باستان‌شناسان چینی و کنیایی ابزارهایی سنگی را در نزدیکی یک دریاچه در کنیا کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد قدمتی نزدیک به ۳۰۰ هزار سال داشته باشند؛ این همان زمانی است که انسان امروزی (هوموساپینس) در آفریقا پدیدار شده است. تیم باستان‌شناسی مشترک چین و کنیا اخیراً یک محوطۀ عصر حجری با فناوری ساخت ابزارهای […]

باستان‌شناسان چینی و کنیایی ابزارهایی سنگی را در نزدیکی یک دریاچه در کنیا کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد قدمتی نزدیک به ۳۰۰ هزار سال داشته باشند؛ این همان زمانی است که انسان امروزی (هوموساپینس) در آفریقا پدیدار شده است.

تیم باستان‌شناسی مشترک چین و کنیا اخیراً یک محوطۀ عصر حجری با فناوری ساخت ابزارهای سنگی را در سایت دریاچه بوگوریا در کنیا کشف کرده است. این کشف زمینه‌ای برای مطالعه موضوعات علمی مهمی مانند منشاء و گسترش فناوری ابزارهای سنگی و سرآغازهای ظهور انسان امروزی را فراهم می‌کند.

به گفته ژائو چینگپو، باستان‌شناس چینی، مصنوعات سنگی باستانی در مساحتی بیش از ۱۵۰۰ متر مربع در این محوطه یافت شده‌اند که ۴۰ متر مربع آن کاملا متمرکز و دارای تراکم بالایی از یافته‌ها است. تعداد مصنوعات سنگی یافت شده نیز به بیش از ۵۰۰ مورد می‌رسد.

انواع مختلفی از ابزارهای سنگی با کارکردهای مختلف در این محوطه یافت شده است.

سطح سایت متشکل از رسوبات کواترنر است که توسط باران و رودخانه‌های فصلی شسته شده است. تعداد زیادی از مصنوعات سنگی از جمله، ابزارهای نوک تیز، ابزارهای خرد کردن و تبرهای ماقبل تاریخ در نزدیکی سطح زمین یافت شده‌اند. اغلب این ابزارها با روش لب‌پر کردن سنگ‌ها و ایجاد سطوح تیز و برنده ساخته شده‌اند.

کشف ابزارهایی که توسط «نخستین انسان‌ها» ساخته شده‌اند

با توجه به نوع یافته‌ها و شیوه‌های ساخت آن‌ها باستان‌شناسان آن‌ها مربوط به دورۀ پارینه‌سنگی میانه یعنی چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار سال قبل می‌دانند. فرآیند تولید این ابزارها پیچیده و دقیق بوده و این مدرک نشان می‌دهد که انسان‌های باستانی که بر این فناوری تسلط داشتند، از توانایی‌های شناختی قوی برخوردار بودند.

با توجه به اینکه انسان امروزی احتمالا حدود ۳۰۰ هزار سال قبل در آفریقا ظهور کرده است، به نظر می‌رسد ابزارهای یافت شده در این سایت نیز مرتبط با انسان‌های امروزی بوده باشند. این فناوری نماد مهمی از پیشرفت چشمگیر شناختی و قابلیت‌های زندگی اجتماعی در روند تکامل انسان است.

کشف ابزارهایی که توسط «نخستین انسان‌ها» ساخته شده‌اند

مؤسسه آثار فرهنگی و باستان‌شناسی استان هنان چین و موزه ملی کنیا در سال ۲۰۱۷ یک قرارداد همکاری امضا کردند که شامل بررسی، کاوش و تحقیق باستان‌شناسی در سایت‌های پارینه سنگی برای یافتن ردپاهایی از انسان‌های باستانی است.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین