بسیاری از افراد، مدت کوتاهی بعد از بهبودی از بیماری آنفلوآنزا، مجددا بیمار می‌شوند یا بیماری خود را به دیگران انتقال می‌دهند. حمید سوری، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه درباره اینکه چرا فرد مبتلا به یک عفونت‌تنفسی، مدت کمی بعد از بهبود‌، درگیر ویروس تنفسی دیگری می‌شود، به همشهری آنلاین می‌گوید: «الگوی توزیع بیماری‌ها و […]

بسیاری از افراد، مدت کوتاهی بعد از بهبودی از بیماری آنفلوآنزا، مجددا بیمار می‌شوند یا بیماری خود را به دیگران انتقال می‌دهند. حمید سوری، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه درباره اینکه چرا فرد مبتلا به یک عفونت‌تنفسی، مدت کمی بعد از بهبود‌، درگیر ویروس تنفسی دیگری می‌شود، به همشهری آنلاین می‌گوید: «الگوی توزیع بیماری‌ها و پاتوژن‌ها به این صورت است که معمولا وقتی در یک دوره‌ای در جامعه‌ای عمومیت پیدا می‌کنند، آن بیماری با توجه به قابلیت انتشارش می‌تواند گروه‌های مختلفی را مبتلا کند.

چرا بعد از بهبود دوباره بیمار می‌شویم؟

 

اما معمولا فرد در یک دوره زمانی تعریف‌شده ۲بار یا بیشتر دچار همان بیماری و به‌علت همان عامل بیماری‌زا نمی‌شود. ولی در مورد ویروس‌ها چون مرتبا دچار جهش یا موتاسیون می‌شوند، تضمینی وجود ندارد و ممکن است واریانت‌ها و ساب‌واریانت‌های دیگر یک ویروس موجب شوند که با وجود ایجاد ایمنی اولیه در فرد، او باز هم مبتلا به آن بیماری شود.» سوری ادامه می‌دهد: «مثلا درباره بیماری آنفلوآنزا فقط با یک ویروس مواجه نیستیم و زیرسویه‌های زیادی دارد.

هرچند احتمال ابتلا نسبت به کسی که خیلی حساس است و آنتی‌بادی لازم برای مقابله با آن ویروس در بدنش ایجاد نشده، خیلی کمتر است. به همین دلیل زمانی که مبتلا به یک عفونت تنفسی می‌شویم، اگر آن عفونت از نوع ویروسی باشد، احتمال ابتلای دوباره فرد وجود دارد، ولی درباره عفونت‌های باکتریایی، موضوع کاملا متفاوت است.» او با بیان اینکه ابتلای مجدد به ویروس‌های مختلف، متفاوت است، عنوان می‌کند: «در مورد بعضی از ویروس‌ها ممکن است حتی تا چند ‌ماه طول بکشد تا مجددا به آن مبتلا شویم و در مورد برخی از ویروس‌ها هم این دوره کوتاه‌تر است. معمولا فرد یک تا ۲هفته بعد از ابتلا به بیماری در برابر آن مصونیت دارد؛ چه در برابر واکسن باشد و چه در خصوص بیماری. اما کم‌کم سطح ایمنی پایین می‌آید و فرد مثل ۲هفته اول بعد از بیماری نمی‌تواند مصون بماند. این موضوع را در دوره اوج کرونا هم شاهد بودیم؛ افراد مدتی بعد از ابتلا مصونیت داشته اند و بعد با ورود واریانت‌ها و ساب‌واریانت‌های جدید یا عوامل بیماری‌زای دیگر، احتمال ابتلای دوباره به این ویروس (کرونا) را داشته اند.»

منبع همشهری

+