مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶/ تیم قلعه‌نویی در خانه گرگ‌ها به رکورد ۱۰ برد متوالی می‌رسد؟
مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶/ تیم قلعه‌نویی در خانه گرگ‌ها به رکورد ۱۰ برد متوالی می‌رسد؟

تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان از ساعت ۱۶:۳۰ سه‌شنبه دومین بازی خود در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه ملی تاشکند میهمان ازبکستان است. شاگردان امیر قلعه‌نویی که در بازی اول خود با نتیجه ۴ بر صفر مقابل هنگ کنگ پیروز شدند، برای دومین بار از زمان بازگشت این مربی مقابل ازبکستان قرار […]

تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان از ساعت ۱۶:۳۰ سه‌شنبه دومین بازی خود در مرحله اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه ملی تاشکند میهمان ازبکستان است.

شاگردان امیر قلعه‌نویی که در بازی اول خود با نتیجه ۴ بر صفر مقابل هنگ کنگ پیروز شدند، برای دومین بار از زمان بازگشت این مربی مقابل ازبکستان قرار می‌گیرند. آن‌ها ۳۰ خرداد نیز در فینال تورنمنت کافا، یک بر صفر این حریف را شکست دادند.

تیم ملی ایران در طول تاریخ ۱۲ بار مقابل ازبکستان به زمین رفته که حاصل آن ۱۰ برد، یک تساوی و یک باخت بوده است. نکته این است در ۴ دیداری که بین ۲ تیم در چارچوب دیدار‌های مقدماتی جام جهانی و در دوره‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ برگزار شده، نیز آمار ۳ برد و یک باخت را ثبت کرده است.

 

تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان

گرگ‌های سفید (لقب تیم ملی ازبکستان) که اکنون با ۵۲ رده اختلاف پایین‌تر از ایران در رتبه ۷۳ رنکینگ جهان و دهم آسیا قرار دارند، اولین بازی خود در این مرحله را با برتری ۳ بر یک مقابل ترکمنستان تمام کردند.

امیر قلعه‌نویی برای این بازی ضمن خط زدن احمد نوراللهی به دلیل مسائل انضباطی، آریا یوسفی، محمد قربانی و سعید سحرخیزان را هم به دلیل محدودیت اعزام بیش از ۲۵ بازیکن، به تاشکند نبرد و البته علیرضا جهانبخش نیز به دلیل مصدومیت همسترینگ در جریان دیدار با هنگ کنگ، بازی با شاگردان سرتکو کاتانچ (سرمربی ازبکستان) را از دست داد.

 در تیم فعلی ازبکستان لژیونر‌های شاخصی مثل عبدالقادر خوسانوف (لانس فرانسه) رستم آشورماتوف (روبین کازان روسیه) عبدالله عبدالله‌اف (خورفکان امارات) حسن الدین علیقلف (چایکور ریزاسپور ترکیه) عزیزجان گانیف (الاهلی امارات) اتابک شوکوروف (فاتح کاراگمرک ترکیه) خوجیمات ارکینوف (تورپدو مسکو روسیه) عباس‌بک فیض‌الله‌اف (زسکا مسکو روسیه) جلال الدین ماشاریپوف (پانسریاکوس یونان) ایگور سرگئی‌اف (پاسوم یونایتد تایلند) الدور شاهمرادف (کالیاری ترکیه) و بوبور عبدالخالق‌اف (اورداباسی قزاقستان) حضور دارند. البته نباید از بازیکنانی مثل فرخ سیفی‌اف، خاجی اکبر علیجانوف، اوتکیر یوسوپوف، عدل جان هامبروبکوف و اوستون اورونوف هم در فهرست این تیم بی‌تفاوت عبور کرد. 

تیم ملی ازبکستان

ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ که امیر قلعه‌نویی را روی نیمکت خود داشته ۹ برد و یک تساوی به دست آورده و می‌خواهد سال میلادی را با برد تمام کند یا دست کم بدون شکست به اتمام برساند. از طرفی ازبک‌ها در این سال آمار ۷ برد، ۲ باخت و ۲ مساوی را به جا گذاشته‌اند.

تغییر در ترکیب تیم ملی با توجه به مصدومیت جهانبخش قطعی است، اما احتمال دارد تعداد این تغییرات بیشتر هم شود.

از طرفی قلعه‌نویی که به دلیل وخامت درد ناشی از سنگ کلیه با شرایط سختی راهی ازبکستان شده امیدوار است شاگردانش با برد در این بازی پیش از جام ملت‌ها، روحیه خوب خود را حفظ کنند.

باشگاه خبرنگاران