«تابناک با تو» – همان طور که قبلا نوشته بودیم بیش فعالی و کمبود توجه مختص کودکان نیست و یک شخص بالغ هم ممکن است این بیماری، موسوم به ADHD را داشته باشد. بر اساس تحقیق جدیدی که بر روی ۱۰۹۲۱۸ بزرگسال با و بدون این عارضه در طی ۱۷ سال بررسی شد، بزرگسالانی که مبتلا […]

بزرگسالانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه هستند، بیشتر ممکن است دچار زوال عقل (آلزایمر) شوند (یک پزشک)

بزرگسالانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه هستند، بیشتر ممکن است دچار زوال عقل (آلزایمر) شوند (یک پزشک)«تابناک با تو» – همان طور که قبلا نوشته بودیم بیش فعالی و کمبود توجه مختص کودکان نیست و یک شخص بالغ هم ممکن است این بیماری، موسوم به ADHD را داشته باشد.

بر اساس تحقیق جدیدی که بر روی ۱۰۹۲۱۸ بزرگسال با و بدون این عارضه در طی ۱۷ سال بررسی شد، بزرگسالانی که مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) بودند، تقریباً سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

محققان دریافتند که ۱۳.۲ درصد از شرکت کنندگان مبتلا به ADHD در طول مطالعه به زوال عقل مبتلا می‌شوند، در حالی که ۷ درصد از افراد بدون تشخیص ADHD مشکل زوال عقل پیدا می‌کنند.

با حذف مخدوش‌کننده مثلا ابتلا به بیماری قلبی و محاسبه یک نسبت خطر، نهایتا مشخص شد که آن‌هایی که ADHD دارند ۲.۷۷ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند.

بزرگسالانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه هستند، بیشتر ممکن است دچار زوال عقل (آلزایمر) شوند (یک پزشک)

این تحقیق، به شناسایی بیشتر افرادی که ممکن است در معرض خطر باشند، کمک می‌کند.

متخصص مغز و اعصاب Michal Schnaider Beeri از دانشگاه راتگرز می‌گوید: «با تعیین اینکه آیا بزرگسالان مبتلا به ADHD در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل هستند و آیا دارو‌ها و/یا تغییرات سبک زندگی می‌تواند بر کاهش این خطر تأثیر بگذارد، می‌توان از نتایج این تحقیق استفاده کرد».

بیش از ۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده ADHD دارند. این مشکل بر توجه، حرکت و کنترل تکانه تأثیر می‌گذارد و محققان پیشنهاد می‌کنند که فرآیند‌های عصبی مرتبط ممکن است بر توانایی مغز برای محافظت در برابر زوال شناختی در مراحل بعدی زندگی تأثیر بگذارد.

بزرگسالانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه هستند، بیشتر ممکن است دچار زوال عقل (آلزایمر) شوند (یک پزشک)

البته هنوز رابطه علیتی ثابت نشده، اما این تحقیق به شدت به نوع رابطه اشاره می‌کند.

پس علائم کمبود توجه و بیش فعالی در سنین بالا را نباید نادیده گرفت و باید با پزشکان در میان گذاشت. درمان ADHD بسته به فرد و سن او متفاوت است، اما اغلب از ترکیبی از دارو درمانی و رفتار درمانی استفاده می‌شود.

اینکه درمان حاص ADHD به کاهش زوال عقل می‌کند، هنوز مشخص نیست.

منبع: یک پزشک

+