زیرنویس – سرویس بین‌الملل: «به یاد دارید که آنها [ایران] شلیک کردند. آنها یکی از پهپادهای ما را زدند و من آنها را زدم. …. آنها با ما تماس گرفتند تا به ما بگویند که ما به آن پاسخ خواهیم داد. هدف اینجاست، اما ما به هدف نخواهیم زد. ما فقط خطا می‌زنیم. این یک […]

زیرنویس – سرویس بین‌الملل: «به یاد دارید که آنها [ایران] شلیک کردند. آنها یکی از پهپادهای ما را زدند و من آنها را زدم. …. آنها با ما تماس گرفتند تا به ما بگویند که ما به آن پاسخ خواهیم داد. هدف اینجاست، اما ما به هدف نخواهیم زد. ما فقط خطا می‌زنیم. این یک پایگاه نظامی است.»

این ادعای رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ در مصاحبه خود در ۱۰ نوامبر با یونیویژن است.

آن طور که واشنگتن پست نوشته است ترامپ در مصاحبه یک ساعته خود با یونیویژن داستانی از روابط با ایران ارائه کرد که به قدری حیرت آور بود که چاره‌ای جز بررسی آن نبود.. در سخنان او، ایالات متحده پس از اینکه ایران یک پهپاد آمریکایی را منهدم کرد، تلافی کرد و سپس زمانی که ایران تصمیم به حمله متقابل گرفت، عمداً یک پایگاه نظامی ایالات متحده را نزد و در واقع اشتباه هدف گرفت. نه تنها این، مقامات ایرانی ظاهراً به احترام ترامپ با ترامپ تماس گرفتند و برنامه های خود را اعلام کردند.

آیا ترامپ و رهبر معظم انقلاب با هم در تماسی مستقیم، کوتاه و سریع بود؟ به نوشته واشنگتن پست جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، که در خاطرات انتقادی خود با عنوان «آن چه در اتاق اتفاق افتاد» به وضوح اولین حادثه هواپیمای بدون سرنشین را بازگو کرد و گفت: حرف ترامپ «کاملاً مزخرف است.»

چیزهای دیگری که ترامپ گفت درست است. همانطور که بولتون در مصاحبه ای گفت: “این در مورد پنج یا شش چیز است که با هم مخلوط شده و گزارش شده است.”

حقیقت چیست؟

همانطور که در دوران ریاست جمهوری خود متوجه شدیم، ترامپ جزئی گرا نیست و تلاش می کند وقایع را با دقت خاص خودش بازگو کند. او خود را در مرکز عمل قرار می‌دهد، یک رئیس‌جمهور ابرقهرمان که مخالفان به او احترام و نتایج همیشه عالی هستند. اینکه آیا او خودش را متقاعد می کند که داستان‌های جعلی که می‌گوید درست هستند – یا اینکه عمداً دروغ می گوید سوالی است که باید پرسیده شود.

به نوشته واشنگتن پست در این مورد، حمله ایران به یک پهپاد آمریکایی در سال ۲۰۱۹ رخ داد – اما ترامپ پاسخی نداد. بر اساس اخبار مختلف، او در آخرین لحظه کنترل خود را از دست داد. سپس در سال ۲۰۲۰ یک حمله ایران به یک پایگاه نظامی ایالات متحده صورت گرفت که شامل حمله موشکی  بود، نه هواپیماهای بدون سرنشین. هیچ کس کشته نشد، اگرچه بیش از ۱۰۰ سرباز آسیب مغزی دیدند.

حمله مورد اشاره واشنگتن پست در سال ۲۰۲۰ عملیات شهید سلیمانی است که پایگاه عین الاسد که مقر نیروهای آمریکایی بود را هدف قرار داد و هیچ وقت گزارش دقیق آسیب‌های آن از سوی آمریکا ارائه نشد.

بررسی ادعای ترامپ

در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹، ایران دومین پهپاد آمریکایی خود، RQ-۴A Global Hawk  صد و پنجاه میلیون دلاری را در عرض دو هفته سرنگون کرد. ارتش آمریکا اعلام کرد که این پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی فعالیت می‌کرده است. مشاوران ارشد امنیت ملی ترامپ به اتفاق آرا توصیه کردند که ایالات متحده با حمله به سه تاسیسات نظامی پاسخ دهد. بر اساس کتاب بولتون، ترامپ و دستیارانش در مورد تلفات احتمالی صحبت کردند – به او گفته شد که با توجه به ساعت حمله برنامه ریزی شده، این تلفات ناچیز خواهد بود، هرچند ممکن است شامل روس ها نیز شود – و سپس ترامپ رهبران کنگره را در مورد آنچه در راه است آگاه کرد. وی همچنین در توئیتی نوشت: ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد.

سپس، به طور ناگهانی، ترامپ این حمله را تنها چند دقیقه به انجام کنسل کرد. در کاخ سفید بی انضباط ترامپ، یک مشاور حقوقی به دفتر ریاست جمهوری رفت و به رئیس جمهور گفته بود که ۱۵۰ نفر کشته خواهند شد. این یک تخمین رسمی نبود، اما بر اساس یک تخمین که ۵۰ نفر در هر پایگاه کار می کردند ارائه شده بود.

پس از آن، هیچ کس نتوانست ترامپ را متقاعد کند که به طرح اولیه ای که تایید کرده بود پایبند بماند، حتی اگر او نگران بود که حمله به اندازه کافی قوی نباشد. او بارها گفت که نمی‌خواهد جنازه‌های زیادی در تلویزیون نمایش داده شود.

ترامپ چند ماه بعد در مصاحبه ای با شان هانیتی گفت که خویشتن داری او باعث ایجاد حسن نیت برای ایران شده است. او گفت: «ما حسن نیت زیادی نشان دادیم. آنها یک پهپاد را سرنگون کردند، کسی در آن نبود. آنها پهپاد دوم را سرنگون کردند، کسی در آن نبود. حسن نیت زیادی وجود دارد.»

اما درست قبل از اولین حمله هواپیمای بدون سرنشین، رهبر انقلاب ایران، آیت الله سید علی خامنه ای، نظرات خود را درباره ترامپ اعلام کرده بود. ترامپ شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن را تشویق کرده بود تا با رهبری ایران دیدار کند تا دریابد که آیا ایران مایل به ورود به مذاکرات جدیدی درباره توافق هسته‌ای است یا خیر.

پاسخ رهبر ایران این بود: من ترامپ را فردی شایسته تبادل پیام نمی دانم. من پاسخی به او ندارم و جوابی هم نخواهم داد.

با توجه به اینکه رهبر ایران گفته بود حتی به تبادل پیام با ترامپ فکر نمی‌کند، این عقیده را که یک مقام ایرانی با ترامپ تماس می‌گیرد و از قبل به او اطلاع می‌دهد که ایران قصد دارد به یک پایگاه نظامی آمریکا حمله کند و عمداً آن را از موشک را به خاطر به آن بزند عجیب است.

تنها رویدادی که به توصیف ترامپ نزدیک می شود، حمله موشکی بالستیک ایران در سال ۲۰۲۰ به پایگاه هوایی الاسد در شمال عراق است که حدود شش ماه پس از آن رخ داد که ترامپ حمله برنامه ریزی شده خود را لغو کرد.

تنها چند روز پس از اینکه ترامپ دستور قتل و ترور سرلشکر قاسم سلیمانی را در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ صادر کرد، جمهوری اسلامی موشک‌های بالستیک با کلاهک‌هایی به وزن بیش از ۱۰۰۰ پوند را به پایگاه عین الاسد شلیک کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر وقت عراق، گفت که او پس از نیمه شب هشداری از ایران دریافت کرده است که واکنش ایران به ترور در شرف آغاز است. سخنگوی وی در آن زمان گفت که به او گفته شده بود که ایران فقط مکان هایی را هدف قرار می دهد که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، اما در این پیام مکان دقیق مشخص نشده بود.

اولین موشک در ساعت ۱:۳۴ بامداد ۸ دی، کمتر از ۹۰ دقیقه پس از دریافت پیام توسط عراق به هدف خورد. این رگبار ۸۰ دقیقه طول کشید و ۱۱ موشک از ۱۶ موشک به پایگاه اصابت کرد. به طور معجزه آسایی، کسی کشته نشد – و ایران بعداً به سازمان ملل اعلام کرد که این کار عمدی بوده است – اما مک‌کنزی- فرمانده سنتکام- به سی‌بی‌اس تخمین زد که اگر دستور تخلیه را صادر نمی‌کرد، ۱۰۰ تا ۱۵۰ آمریکایی کشته یا زخمی می‌شدند و ۲۰ تا ۳۰ هواپیما منهدم می‌شدند.

ترامپ در ابتدا به این واقعیت می بالید که هیچ کس کشته نشده است، اما در نهایت مشخص شد که ۱۱۰ سرباز دچار آسیب‌های مغزی شده اند که ۳۵ نفر برای معالجه به آلمان و ایالات متحده فرستاده شدند.

تست پینوکیو واشنگتن پست: ترامپ دروغگوی چهار ستاره!

ترامپ ادعا می کند که پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی با حمله به این اتفاق پاسخ داده، اما در واقع حمله را لغو کرد و دستیارانش را شوکه کرد. او همچنین تاکید می کند که ایران شخصا به او هشدار داده است که به یک پایگاه آمریکایی حمله خواهد کرد و عمداً آن را دقیق نخواهد زد! این مسخره است! در واقع تنها یک هشدار مبهم به نخست وزیر عراق داده شد و بیشتر موشک ها به پایگاه اصابت کردند.

هیچ کس کشته نشد، اما این بیشتر نتیجه یک تخلیه خوب برنامه ریزی شده بود تا خطا رفتن موشک‌های ایران. ترامپ به نحوی از توضیح خودخواهانه ایران به سازمان ملل متحد استقبال می کند و آن را به نام خود تمام می‌کند.

در نتیجه در تست پینوکیو واشنگتن پست و او نمره چهار می‌گیرد، بالاترین نمره ممکن در خبرجعلی ارائه دادن.