به گزارش زیرنویس؛ طبق آمار گمرک و مرکز آمارِجمهوری اسلامی ایران، صنعت لوازم خانگی حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق  واردات  تامین می کند که برای تامین این مواد بطورمتوسط سالانه  ۱.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی دارد. در حال حاضر واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی در هرمرحله برای تامین ارز […]

به گزارش زیرنویس؛ طبق آمار گمرک و مرکز آمارِجمهوری اسلامی ایران، صنعت لوازم خانگی حدود ۳۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق  واردات  تامین می کند که برای تامین این مواد بطورمتوسط سالانه  ۱.۵ میلیارد دلار نیاز ارزی دارد. در حال حاضر واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی در هرمرحله برای تامین ارز مواد اولیه ۹۰ روز معطل می شوند و درنهایت تخصیص ارزهم بطور کامل انجام نشده و تولیدکنندگان بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می کنند، با این شرایط، وزارت صمت با پشتوانه چه منابع ارزی از واردات کالا‌های نهایی صنعت لوازم خانگی صحبت می کند؟

واردات لوازم خانگیدبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات گام نخست در رونق تولید است گفت: از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات لوازم خانگی، رشد و توسعه قابل توجهی در صنعت لوازم خانگ کشور شکل گرفت، واحدهای تولیدی داخلی از این فرصت درراستای ارتقای کیفی و کمی محصولات ، ضابطه مندی خدمات پس از فروش و از همه مهمتر ارتقای فناوری و هوشمندی در محصولات استفاده کردند و صنعت لوازم خانگی با جهش مثبتی به فعالیت ادامه داد؛ بطوریکه در سه الی چهار سال اخیر ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش تولید در گروه های کالایی اصلی مانند یخچال لباسشویی و اجاق گاز داشتیم، علاوه بر این گروه های کالایی جدید نیز مانند اسپلیت، ماشین ظرفشویی و ماکروویو به واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی افزوده شد که همه موارد نشان از تاثیرات مثبت ممنوعیت واردات در صنعت لوازم خانگی است.

وارداتعباس هاشمی ادامه داد: هرچند ممنوعیت واردات همیشگی نخواهد بود اما موضوع مهم اینجاست که آزادسازی واردات باید با چه مکانیسم، در چه زمانی و چگونه اجرایی شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون تولیدکنندگان ما برای تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه لوازم¬خانگی با مشکل مواجه اند و برای دریافت ارز حدود ۸۰ الی ۹۰ روز منتظر می مانند، محدودیت های منابع ارزی از یک سو و مدت زمان طولانی برای تامین و تخصیص ارز،  تولیدکنندگان را با چالش جدی روبرو کرده است، در این شرایط آیا درست است که حجم قابل توجه ارز صرف واردات محصول نهایی شود؟ قطعا هزینه کردن این ارز محدود برای واردات محصول نهایی لوازم خانگی به هیچ عنوان هوشمندانه نیست.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر تامین ارز موردنیاز برای واردت لوازم خانگی است،  با توجه به تجربیات گذشته، زمانی که ممنوعیت واردات لوازم خانگی اعمال نشده بود، ارز مورد نیاز برای واردات از طریق فروش نفت تامین می شد، اما در شرایط فعلی با توجه به اینکه در تامین ارز مواد اولیه لوازم خانگی مشکل داریم، واردات لوازم خانگی به صلاح نیست.

 وی با تاکید براینکه هم اکنون صنعت لوازم خانگی کشور در مسیر رشد و توسعه قراردارد و در چنین شرایطی آزادسازی واردات کار عاقلانه ای نیست افزود: فعلا بجای آزادسازی وارداتِ کالایِ نهایی باید روند تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی را تسهیل کنیم.

 

منبع خبر: رکنـا