آبگوشت از غذاهای سنتی و خوشمزه ما ایرانیان است که شهرت زیادی دارد و افراد بسیاری طعم و مزه آن را می‌پسندند. از مواد اصلی پخت آبگوشت، گوشت است. گوشتی که برای آبگوشت استفاده می‌شود گوشت گوسفند با استخوان است که یا باید دارای چربی باشد یا اگر گوشت بدون چربی است، باید مقداری دنبه […]

- هر پرس دیزی چند؟/ قیمت دیزی چندان ربطی به جنوب شهر یا شمال شهر بودن دیزی‌سرا یا سفره‌خانه ندارد

آبگوشت از غذاهای سنتی و خوشمزه ما ایرانیان است که شهرت زیادی دارد و افراد بسیاری طعم و مزه آن را می‌پسندند.

از مواد اصلی پخت آبگوشت، گوشت است. گوشتی که برای آبگوشت استفاده می‌شود گوشت گوسفند با استخوان است که یا باید دارای چربی باشد یا اگر گوشت بدون چربی است، باید مقداری دنبه (چربی گوسفندی) به آن اضافه شود تا آبگوشت خوشمزه‌تر شود. بر این اساس، بهترین گوشت برای آبگوشت، گوشت گردن یا دنده یا سردست گوسفندی است که استخوان و چربی دارد.

در حال حاضر، اگر به قصابی‌های سطح شهر تهران بروید و درخواست گوشت آبگوشتی کنید، هزینه هر یک کیلو گوشت آبگوشتی (گوشت گردن گوسفندی) به طور میانگین بین ۴۴۰ تا ۴۹۰ هزار تومان است. هر کیلو گوشت راسته گوسفندی با استخوان هم بین ۴۴۰ تا ۴۸۰ هزار تومان و هر کیلو گوشت سردست گوسفندی حدود ۴۳۰ هزار تومان است.

توجه داشته باشید که با افزایش واردات گوشت قرمز، قیمت گوشت گوسفندی (البته وارداتی) در میادین میوه و تره‌بار ارزان‌تر از قصابی‌هاست. طبق نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری، هر کیلو گردن گوسفندی وارداتی تنظیم بازار با مبدأ روسیه ۲۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان است. هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی وارداتی هم ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان و هر کیلو سردست با ماهیچه گوسفندی وارداتی ۲۸۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.

علاوه بر گوشت، برای تهیه یک وعده آبگوشت لذیذ، دنبه لازم است. پیشترها که گوشت ارزان‌ بود، بیشتر قصابی‌های دنبه را با قیمت بسیار پایین و حتی به صورت رایگان به مشتری عرضه می‌کردند اما در حال حاضر قیمت دنبه هم بالاست و هر کیلو دنبه گوسفندی در قصابی‌های مرکز شهر تهران بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

هر پرس دیزی چند؟

آبگوشت پختن علاوه بر هزینه‌ای که دارد، حال و حوصله هم می‌خواهد. رمز پختن یک وعده آبگوشت خوشمزه و لذیذ این است که شعله را کم کنید و اجازه دهید آبگوشت با حرارات ملایم بپزد و خوب جا بیفتد. اگر فرصت این کارها را ندارید، می‌توانید خودتان را به صرف یک پرس دیزی در دیزی‌سراها یا رستوران‌ها دعوت کنید. اگر بخواهید بیرون از خانه، دیزی سفارش بدهید و بخورید، با توجه به اینکه شما کدام دیزی‌سرا یا سفره‌خانه و یا رستوران شهر را انتخاب می‌کنید، قیمت‌ها متفاوت است.

طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، قیمت دیزی چندان ربطی به جنوب شهر یا شمال شهر بودن دیزی‌سرا یا سفره‌خانه ندارد. برای مثال، هزینه یک پرس دیزی در دیزی‌سرایی واقع در محله دربند تهران ۱۷۵ هزار تومان، در رستورانی حوالی خیابان بزرگمهر ۲۳۰ هزار تومان، در خیابان شریعتی ۲۵۰ هزار تومان، در دیزی‌سرایی دیگر حوالی جماران ۲۷۰ هزار تومان، در دیزی‌سرایی حوالی گمرک ۳۰۰ هزار تومان و در دیزی‌سرایی حوالی خیابان جردن ۴۰۰ هزار تومان است.

شاید، یکی از دلایل تفاوت نرخ دیزی‌ها در دیزی‌سراها و رستوران‌ها به خاطر سرویس و مخلفاتی که در کنار دیزی سرو می‌شود، باشد اما به طور معمول، هر پرس دیزی با مخلفات شامل سبزی خوردن، پیاز، ترشی، دوغ یا ماست و نان سنگک سرو می‌شود که در برخی دیزی‌سراها و رستوران‌ها سالاد شیرازی و زیتون هم به آن اضافه می‌شود.

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین