مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با تداوم روند کنونی تا سال ۱۴۱۰ عملاً برخوار، دولت آباد و شاهین شهر باید از جمعیت تخلیه شود، فرونشست به ۱۵۰ متری ورزشگاه نقش‌جهان رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رضا لاهیجان زاده عصر شنبه در جلسه‌ای که با حضور وزرای کشور و نیرو در محل استانداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه دو وزارت خانه کشور و نیرو در کاهش آلودگی سهم دارند، اظهار داشت: روند آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ حدود ۲۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال جاری به دلیل شدت آلودگی هوای اصفهان عمده روزها در ستاد مدیریت بحران بودیم، افزود: اصفهان از سیزدهم تا بیست و چهارم آبان درگیر آلودگی شدید بود به دلیل اینکه در سراسر کشور و خاورمیانه با پدیده بلاکینگ مواجه بودیم و این شرایط اجازه ورود سامانه‌ای را به استان نمی‌داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با بیان اینکه طی این مدت اصفهان در بین کلانشهرهای کشور بالاترین میزان آلودگی را داشت، ادامه داد: در این مدت برخی شب‌ها میزان شاخص AOI هوای اصفهان در ساعت ۱۲ شب، سه بامداد و شش بامداد به عدد ۳۰۰ می‌رسید و تمام شب را بیدار بودیم و نمی‌دانستیم چه تصمیمی باید برای اصفهان گرفت.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه وزارت کشور یک‌سری تعهدات در حوزه حمل و نقل و مترو داشت که تاکنون اتفاق خاصی در این حوزه نیافتاده است، گفت: در حوزه نیروگاهی نیز سال گذشته در روز هوای پاک قرار شد نیروگاه شهید منتظری به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل شود اما تا امروز هیچ اتفاقی نیافتاده است و در حال حاضر زمزمه‌های سوزی این نیروگاه در سال جاری نیز مطرح است.

نیروگاه شهید منتظری طی ۲ ساله گذشته ۸۳۰ میلیون تن مازوت مصرف کرده است

وی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته نیروگاه شهید منتظری ۸۳۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده است، اظهار داشت: مازوت سوزی نیروگاه منتظری بر سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم اثر می‌گذارد زیرا این نیروگاه در پنج کیلومتری شاهین‌شهر با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و چهار کیلومتری خمینی شهر و ۱۲۰۰ متری کلان‌شهر اصفهان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه اصفهان تنها شهر در کشور و شاید در جهان است که فرونشست به دولت آن کشیده شده است، ابراز داشت: اگر میزان ۱۰.۵ مترمکعب بر ثانیه جریان زاینده رود طبق برنامه وزارت نیرو و یا ۱۵ مترمکعب بر ثانیه طبق برنامه راه و شهرسازی جریان زاینده رود را داشته باشیم این فرونشست کنترل خواهد شد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه با تداوم روند کنونی تا سال ۱۴۱۰ عملاً برخوار، دولت آباد و شاهین شهر و محدوده آن باید از جمعیت تخلیه شود، ادامه داد: فرونشست به ۱۵۰ متری ورزشگاه نقش جهان اصفهان رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: خواهش من این است که نگاه به اصفهان جهانی باشد: این سرزمین، محل و شهر به کل مردم جهان و ایران تعلق دارد چرا بر فرونشست آن چشم بستید؟ تالاب گاوخونی هجده سال گذشته خشک بوده است و حتی در سال ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ که بیشترین میانگین بارشی را در سرچشمه حوضه و سیلاب داشتیم حقابه‌ای به تالاب گاوخونی داده نشد.

منبع: مـهر