وحشتناک‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ
وحشتناک‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ

آتشفشان اتنا در جزیره سیسیل ایتالیا بار دیگر فوران کرد و گدازه‌های آتشین آن آسمان شب را روشن کردند. کوه اتنا یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان است که سابقه فوران گدازه‌های مذاب از آن به ۳۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این کوه با ۳۳۳۰ متر ارتفاع، بلندترین کوه آتشفشان اروپا محسوب می‌شود. به علت فوران […]

- وحشتناک‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ

آتشفشان اتنا در جزیره سیسیل ایتالیا بار دیگر فوران کرد و گدازه‌های آتشین آن آسمان شب را روشن کردند. کوه اتنا یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان است که سابقه فوران گدازه‌های مذاب از آن به ۳۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این کوه با ۳۳۳۰ متر ارتفاع، بلندترین کوه آتشفشان اروپا محسوب می‌شود.

به علت فوران مجدد کوه اتنا قصد داریم مروری بر وحشتناک‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ داشته باشیم:

فوران سال ۷۹ میلادی/ کوه وزوو در ایتالیا

فوران کوه وزوو در ایتالیا منجر به نابودی و مدفون شدن کامل شهر پمپئی رم گردید. در روز ۹ اوت سال ۷۹ میلادی آتشفشان وزوو فوران کرد و تنها در چند دقیقه شهر پمپئی با همه ساکنان و خانه هایش زیر خاکستر آتشفشانی مدفون شد. این شهر تا ارتفاع ۴ تا ۶ متر زیر خاکستر و سنگ‌های آتشفشانی قرار گرفت. هم اکنون اجساد سنگی ساکنان شهر پمپئی پیدا شده و در موزه نگه داری می‌شود.

دمای تولید شده آتشفشان در پمپی ۷۰۴درجه سیلیوس بوده است و مردمان آن قبل از مدفون شدن زیر خاکستر به علت گرما و تنفس گاز‌های سمی آتشفشانی جان باختند.

فوران سال ۱۸۸۳/ کوه کراماتوآ اندونزی

فوران ۱۸۸۳ آتشفشان کراکاتوآ در تنگه سوندا اندونزی از ۲۰ تا ۲۱ اکتبر ۱۸۸۳ روی داد و در ساعت‌های پایانی صبح ۲۷ اوت به اوج خود رسید که در آن زمان بیش از ۷۰ درصد از جزیره کراکاتوآ و مجمع‌الجزایر پیرامون آن با فروریختن در گودال آتشفشانی از بین رفتند.

این فوران یکی از مرگ بارترین و مخرب‌ترین رویداد‌های آتشفشانی در تاریخ بوده است. صدای انفجار این فوران تا فاصله ۳ هزار کیلومتری در استرالیا شنیده شد. فشار موج صوتی این انفجار بیش از سه بار به دور کره زمین چرخید. حداقل ۳۷ هزار نفر بر اثر این فوران آتشفشان از دنیا رفتند.

فوران سال ۱۹۰۲/ کوه پله مارتینیک

پله یک کوه آتشفشانی بسیار فعال است که در انتهای شمالی جزیره مارتینیک در کارائیب قرار گرفته است. کوه پله تنها ۷ کیلومتر از سنت پیر فاصله دارد و زمانی که در سال ۱۹۰۲ دوباره فعال گشت، یکی از مرگبارترین فوران‌های تاریخ را به ثبت رساند. در ۸ مه ۱۹۰۲ زمانی که این کوه فوران کرد، حدود ۳۰ هزار نفر را سوزاند که بالاترین میزان تلفات فوران آتشفشانی در قرن ۲۰ بود. زمانی که آتشفشان پله فعال شد، ابر گازی و غبار آتشفشانی فراوانی برافروخته شد. حدودا یک دقیقه بعد از فوران موج فشار ۱۰۷۵ درجه‌ای به تمام ساختمان‌های جزیره ایجاد شد.

با اینکه خود آتشفشان کوه پله به اندازه کافی ترسناک بود، اما مورد هولناکتر چیزی بود که قبل از وقوع آن اتفاق افتاد. هزاران مار قبل از شروع فوران احساس ترس کرده و شروع به خزیدن از کوه و زمین‌های اطراف کرده و وارد شهر شدند. در اثر حمله حشرات و مار‌های غول پیکر، حدود ۵۰ انسان کشته شدند.

بعد از گذشت چهار روز از فوران، شهر هنوز در آتش می‌سوخت و همین هم موجب شده بود که افراد جا مانده در زیر آوار هم جان خود را از دست بدهند.

فوران ۱۶۰۰ قبل از میلاد/ کوه ترای یونان

تحقیقات جدید دانشمندان نشان مى دهد فوران آتشفشان “ترا” در نزدیکى یونان در سه هزار و ۶۰۰ سال قبل احتمالا دومین فوران آتشفشانی عظیم در طول تاریخ حیات انسان بوده است. آتشفشان “ترا” در عصر برنز به احتمال زیاد سبب نابودى تمدنهاى ساکن منطقه مدیترانه شده است.

یافته‌هاى جدید محققان نشان مى دهد در پى فوران مواد مذاب، بخش بزرگى از ناحیه مدیترانه در پى پخش خاکستر‌ها در هوا در تاریکى کامل فرورفته و سونامى عظیمى سواحل منطقه را در نوردیده است.

بررسى مناطق اطراف جزیره فعلى “سانتورینى” نشان مى‌دهد ناحیه اى به شعاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر از بستر اقیانوس با سنگهاى آتشفشانى به ضخامت ۸۰ متر پوشانده شده است و این بدان معناست که حجم مواد مذاب خارج شده از این آتشفشان در حدود ۶۰ کیلومترمربع بوده است.

فوران ۱۸۱۵/ کوه تامبورا اندونزی

فوران کوه تامبورا در سال ۱۸۱۵ قدرتمندترین فوران آتشفشانی در تاریخ بشر بوده است. کوه تامبورا در جزیره سامباوا در اندونزی کنونی است. اگرچه فوران تامبورا در ۱۰ آوریل ۱۸۱۵ به اوج خود رسید، تولید فزاینده بخار و فوران‌های فریتیک کوچک، طی شش ماه تا سه سال پس از آن اتفاق افتاد. خاکستر ستون فوران در سراسر جهان پراکنده شد و دمای زمین را کاهش داد و باعث نابودی غلات، قحطی و تغییرات آب و هوایی بزرگی گردید.

فوران ۱۸۱۵ کوه تامبورا دهانه‌ای به طول ۱۱ کیلومتر و عمق یک کیلومتر را ایجاد کرده و به طور تخمینی ۴۰۰ میلیون تن گاز سولفوریک را وارد اتمسفر کرد، فورانی که تابستان یک سال کامل را در اروپا و آمریکا از بین برد.

خاطره عجیب مردم از این آتشفشان آنچنان قدرتمند است که هنوز هم روستاییان معتقدند درون این کوه یک غول خوابیده و برخی از آنان حاضر به زندگی در نزدیکی این کوه نیستند.

منبع: خبر فوری

+