در این روز مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورای شهر تهران بر این عقیده بود که حامیان علیرضا زاکانی در شورای شهر تهران به منتقدان شهردار تهران برچسب اظهارغیرکارشناسی می‌زنند. بررسی طرح «عناوین جدید عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران برای اجرا در سال ۱۴۰۳» در دستور کار شورای شهر قرار گرفته بود. […]

- دعوای موافقان و مخافان راکانی در چلسه شورای شهر/ بوی انتخابات می‌آید؟

در این روز مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورای شهر تهران بر این عقیده بود که حامیان علیرضا زاکانی در شورای شهر تهران به منتقدان شهردار تهران برچسب اظهارغیرکارشناسی می‌زنند.

بررسی طرح «عناوین جدید عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران برای اجرا در سال ۱۴۰۳» در دستور کار شورای شهر قرار گرفته بود. پس از توضیحات ارائه‌شده مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران در کسوت مخالف گفت: «پیشنهاد می‌کنم شهردار تهران، زاکانی وقت بگذارد و ملاقات مردمی برود و با مردم گفت‌وگو کند و مردم را ببیند. اگر زاکانی حرف مردم را بشنود، متوجه می‌شود شرایط اقتصاد مردم طوری است که هرگونه عوارض باربط و بی‌ربط جدیدی باید متناسب با شرایط اقتصادی مردم تصویب شود.»

محمد آخوندی، دیگر عضو شورای شهر تهران در این لحظه اعتراض کرده و گفت: «همه بازدید – ملاقات مردمی – می‌روند و شما تازه راه افتاده‌اید.» اقراریان پاسخ داد: «تو تازه راه افتاده‌ای آقای آخوندی. مراقب صحبت کردنت در صحن باش.» آخوندی گفت: «شما درباره مسائل انتخاباتی می‌گویید و مصوبات شورای ائتلاف.» این جدال لفظی با وساطت مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران تا حدودی آرام گرفت. در ادامه و زمان بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران در خصوص حسابرسی «سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایان‌های مسافربری شهر تهران» اقراریان قبل از اظهارنظر درباره گزارش حسابرسی، بار دیگر در جدال لفظی با آخوندی گفت: «تعجب می‌کنم وقتی می‌گوییم زاکانی ملاقات مردمی داشته باشد به کسانی در صحن شورای شهر برمی‌خورد و تاب نمی‌آورند. بد است که زاکانی به ملاقات مردمی برود؟»

گره زدن بحث تخصصی به موضوعات دیگر

محمد آخوندی، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا موضوعات سیاسی در صحن شورای شهر تهران مطرح شد؟ به هم‌میهن گفت: «موضوع سیاسی نیست. در کار شورایی از این دست بحث‌ها مطرح می‌شود و این اتفاق عادی است. بحث من این است که ما این موضوع را – جدید عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران – در چند جلسه کمیسیون برنامه و بودجه با حضور شهرداری به صورت تخصصی بررسی کردیم . اینکه یکی از همکاران همه را متهم کند که برای مردم هزینه جدید ایجاد می‌کنند و نگران معیشت مردم نیستند و بگوید بقیه دوستان هم بازدید – ملاقات مردمی – داشته باشند، غیرمنصفانه است. من گفتم که این موضوعات ارتباطی به این طرح ندارد. همه آزاد هستند اظهارنظر کنند،‌ آقای اقراریان هم می‌تواند در مورد آن اظهارنظر کند اما اینکه در بررسی یک مبحث تخصصی، موضوعات را به چیز دیگری وصل می‌کنند، خوب نبود. تذکر من این بود.»

رویه برچسب‌زنی در شورای شهر تهران

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورای شهر تهران اما درباره این جدال در صحن شورای شهر به هم‌میهن گفت: «معتقدم که موضوعات سیاسی نیست. در شورای شهر تهران با مسئله مطالبات مردمی روبه‌رو هستیم و برای ارتباط با این مطالبات مردمی، نیازمند ملاقات با آنها هستیم. یکی از گله‌مندی‌های مردم در این ملاقات‌ها بالا بودن عوارض‌های شهرداری است. اگر بخواهیم که از سیما و منظر مبلغی دریافت کنیم، مخالف هستم.در صحبت‌هایم اشاره کردم که خوب است زاکانی مانند ادوار گذشته و بعضی از شهرداران موفق بین مردم حضور پیدا کند. براساس ضرب‌المثلی که می‌گوید «حرفی را که زمین بیندازی، صاحبش آن را برمی‌دارد»، متاسفانه یکی از همکاران این صحبت من را به خود گرفت و فکر کرد که منظور من او است. البته در کمیسیون برنامه و بودجه موضوعات مهم و خوبی مورد بررسی قرار گرفته است.»

رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورای شهر تهران تاکید کرد: «الگوی برچسب‌زنی به دیگران غلط است. اینکه برچسب بزنیم که فقط حرف ما کارشناسی است، رویه اشتباهی است. چند بار این رویه – برچسب‌زنی – تاکنون توسط دوستان دنبال شده است. زمانی که این همکارمان – آخوندی – صحبت می‌کرد من سکوت کردم اما زمان اظهارنظر بنده این اتفاق رخ داد و شاهد بودیم که متاسفانه به‌رغم تذکرهای رئیس شورای شهر، خارج از زمان قانونی به پاسخ پرداختند و باید پاسخگوی این رفتارشان باشند. من توصیه می‌کنم که دوستان حامی زاکانی در شورای شهر از برچسب‌زدن به منتقدان شهردار تهران دست بردارند چراکه این رفتار را در شأن نمایندگی نمی‌دانم. همه ما باید تلاش کنیم که به جای اینکه نماینده شهرداری باشیم، نماینده و منافع مردم در صحن شورای شهر تهران باشیم.»

۲۱۳۰۲

منبع: خبـرآنلاین