در سفر به کیش نیز به دلیل تنوع بالای غذاها و وجود غذاهای محلی جزیره، شکم گردی یکی از تفریح‌های جذاب برای مسافران محسوب می‌شود. اما شکم گردی ناآگاهانه در سفر به احتمال زیاد شما را به جمع مسافران مسموم شده می‌برد. در صورت خوردن غذاهای ناسازگار با مزاج‌تان، تجربه تلخی از سفر به کیش […]

در سفر به کیش نیز به دلیل تنوع بالای غذاها و وجود غذاهای محلی جزیره، شکم گردی یکی از تفریح‌های جذاب برای مسافران محسوب می‌شود. اما شکم گردی ناآگاهانه در سفر به احتمال زیاد شما را به جمع مسافران مسموم شده می‌برد. در صورت خوردن غذاهای ناسازگار با مزاج‌تان، تجربه تلخی از سفر به کیش خواهید داشت. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از این تجربه تلخ جلوگیری کنید.

Untitled-2

۱ – اهمیت شناخت مزاج برای غذا خوردن در کیش

مردم هر شهر بر اساس آب و هوا و جغرافیای محل زندگی، غذاهای متناسب با مزاج‌شان را می‌خورند. به عنوان مثال مسافرانِ تور کیش از اهواز، بخاطر گرم بودن آب و هوای شهر خودشان،‌ به غذاهای گرم مزاج جزیره کیش عادت دارند. اما مسافرانی که از تهران به کیش می‌آیند، به غذاهای گرمی حساسیت دارند. در نتیجه برای جلوگیری از مسمومیت غذایی باید طبع غذا و مزاج خودتان را با هم تطبیق دهید یا از مصلحات (مصلح ماده‌ای است که مصرف آن به همراه غذا، طبع غذا را تعدیل می‌کند) غذا استفاده کنید. 

مصلح غذاهای گرم مزاج جزیره کیش چیست؟

اکثر غذاهای محلی و سنتی کیش بخاطر طبع گرم‌شان مناسب برای افرادی با طبع سرد است. اگر مزاج گرمی دارید به شما پیشنهاد می‌شود برای متعادل کردن طبع غذا، مصلحاتی مانند آبلیمو، آبغوره و سرکه را همراه غذاهای سنتی کیش بخورید.

۲ – مقابله با هوای گرم و غذای فاسد

بخاطر آب و هوای گرم جزیره کیش، غذاها بدون نگهداری مناسب و استفاده از یخچال یا فریزر سریع فاسد می‌شوند. به همین دلیل در رستوران‌هایی غذا سفارش دهید که معتبر بوده و از مواد غذایی تازه و با کیفیت در غذاهایشان استفاده می‌کنند. همچنین در صورت تهیه مواد غذایی برای آشپزی در سوئیت‌ یا محل اقامت‌تان، از سلامت آن‌ها مطمئن شوید و آن‌ها را بلافاصله پس از خرید در یخچال یا فریزر بگذارید.

۳ – فست فود را در رستوران‌های با کیفیت بخورید

فست فود‌ها بخاطر سرخ شدن در روغن فراوان و چربی زیاد دیر هضم هستند. تعداد مسافران مسموم شده بخاطر خوردن غذاهای فست فود بیشتر از کسانی‌ست که با غذاهای سنتی و ایرانی مسموم شده‌اند. پیشنهاد می‌شود غذاهای فست فود را در رستوران‌های معروف و معتبر کیش بخورید و از خوردن فست فود در رستوران‌های محلی، دست‌ فروش‌ها و رستوران‌های ناشناخته بپرهیزید.

Untitled-3

۴ – جلوگیری از مسمومیت با انتخاب رستوران خوب

رستوران‌های با کیفیت و مطمئن زیادی در کیش وجود دارد که غذاهای سالم با مواد اولیه مرغوب برای شما طبخ می‌کنند. رستوران‌های میر مهنا، شاندیز صفدری و توتی فروتی جزو رستوران‌های با کیفیت جزیره کیش محسوب می‌شوند. علاوه بر رستوران‌های گفته شده، رستوران بعضی از هتل‌های کیش دارای غذای با کیفیتی هستند. بنابراین در صورتی که به دنبال رزرو تور کیش با ناهار هستید، می‌توانید با اقامت در هتل‌هایی که از کیفیت غذایی خوبی برخوردارند، با یک تیر ۲ نشان بزنید. 

معرفی رستوران هتل‌هایی که غذای با کیفیت دارند

لزومی ندارد که در این هتل‌ها اقامت داشته باشید تا بتوانید از رستوران‌ آن‌ها استفاده کنید. هتل‌هایی که مسافران از کیفیت و تنوع غذای رستوران آن‌ها راضی هستند شامل هتل ترنج، شایگان و پارمیس هستند. همچنین مسافرانی که تور کیش را با این هتل‌ها رزرو کرده باشند علاوه بر صبحانه از ناهار نیز برخوردارند. اما توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از هتل‌های کیش ۳ وعده غذایی به مسافران نمی‌دهند و در واقع کیش هتل فولبرد ندارد.

۵- مواد غذایی نامناسب برای مسافران جزیره کیش

در حین سفر به جزیره کیش غذاهایی مانند سوشی و محصولات دریایی خام و پخته نشده، کالباس و سوسیس‌های پخته نشده و سرد، گوشت چرخ‌کرده‌‌های شامل گوشت چند حیوان، محصولات لبنی و آب میوه‌ی غیر پاستوریزه و میوه‌ها و سبزیجات خام و شسته نشده را از برنامه غذایی‌تان خارج نمایید.

در صورت مسمویت غذایی در کیش  چه کار کنیم؟

خیلی از مسافران با مصرف دارو‌های ضد مسمومیت، از رفتن به دکتر صرف نظر می‌کنند. داروهای ضد مسمویت با رفع موقتی علائم تهوع و اسهال، فرد مسموم را دچار این تصور می‌کند که مسمویت رفع شده است. در حالی که اگر سموم به طور کامل دفع نشده باشند در آینده خطرات جدی برای سلامتی فرد ایجاد خواهند کرد. در نتیجه اگر به هر دلیل دچار مسمومیت غذایی شدید، حتما بدون تعلل نزد پزشک بروید. به همین خاطر باید در سفر به جزیره کیش مدارک بیمه پزشکی و سوابق بیماری‌ها را همراه داشته باشید. 

غذاهای مفید و مضر در زمان مسمویت غذایی 

در صورت مسمومیت، استفاده از مواد غذایی مانند عسل، بابونه، نعناع، موز، برنج، بلغور جو دوسر، آب مرغ، پوره سیب زمینی، سبزیجات آبپز و آب میوه‌ی رقیق به رفع مسمومیت کمک می‌کنند. از طرف دیگر  استفاده از کافئین، فرآورده‌های لبنی، غذاهای چرب، غذاهای پر ادویه، مواد غذایی دارای قند زیاد، غذاهای سرخ شده و الکل ممکن است با تحریک دستگاه گوارش فرد مسموم، اثرات بیماری او را شدت بخشد. 

Untitled-5

دریافت مشاوره رایگان برای رزرو هتل‌ها با تخفیف

یکی از خدمات آژانس‌های گردشگری، ارائه مشاوره رایگان به مسافران جزیره کیش است. شما می‌توانید برای پیدا کردن هتل هافبورد مورد نظرتان، دریافت مشاوره رایگان سفر یا اطلاع از آفر تور کیش با کارشناسان آژانس گردشگری نهال گشت تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق شماره ۱۸۳۰-۰۲۶ با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین برای مشاهده قیمت هتل‌ها و لیست قیمت انواع تور‌های کیش به سایت نهال گشت به آدرس nahalgasht.com مراجعه نمایید.

منبع خبر: رکنـا