چرا رژیم صهیونیستی برخلاف ادعای خود نتوانسته تونل‌های حماس را تخریب کند؟
چرا رژیم صهیونیستی برخلاف ادعای خود نتوانسته تونل‌های حماس را تخریب کند؟

هنوز هم به‌دلیل مسائل امنیتی، اطلاعات اندکی درباره تونل‌های حماس منتشر شده، اما این باور ایجاد شده است که گویا اسرائیل با سه غزه مواجه است.

 

به گزارش زیرنویس، یکهزار و٣٠٠تونل در عمق ٧٠متری زمین؛ شبکه‌ای پیچیده و اسرارآمیز که رژیم صهیونیستی را سردرگم کرده است. بی‌بی‌سی حتی در گزارش اخیر خود، عمق تونل‌های حماس را گاهی تا ١٠٠متر هم پیش‌بینی کرده است و گفته آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که اگر فردی آشنا نباشد هرگز نمی‌تواند راه را پیدا کند و در دالان‌های تودرتوی آن گم می‌شود.

در مقابل اخیرا ارتش رژیم اشغالگر عنوان کرده، نیرو‌های خود را برای مبارزه در تونل‌ها آموزش داده، اما به‌نظر می‌رسد این ادعایی بیش نباشد چراکه بعد از گذشت بیش از یک ماه از آغاز جنگ، حماس عنوان کرده شهدای زیادی نداشته است و همچنان آماده زمینگیر کردن نیرو‌های رژیم صهیونیستی است. چون یکی از روسای پیشین شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی هم تأکید کرده طول تونل‌های حماس بسیار بیش از آن چیزی است که اسرائیل ادعا می‌کند، می‌داند و به هزاران کیلومتر می‌رسد.

درواقع غزه روی شبکه‌ای دالان‌وار و تودرتو قرار دارد تا نیرو‌های مقاومت، ارتش رژیم صهیونیستی را به کام مرگ بکشانند. آنچه در ادامه می‌خوانید اطلاعاتی است درباره این تونل‌ها که از گزارش‌های مختلف تصویری و مکتوب رسانه‌های داخلی و خارجی تهیه شده است.

 در این تونل‌ها نمی‌توان از ربات استفاده کرد
چندی پیش ارتش رژیم اشغالگر قدس ادعا کرده بود ماشین‌هایی ساخته که مثل ابزار‌های گنج‌یاب می‌توانند تونل‌ها را شناسایی کنند. این ماشین‌ها شبیه جیب‌های گشتی بودند مجهز به ردیاب که با سرعت کم حرکت می‌کردند. ردیاب‌ها طوری طراحی شده بودند که هر جا حفره‌ای زیر زمین باشد، اطلاع دهند، اما این تمام ماجرا نبود. چون ردیاب‌ها در نهایت می‌توانستند تا عمق ١٠متری زمین را شناسایی کنند.

درحالی‌که بنا به اطلاعات جدیدی که بی‌بی‌سی چند روز پیش در گزارشی تصویری ارائه داد، گاهی عمق تونل‌ها تا ١٠٠متر هم می‌رسد. همه این‌ها را بگذارید کنار جمله یعقوب نیگل، رئیس پیشین شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی، تا ببینید تونل‌های حماس چه هراسی در دل ارتش صهیونیستی می‌اندازد.

او در مصاحبه با نشریه «گلوبس» گفته است: «طول تونل‌های حماس در نوار غزه به هزاران کیلومتر می‌رسد و شبیه تونل‌های کره‌شمالی ساخته شده‌اند که چهارمین یا پنجمین قدرت نظامی جهان است. تونل‌های غزه بعد از تونل‌های کره‌شمالی، بزرگ‌ترین شبکه تونل‌های دنیا محسوب می‌شود. در این تونل‌ها نمی‌توان از ربات استفاده کرد، چون ربات‌ها در چنین عمقی از زمین توان فعالیت ندارند و جنگیدن در چنین تونل‌هایی تقریبا غیرممکن و محال است.»

 

آیا اسرائیل توانسته تونل‌های حماس را به‌دست بیاورد؟

رژیم صهیونیستی در طول این سال‌ها چندین ادعا مطرح کرده؛ اولا که نیروهایش را برای مبارزه در تونل آموزش داده و دوم اینکه نقشه تونل‌ها را به‌دست آورده. ماجرای ردیاب هم یکی دیگر از ادعا‌های ارتش رژیم اشغالگر بود که توضیحات آن را ارائه دادیم، اما آیا ارتش اسرائیل به نقشه تونل‌ها دست پیدا کرده؟ واقعیت این است چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد، چراکه اگر نقشه تونل‌ها در دست ارتش رژیم صهیونیست بود، با سرعتی هرچه‌تمام‌تر آن‌ها را ویران می‌کرد.

ضمن اینکه رهبران جنبش تأکید کرده‌اند در دو سال اخیر براساس تکنولوژی‌های روز، تغییر و تحولات مهمی در این تونل‌ها ایجاد کرده‌اند؛ تغییراتی که رژیم صهیونیستی را شوکه و غافلگیر خواهد کرد. همین موضوع باعث شده تونل‌ها در این جنگ اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته باشند و نزدیک به ٢٠هزار نیروی حماس را به‌خوبی پوشش بدهند و از آن‌ها محافظت کنند.

چرا وزیر جنگ اسرائیل گفت «جنگ مغزها»؟
وزیر جنگ رژیم اشغالگر سال‌ها پیش، در مواجهه با تونل‌های «حماس» در نوار غزه، از عنوان «جنگ مغزها» استفاده کرد. هرچند ادعا کرده بود در این نبرد، اسرائیل پیروز خواهد شد. با این حال گذر سال‌ها نشان داده، جمله وزیر جنگ اسرائیل ادعایی بیش نبوده است. چون ماجرا به ١٠سال پیش برمی‌گردد. اکتبر ٢٠١٣بود ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد «نخستین تونل حمله علیه اسرائیل» در نوار غزه را شناسایی کرده است. تونلی که این ارتش ادعا داشت آن را شناسایی کرده، ٨٠٠متر طول داشت که از محله شرقی خان‌یونس شروع می‌شد و ۱۰۰ متر به سمت مناطق صهیونیست‌نشین امتداد می‌یافت.

عمق آن تونل هم حدود ٢٠متر بود با عرض و ارتفاعی حدود ٢متر. همان زمان با کشف این تونل، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه عِبری «هاآرتص» عنوان کرد: «کاری می‌کنیم که از این کار خود پشیمان و مأیوس شوند.» خطاب فرمانده ارتش رژیم اشغالگر به نیرو‌های مقاومت بود، چراکه می‌دانستند قرار است از آن تونل برای ربودن نظامیان صهیونیستی و حمله به آن‌ها استفاده شود.

هرچند اسرائیل در آن زمان این تونل را تخریب کرد، اما تا حدودی هم می‌دانست که این تونل، سرآغازی خواهد بود برای طراحی و حفر تونل‌های دیگری که قرار است هر ارتشی را زمینگیر کند. برای همین هم بود که یوآو گالانت، فرمانده لشکر جنوبی، درباره گفت: «این جنگ مغز‌ها بین ما و حماس است.»

کارکرد جنگنده‌های اف ٣۵
گالانت، امروز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی است و خوب می‌داند که طول، عمق و ارتفاع تونل‌ها در این سال‌ها چنان پیشرفت شگفت‌انگیزی داشته که نیروهایش هرگز نمی‌توانند در برابرشان جان سالم به در ببرند. ماجرا به حدی برای ارتش رژیم اشغالگر، سردرگم‌کننده است که حتی در تل‌آویو این باور وجود دارد تونل‌های حماس همان کارکرد جنگند‌های «اف ۳۵» را برای اسرائیل دارد.

این باور به‌نظر درست می‌رسد و برای همین است که اسرائیل کشتاری جنون‌آمیز و وحشیانه را علیه غیرنظامیان فلسطینی آغاز کرده است. به هر حال زمانی که این رژیم متوجه شده نمی‌تواند ضربه‌ای کاری به نیرو‌های مقاومت بزند، تلاش کرده افکار عمومی فلسطین را علیه آن‌ها برانگیزاند تا مردم گمان کنند اگر حماس نبود، قتل‌عام نمی‌شدند! این در حالی است که رژیم اشغالگر بار‌ها بی‌دلیل و بادلیل دست به قتل‌عام غیرنظامیان زده است.

کارکرد کمین‌گذاری برای ارتش
یکی دیگر از کارکرد‌های تونل‌ها این است که نیرو‌های مقاومت می‌توانند در مسیر ارتش رژیم اشغالگر، کمین بگذارند. جاده‌ای را تصور کنید که ناگهان دریچه‌ای مخفی از آن باز می‌شود، چند نفر بیرون می‌زنند و پشت یگان‌های نظامی اسرائیل، به آن‌ها یورش می‌برند. بعد از آن هم به سرعت به دریچه مذکور برمی‌گردند و در دالان‌های طویل تونل‌ها غیب می‌شوند. چنین طراحی عجیب و شگفت‌آوری است که دائم ارتش اسرائیل را غافلگیر می‌کند. حماس بعد از سال ٢٠١٠همچنان به احداث تونل‌های دیگری اقدام کرد و در عملیات «سرب گداخته» در سال ٢٠١۴، توانست نظامیانی دیگری از رژیم صهیونیستی را به اسارت دربیاورد؛ نظامیانی که تا همین حالا هم در اسارت نیرو‌های حماس هستند.

آیا می‌شود آب به تونل‌ها انداخت؟
رژیم صهیونیستی هم‌اکنون بیش از ١٢سال است که همچنان درگیر این تونل‌هاست. حتی راهکاری هم مطرح شده بود مبنی بر اینکه در تونل‌ها آب بیندازند تا نیرو‌های مقاومت نتوانند کاری از پیش ببرند، اما از این راهکار هرگز استفاده نشد. گویا رژیم صهیونیستی متوجه شده بود که برای این شبکه عظیم زیرزمینی، راه‌های درروی فراوانی تعبیه شده است.

مدتی بعد ادعایی دیگر مطرح شد مبنی بر اینکه ارتش رژیم اشغالگر می‌خواهد تونل‌ها را با ماده‌ای پر کند که فورا در داخل حفره‌ها نفوذ می‌کند و شبیه سیمان سفت می‌شود. هرچند این ادعا‌ها هم هیچ‌وقت عملی نشد و اگر صحت داشت قاعدتا باید از آن استفاده می‌شد. ضمن اینکه نیرو‌های حماس گفتند برای تمام این‌ها تدابیری اندیشیده‌اند و تونل‌هایشان به این راحتی‌ها پرکردنی نیست.

دو غزه زیر غزه!
هنوز هم به‌دلیل مسائل امنیتی، اطلاعات اندکی درباره تونل‌ها منتشر شده، اما این باور ایجاد شده است که گویا اسرائیل با سه غزه مواجه است؛ یک غزه روی زمین و دو غزه زیر زمین! غزه اول که طبیعتا همان سرزمینی است که همه جای آن قابل مشاهده است. غزه دوم به تونل‌هایی گفته می‌شود که نیرو‌های مقاومت از آن‌ها برای مبارزه و حمله به ارتش رژیم اشغالگر استفاده می‌کنند،

اما غزه سوم، تونل‌هایی است به اعماق بیشتر و مجهز به تمام امکانات رفاهی و زندگی. این تونل‌ها علاوه بر اینکه سیستم‌های تهویه مدرن و پیشرفته دارند، مجهز به چندین سیلوی بزرگ غذا و دارو و سوخت هستند و شبکه‌ای از ارتباطات پیشرفته و کدگذاری شده در آن فعال هستند که امکان از کار انداختن یا هک‌شان وجود ندارد.

این ادعا می‌تواند قابل باور باشد، چراکه اخیرا مطرح شده است نیرو‌های حماس از طریق همین غزه سوم توانستند مدت‌ها برای عملیات «طوفان الاقصی» تمرین کنند بدون اینکه رژیم صهیونیستی بویی از ماجرا ببرد. ضمن اینکه در غزه سوم، نیرو‌های پشتیبانی برای نیاز‌های مبارزان حماس آماده و مشغول فعالیت هستند.

منبع: شهروند

+