حذف تیم‌های ریشه‌دار و پرسابقه فوتبال ایران، اتفاقی تلخ و مصیبت‌بار بود که متاسفانه در زمان خودش به درستی مورد توجه قرار نگرفت.

امیر قلعه‌نویی, عادل فردوسی پور, فوتبال - امیر قلعه‌نویی سرانجام با عادل فردوسی‌پور به تفاهم رسید!

امیر قلعه‌نویی در تمرین دیروز تیم ملی، حرف‌های احساسی و جالبی درباره تیم‌های ریشه‌دار و بازیکن‌ساز فوتبال کشور زد. سرمربی تیم ملی گفت: وقتی به ورزشگاه پاس آمدم بغضم گرفت؛ زیرا تیم پاس که قهرمان آسیا شده الان معلوم نیست کجاست. از مسئولان خواهش می‌کنم دنبال احیای باشگاه‌های پاس، راه‌آهن، هما، تهران جوان، شاهین و دارایی باشند.

در همین ارتباط: قلعه‌نویی: بغضم گرفت! قهرمان آسیا الان کجاست؟

یادمان می‌آید اواسط دهه ۸۰، وقتی امتیاز باشگاه پاس تهران را به همدان منتقل کردند، منتقدان روزنامه‌های ورزشی و عادل فردوسی‌پور در برنامه ۹۰، به‌شدت علیه این ماجرای ناراحت‌کننده علیه مسئولان مربوطه موضع گرفتند. البته آن موقع گوش شنوایی پیدا نشد و در نتیجه با انتقال پاس به یک شهر دیگر، فاتحه این تیم تاریخی فوتبال ایران خوانده شد.

در هر حال آن‌چه بر تیم‌هایی مانند پاس، راه‌آهن، تهران جوان، دارایی، پورا، وحدت و… گذشت، اتفاقاتی است که دیگر جای جبران ندارد. یعنی دیگر نمی‌شود به گذشته برگشت، امتیازهای باشگاه‌های دیگر را حیف و میل کرد و این تیم‌ها را به مرحله احیا و حیات دوباره رساند. واقعا چنین فعل و انفعالی در حال حاضر مقدور نیست.

در فوتبال ایران اگر خیلی هنر داشته باشیم، بلکه بتوانیم همین تیم‌هایی که در حال حاضر هستند و حق حیات دارند را حفظ کنیم. اگر مسئولان امر خیلی این‌کاره هستند، باید هوای همین تیم‌هایی که در لیگ‌های مختلف حضور دارند را داشته باشند.

نگرانی قلعه‌نویی در ارتباط با این مسئله، البته جای تحلیل و بررسی دارد اما بعید است که امتیازها و پروانه‌های لغوشده آن تیم‌ها را دوباره بشود سر جای اولش برگرداند. نه آن پاس تهران دوست‌داشتنی با یک بشکن ساده همان پاس خواهد شد، نه تیم همای تهران که از دیدن بازی‌هایش در امجدیه لذت می‌بردیم بار دیگر به عرصه فوتبال کشور باز خواهد داشت. ظاهرا هیچ چاره دیگری وجود ندارد، بله جز حفظ همین سرمایه‌ها و موجودیت فعلی فوتبال ایران…

منبع: خبـر ورزشی