یحیی گل محمدی صندلی بسیار مهمی را در اختیار دارد. صندلی که البته شایسته آن هست. گل محمدی به عنوان یک بازیکن کارنامه درخشانی دارد و کاپیتان تیم ملی در مهم‌ترین میادین جهانی و قاره‌ای بوده است. به عنوان یک مربی هم پله پله بالا آمد و حالا با احتساب سوپرجام، پرافتخارترین مربی فوتبال ماست […]

یحیی گل محمدی صندلی بسیار مهمی را در اختیار دارد. صندلی که البته شایسته آن هست. گل محمدی به عنوان یک بازیکن کارنامه درخشانی دارد و کاپیتان تیم ملی در مهم‌ترین میادین جهانی و قاره‌ای بوده است. به عنوان یک مربی هم پله پله بالا آمد و حالا با احتساب سوپرجام، پرافتخارترین مربی فوتبال ماست و بدون سوپرجام، بعد از امیر قلعه نویی نفر دوم. با توجه به سن و شرایطش می‌تواند به زودی جای امیر را بگیرد، به خصوص که قلعه نویی در این ۱۰ سال جام نگرفت و حالا در لیگ نیست.

یحیی می‌تواند در تیم ملی هم جدی‌ترین جانشین قلعه نویی باشد اما تمام این‌ها به معنی کامل بودن کار او نیست. گل محمدی هم انسان است و اشتباه می‌کند و با توجه به بزرگی نامش و جایگاهی که در اختیار دارد، این اشتباهات نیز بزرگتر به چشم می‌آیند و لطمه بزرگتری به فوتبال می‌زنند. یحیی سرمربی پرسپولیس است و لطمه به پرسپولیس یعنی لطمه به کل فوتبال…

این روزها یحیی مدام از همه چیز و همه کس شاکی است اما خود او چقدر در اوضاع فعلی پرسپولیس مقصر است؟ به همین لیست آخر تیم ملی و انتخاب های امیر قلعه نویی نگاه کنید؛ یحیی قطعاً کاندیدای بالقوه رهبری تیم ملی است و به احتمال زیاد در آینده به چنین سمتی می‌رسد اما فعلا لیست تیم ملی بیشتر کنایه به انتخاب هاو تصمیمات اوست! نگاه کنید به لیست کادر فنی تیم ملی پس از بازی سپاهان و پرسپولیس یا همان الکلاسیکو فوتبال ایران، قبل از این مسابقه نام ۲۰ بازیکن دعوت شده به تیم ملی برای رقابت با هنگ کنگ و ازبکستان اعلام و قرار شد ملی‌پوشان سپاهان و پرسپولیس پس از مسابقه معرفی شوند.

و از دل تنها یک بازی، نام ۱۰ نفر بیرون آمد! نیمی از کل فوتبال که قبلاً معرفی شده بودند! به این اسامی دقت کنید؛ علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، حسین کنعانی‌زادگان، مهدی ترابی، محمد قربانی، محمد دانشگر، جواد حسین‌نژاد، آریا یوسفی، رضا اسدی و رامین رضاییان با نظر امیر قلعه‌نویی به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شدند تا در کنار بیست بازیکن دیگر، اعضای تیم ملی فوتبال در اردوی نوامبر را تشکیل دهند. در این فهرست نام آریا یوسفی و رامین رضاییان به چشم می‌خورد. دو بازیکن سمت راست سپاهان که نفرات اصلی و جایگزین مورایس در فصل قبل بودند و این فصل هر دو آنقدر عالی ظاهر شدند که مربی پرتغالی چاره‌ای نداشت جز تغییر سیستم و استفاده همزمان از هر دو! و حاصل آن ظهور یک پدیده برای آینده فوتبال ایران که باعث می شود رامین همیشه در اوج بماند.

ببینید که مورایس با یک تصمیم درست هم به خودش خدمت کرد هم سپاهان و کل فوتبال ایران و رامین! و حالا بیاد بیاورید رفتار وتصمیمات یحیی در قبال همین بازیکن را که چطور پرسپولیس از داشتن او محروم شد… همه به یاد داریم که چه اتفاقاتی در دو سال قبل افتاد. رامین رضاییان از ابتدای اوج‌گیری در فوتبال با پیراهن راه آهن ابایی نداشت که بگوید طرفدار پرسپولیس است. او خیلی زود به پیراهن تیم ملی رسید و با فاصله بهترین دفاع راست ۱۰ سال اخیر ما بوده است. رضایان در پرسپولیس هم یک فوق ستاره بود. لژیونر شد و به خارج از ایران رفت اما همیشه می‌گفت که دوست دارد برگردد. یک بار هم برگشت که هم رفتن و هم برگشتنش پر سر و صدا بود و کار به وساطت علی پروین رسید! اما همین رامین را برانکو ایوانکوویچ کنار گذاشت.

کنایه لیست تیم ملی به انتخاب های یحیی/ رانده گل محمدی، ستاره سپاهان شد!

ستاره‌ها به خاطر نبوغی که دارند خیلی در قالب تیم نمی‌گنجند و مدیریت کردن آنها کار بسیار سختی است. آنها به همان اندازه که روی نتیجه و کار تیم تاثیر مثبت دارند، با رفتارهای بیرون زمین می‌توانند به تیم لطمه بزنند. در بازگشت دوباره رامین رضاییان به پرسپولیس، یحیی گل محمدی هم ترجیح داد به همان راه برانکو برود. رامین در یک نیم فصل ستاره پرسپولیس بود اما در پایان فصل قراردادش تمدید نشد تا به اجبار راهی سپاهان شود.

اینجا قصد واکاوی ماجرا را نداریم اما یک نکته مشخص است و آن اینکه یحیی قید رامین را زد. ترجیح داد به جای مدیریت او و تیم، شاگرد قدیمی‌اش دانیال اسماعیلی فر را بیاورد، کسی که رامین جانشین او در سپاهان شد. حالا نگاه کنید به عملکرد دو سال اخیر دانیال اسماعیلی فر در پرسپولیس که همیشه جایگاه ثابتی داشته و همیشه در بازی‌های بزرگ نقطه ضعف تیم بوده است. جایی که پرسپولیس از آنجا ضربه خورده و باخته است. اما رامین چه فصل قبل و چه امسال، ستاره بی‌چون و چرای سپاهان بوده و به یک اندازه در کارهای دفاعی و تهاجمی موثر، او از یک هافبک طراح در طول  فصل بیشتر گلسازی می‌کند و از تمام مهاجمان پرسپولیس بیشتر گل زده! مورایس رفتارهای بیرون زمین رامین را هم به خوبی مدیریت کرده و رامین در اوج دوران فوتبالش قرار دارد. در اهمیت کار مورایس همین بس که به یک بازیکن جوان پشت سر رامین آنقدر میدان داد که حالا او هم به تیم ملی دعوت شده است، جایی که با هیچ مربی فرصتی برای اسماعیلی فر نیست!

حالا برگردیم سر اصل مطلب، امیرقلعه نویی در تیم ملی با انتخاب دو بازیکن سمت راست سپاهان ونادیده گرفتن پرسپولیس، روی انتخاب های غلط گل محمدی صحه گذاشت. همه ایران هم می بینند یک رامین به تنهایی چقدر می ارزد و چطور در این معامله سر یحیی کلاه رفت. اینجا چه کسی مقصر تضعیف پرسپولیس بود آقا یحیی؟

منبع: خبـر ورزشی