استقلال و پرسپولیس در تاریخ رویارویی‌های خود دربی جنجالی و نیمه‌تمام کم نداشته‌اند و امروز سالگرد یکی از همان مسابقات است. در ۲۵ آبان ۱۳۵۸ آبی‌پوشان که به تازگی نامشان از تاج به استقلال تغییر پیدا کرده بود، به مصاف پرسپولیس رفتند؛ دیداری که اولین تقابل دو تیم پس از انقلاب محسوب می‌شد و به […]

- تماشاگران حمله کردند، جدال استقلال

استقلال و پرسپولیس در تاریخ رویارویی‌های خود دربی جنجالی و نیمه‌تمام کم نداشته‌اند و امروز سالگرد یکی از همان مسابقات است.

در ۲۵ آبان ۱۳۵۸ آبی‌پوشان که به تازگی نامشان از تاج به استقلال تغییر پیدا کرده بود، به مصاف پرسپولیس رفتند؛ دیداری که اولین تقابل دو تیم پس از انقلاب محسوب می‌شد و به مناسبت درگذشت مرحوم علی دانایی‌فرد یکی از بنیانگذاران باشگاه تاج (استقلال) برگزار شد. با توجه به تعطیلی فوتبال در آن روزها و این‌که تقابل قطب‌های سنتی پایتخت جذابیت بسیار زیادی برای هوادارانی داشت که مدت‌ها بود پیکارهای باشگاهی را ندیده بودند، استقبال بسیار خوبی از این بازی به عمل آمد. نکته دیگر این‌که منصور پورحیدری فقید، پدر معنوی باشگاه استقلال در مسابقه مذکور برای اولین بار تحت عنوان سرمربی در دربی‌ها روی نیمکت آبی‌پوشان نشست.

استقلال در بازی به گل رسید و توسط غلامرضا فتح‌آبادی از پرسپولیس جلو افتاد و مسابقه تا دقیقه ۷۵ با همین یک گل به نفع آبی‌ها در جریان بود اما هجوم تماشاگران به داخل زمین و اتفاقاتی که به تبع آن رخ داد موجب شد بازی نیمه‌کاره رها شود. در مورد این بازی بحث‌های زیادی مطرح است چون کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با توجه به دوستانه بودن آن هیچ حکمی صادر نکرد و حالا استقلالی‌ها در سررسید خودشان این مسابقه را به نفع آبی‌ها ثبت می‌کنند اما پرسپولیسی‌ها این شکست را قبول ندارند و می‌گویند بازی به پایان نرسید. مرحوم منصور پورحیدری در سال ۱۳۸۹ طی مصاحبه‌ای جالب با زیرنویس پیرامون مسابقه مذکور گفته بود این هم از شانس من بود که اولین دربی سرمربی‌گری‌ام نیمه‌کاره بماند. مسابقه‌ای که با وجود گذشت ۴۴ سال هنوز هم حرف و حدیث زیادی در مورد نتیجه آن مطرح است.

منبع: خبـر ورزشی