سال آینده تولید گندم نداریم
سال آینده تولید گندم نداریم

قیمت تمام شده گندم با سود متعارف ۱۸ هزار تومان است. ما منتظر تغییر قیمت گندم هستیم چرا که اگر تغییر نکند سال دیگر کشاورزان گندم نخواهند کاشت و کشور با مشکل روبه رو خواهد شد.

هشدار به دولت / احتمالا سال آینده تولید گندم نداریم

کشاورزی با هر بارش بارانی کشاورزان با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند. بیشتر حوزه‌های کشاورزی در کنار رودخانه‌ها و آب ها شکل می‌گیرد که با وقوع باران شدید سیل راهش را برای تخریب محصولات کشاورزی باز می‌کند. انجام طرح آبخیزداری در برخی مناطق باعث کاهش آسیب های سیل شده است اما متأسفانه در بیشتر مناطق کشور وجود ندارد.

آبخیزداری الهی‌ترین نگاه به طبیعت است و آبخیزدار را می‌توان پزشک طبیعت نامید. هدف از انجام این طرح تحت کنترل درآوردن عملیات کشاورزی، دام‌پروری، ساختمان‌سازی، راه‌سازی، قطع درختان و به طور کلی هرگونه عملی چه مفید و چه مضر، چه مثبت و چه منفی، ارزیابی آن‌ها و توجه به وضعیت آبخیز بر اساس خصوصیات زمین شناسی، خاک‌شناسی، پوشش گیاهی، اقلیم شناسی، هیدرولوژی و ارائه رهنمودها و پیشنهادها جهت اجرا و مدیریت صحیح در مورد همه عوامل طبیعی زیستی هر اکوسیستم در واحدهای طبیعی خاص و اعمال مدیریت بر روی عواملی که در توزیع آب و کیفیت هیدرولوژیکی تأثیر دارند، تا به‌صورت مطلوب و علمی خاک حوضه آبخیز از فرسایش حفظ گردد.

    خبرنگار گسترش نیوز پیرامون آثار مخرب سیل اخیر بر کشاورزی با قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

    آثار طبیعی سیل بر محصولات کشاورزی

    قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران پیرامون تأثیر سیل های اخیر بر محصولات کشاورزی گفت: وقوع سیل به تنهایی باعث از بین رفتن محصولات و خرابی جایی نمی‌شود اما به این دلیل که ما پیش‌بینی این اتفاق‌ها را نداریم با مشکل روبه‌رو می‌شویم و سیل مسیر تخریب خود را پیدا می‌کند. نباید با هر بارش باران ما دغدغه و نگرانی داشته باشیم. متأسفانه در طبیعت دستکاری‌ شده و پاسخ طبیعت هم به این صورت است. از این جهت هر بارندگی این‌چنینی منجر به سیل می‌شود و سیل هم آثار طبیعی خود را بر جای می‌گذارد.

    وی ادامه داد: گزارش‌های دقیقی از تخریب سیل بر محصولات کشاورزی وجود ندارد. سیستمی وجود ندارد تا آمار دقیق منعکس کند. اگر هم عده‌ای از آمار صحبت می‌کنند اظهاراتشان به صورت تقریبی است و بر اساس سنجش نیست که به آن‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

    قاسم پیشه‌ور خاطرنشان کرد: باران نعمت خداوند است اما به دلیل اینکه ما زیرساخت‌های درستی نداریم و کاری هم برای آن انجام نمی‌دهیم منجر به خسارت می‌شود و آسیب‌های جدی بر بخش کشاورزی وارد می‌کند.

    قاسم-پیشه‌ور

    وی با بیان اینکه باید بر این مشکل فکری کرد، افزود: ما باید طرح جامع‌ای برای سیل‌بند‌ها و آبخیزداری داشته باشیم تا زمان بارندگی که نذورات آسمانی است با مشکل روبه رو نشویم و برای منبع حیات آن را ذخیره کنیم و زحمتی به کشاورزان وارد نشود.

    رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در رابطه با موانع موجود در این حوزه اظهار کرد: بعد از طرح جامع که هنوز وجود ندارد عدم منابع مالی یکی از مواردی است که مانع ایجاد طرح آبخیزداری در سطح کلان شده است. طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید وجود داشته باشد تا این آسیب ها به وجود نیاید.

    منتظر قیمت نهایی گندم هستیم

    پیشه ور پیرامون اعتراض کشاورزان به نرخ تضمینی گندم تصریح کرد: قیمت نرخ تضمینی گندم مشخص شده است که باعث اعتراض کشاورزان است. سرپرست جهاد کشاورزی زیر بار تغییر قیمت نمی رود و اظهار می‌کند منابع مالی که دولت به این حوزه تخصیص داده به این صورت است. البته این بیان درستی نیست چرا که مصوبات شورا حکم هیئت دولت را دارد. قرار نیست برای ما منبع اعلام کنند و بعد قیمت از طرف ما اعلام شود. قیمت تمام شده گندم با سود متعارف ۱۸ هزار تومان است. عدم وجود منابع مالی به ما ارتباطی ندارد. ما منتظر تغییر قیمت گندم هستیم چرا که اگر تغییر نکند سال دیگر کشاورزان گندم نخواهند کاشت و کشور با مشکل روبه رو خواهد شد

    منبع: گسترش نیوز

    • منبع خبر : گسترش نیوز