سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان ۴۰ درصد افزایش و موارد ابتلا به این بیماری پس از کاهش چشمگیر سطح واکسیناسیون به شکل قابل توجهی شدت یافته است. آمارهای این سازمان نشان می‌دهد که موارد ابتلا با ۱۸درصد افزایش به حدود ۹ میلیون مورد و موارد مرگ‌ومیر […]

- طغیان مسری‌ترین ویروس‌ جهان؛ افزایش ۴۰ درصدی مرگ و میر ناشی از این بیماری

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان ۴۰ درصد افزایش و موارد ابتلا به این بیماری پس از کاهش چشمگیر سطح واکسیناسیون به شکل قابل توجهی شدت یافته است.

آمارهای این سازمان نشان می‌دهد که موارد ابتلا با ۱۸درصد افزایش به حدود ۹ میلیون مورد و موارد مرگ‌ومیر به ۱۳۶ هزار نفر (عمدتا در بین کودکان) افزایش داشته است. این در حالی است که ایران اوایل سال جاری به دلیل تداوم موفقیت در حذف بیماری‌های سرخک و سرخجه از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تقدیر گرفت. و این در حالی است که ایران در موقعیت جغرافیایی پرخطری قرار دارد و در همسایگی آن افغانستان با ابتلای سالانه نزدیک به ۳ هزار مورد سرخک و پاکستان با ابتلای بیش از ۱۰ هزار مورد قرار دارند.

سرخک یکی از مسری‌ترین ویروس‌ها در جهان است اما با دو دوز واکسن قابل پیشگیری است، به همین دلیل علت موفقیت کنترل بیماری سرخک در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان به عنوان معبر اصلی ورود مهاجران افغان و پاکستان به داخل کشور پوشش بیش از ۹۷درصدی واکسیناسیون است که مانع از گسترش بیماری شده. ایران جزو کشورهایی است که واکسیناسیون کودکان اجباری دارد.

کودکانی که از واکسیناسیون جا ماندند

جدیدترین گزارش منتشر شده از سازمانی جهانی بهداشت WHO و CDC آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ موارد ابتلا به سرخک و مرگ ناشی از این بیماری در جهان به شدت افزایش یافت. طغیان گسترده یا مخرب سرخک در ۳۷ کشور (۲۲ کشور در ۲۰۲۱ میلادی) گزارش شد که اکثر این کشورها در قاره آفریقا بودند.

جان ورتفوی، مدیر بخش ایمن‌سازی جهانی CDC آمریکا در این باره گفته «افزایش شیوع سرخک و مرگومیرها قابل تامل است و دلیل آن هم این است که نرخ واکسیناسیون در چند سال گذشته کاهش پیدا کرده و به همین دلیل افزایش موارد سرخک غیرمنتظره نیست.» این در حالی است که پاندمی کووید-۱۹ هم به طور گسترده تلاش‌های معمول ایمن‌سازی را در سراسر جهان مختل کرد و بازگشت به روند گذشته برای تسریع در واکسیناسیون تقریبا به کندی در جریان است. آن هم در حالی که ۲۲ میلیون کودک در سراسر جهان اولین دوز خود را در ۲۰۲۲ میلادی و ۱۱ میلیون نفر دیگر هم نوبت دوم خود را در همین سال از دست دادند. سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که در کشورهای کم‌درآمد که خطر مرگ بر اثر سرخک، در بالاترین حد قرار دارد، تا کنون بهبود پیدا نکرده و پوشش واکسیناسیون به طور میانگین حدود ۶۶ درصد است.

چرا سرخک، یک تهدید است؟

سرخک به عنوان مسری‌ترین ویروس‌ها در جهان اگر شیوع جدی داشته باشد، می‌تواند برای افرادی که واکسن سه‌گانه «ام.ام.آر» را دریافت نکرده‌ یا واکسیناسیون خود را علیه این بیماری کامل نکرده باشند، خطرناک باشد. سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، هم اعلام کرده که «کاهش واکسیناسیون سرخک، نظارت ضعیف بر بیماری‌ها و واکنش‌های همراه با تأخیر به شیوع بیماری سرخک در حال حاضر این بیماری را در وضعیت تهدید قرار داده است.

با وجودی هم که شیوع این بیماری در ایران کنترل شده است اما بررسی آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که روند ابتلا در کشور هم تا حدودی افزایشی است و از ۴ مبتلا در سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۱۰۳ مبتلا در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در این باره هم گفته می‌شود ضعف ساختارهای بهداشتی در کشورهای همسایه و افزایش شمار ورود مهاجران غیرقانونی به ایران می‌تواند یکی از دلایل این افزایش موارد ابتلا باشد. به همین دلیل اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت توصیه می‌کند که علاوه بر کودکان، افراد زیر ۲۵ سال هم اگر واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند، نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

شیوع بیماری در کشورهای هم منطقه ایران
عربستان: ۳۳۸ مورد
عراق: ۱۹۷ مورد
ایران: ۱۰۳ مورد
افغانستان: ۲۹۰۰ مورد
پاکستان:‌ ۱۰ هزار و ۳۹۹ مورد
هند: ۵۷۰۰ مورد
ترکیه: گزارش نشده است

بیشتر بخوانید:

این بیماری خطرناک احتمال سکته مغزی را ۵‌ برابر می‌کند

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین