تنها ۳درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند
تنها ۳درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از ۹۶ درصد کاربران به صورت روزمره از فیلترشکن استفاده می‌کنند. بر اساس نظرسنجی جامعی که ماهنامه «پیوست» انجام داده، ۲۶ درصد کاربران پیش از فیلتر شدن اینستاگرام، واتس‌ اپ و گوگل‌ پلی از VPN استفاده نمی‌کردند.

مجموعا حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از طریق اینستاگرام، توییتر، تلگرام و لینکدین در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند که از این تعداد تنها ۳.۶ درصد از کل کاربران اعلام کرده‌اند به صورت روزمره از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند. تعداد کاربرانی که به این سوال پاسخ خیر داده‌اند در اینستاگرام بیش از دیگر پلتفرم‌هاست.

آمار تکان دهنده استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن

همچنین تعداد کاربران اینستاگرامی که تا پیش از فیلتر شدن اینستاگرام، واتس‌اپ و گوگل‌ پلی از VPN استفاده می‌کردند کمتر از بقیه است که می‌توان این مساله را به فیلتر شدن این پلتفرم مربوط دانست. ۸۶.۲ درصد کاربران توییتر اعلام کرده‌اند پیش از فیلتر شدن این سه پلتفرم نیز از فیلترشکن استفاده می‌کردند در حالی که این رقم برای کاربران اینستاگرام ۶۶ درصد است.

به طور میانگین ۲۶.۲ درصد کل شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند پیش از مسدود شدن اینستاگرام، واتس‌اپ و گوگل‌پلی به صورت روزمره از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند.

آمار تکان دهنده استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن

۷۷ درصد کاربران برای فیلترشکن پول می‌دهند

به گزارش زیرنویس،استفاده از فیلترشکن‌ های پولی حدود ۴ برابر بیشتر از فیلترشکن‌ های رایگان است. ۷۷.۷ درصد نمونه آماری این نظرسنجی برای استفاده از فیلترشکن پول پرداخت می‌کنند و ۲۲.۶ درصد کاربران نیز فیلترشکن‌ های رایگان را ترجیح می‌دهند.

۶۱.۵ درصد کاربران گفته‌اند بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای فیلترشکن هزینه می‌کنند، ۱۱.۶ درصد آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به این منظور پرداخت می‌کنند و تنها ۴.۵ درصد شرکت‌کنندگان زیر ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنند. ۲۲.۳ درصد این نمونه آماری نیز از فیلترشکن های رایگان استفاده می‌کنند. اینستاگرامی‌ها بیشتر از کاربران دیگر پلتفرم‌ها (۲۸ درصد) از فیلترشکن‌ های رایگان استفاده می‌کنند. در اصل می‌توان اینگونه نتیجه گرفت اغلب کسانی که تا پیش از فیلتر اینستاگرام از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند در شرایط فعلی از VPN رایگان استفاده می‌کنند. بنابراین ۶۱ درصد افراد حداقل ۱۰۰ هزار تومان برای دسترسی به اینترنت آزاد هزینه می‌کنند.

آمار تکان دهنده استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن

آخرین سوالی که از مخاطبان این نظرسنجی پرسیده شده مربوط به هزینه‌کرد اینترنت آنهاست. ۶۹ درصد آنها عنوان کرده‌اند بیش از ۱۰۰ هزار تومان در ماه برای اینترنت پول پرداخت می‌کنند. هزینه‌ ۲۴ درصد آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و ۷ درصد نیز کمتر از ۵۰ هزار تومان هزینه اینترنت ماهانه‌شان است.

آمار تکان دهنده استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن

آیا فیلترینگ باعث ریزش در استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی شده است؟

بر اساس نظرسنجی ها در سال ۹۷، نزدیک به ۶۰ درصد کاربران مجازی از پلتفرم تلگرام استفاده می‌کردند. این پیام‌رسان بعد از فیلترینگ تنها ۱۰ درصد از مخاطبان خود را از دست داده و افراد از طریق پروکسی و فیلترشکن همچنان از آن استفاده کرده‌اند.

آمار تکان دهنده استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن

 

به‌علاوه، در سال گذشته بعد از فیلترینگ پیام‌رسان واتس اپ، موج جدیدی از کاربران دوباره به سراغ تلگرام رفتند و تعداد کاربران آن نسبت به قبل افزایش پیدا کرد. حالا حدود ۵۸ تا ۶۱ میلیون ایرانی معادل بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور کاربر تلگرام هستند.

آمار تکان دهنده استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن

 

اما آمارها درباره استفاده کاربران داخل کشور از پلتفرم اینستاگرام بحث برانگیزتر از تلگرام است. سید علیرضا آل داود در توییتی ادعا کرده که مطابق با بررسی های سامانه های بین المللی، استفاده از اینستاگرام ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

این در حالی است که گزارش تحلیلی «دیتاک» نشان می‌دهد که فیلترینگ گسترده در شهریورماه گذشته باعث کاهش شدید استفاده از اینستاگرام شده اما این میزان تا دی ماه سال گذشته سیری صعودی داشته و به روند قبلی خود بازگشته است. به عبارت دقیق‌تر، از ابتدای فیلترینگ اینستاگرام تاکنون، استفاده کاربران از ۱۹ درصد به ۵۰ درصد رسیده و احتمالا این سیر صعودی همچنان ادامه خواهد یافت.

منبع:روزیاتو