به گزارش زیرنویس، عوارض، مبلغی است که توسط شهرداری ها، به صورت سالانه دریافت می‌شود. این عوارض شامل موارد بسیاری می‌شود که یکی از آن ها، تابلوی مغازه هاست. در واقع صاحب مغازه باید سالانه مبلغی را به دلیل آنکه برای ورودی مغازه خود، تابلویی نصب کرده است به شهرداری پرداخت کند. گاهی اوقات، شهرداری […]

به گزارش زیرنویس، عوارض، مبلغی است که توسط شهرداری ها، به صورت سالانه دریافت می‌شود. این عوارض شامل موارد بسیاری می‌شود که یکی از آن ها، تابلوی مغازه هاست. در واقع صاحب مغازه باید سالانه مبلغی را به دلیل آنکه برای ورودی مغازه خود، تابلویی نصب کرده است به شهرداری پرداخت کند. گاهی اوقات، شهرداری به دلیل آنکه افراد عوارض خود را زودتر پرداخت کنند، تخفیف هایی را در نظر می‌گیرد که علاوه بر آنکه به پول خود می‌رسد، یک تخفیف هم گذاشته باشد.

یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین عوارض شهرداری که منبع درآمدی شهرداری نیز محسوب می‌شود، عوارض نوسازی و عمران شهری است که طبق قانون نوسازی و عمران شهری از سال ۱۳۴۸ تا کنون توسط شهرداری از تمام شهرها دریافت می‌شود. البته عوارض نوسازی به این معنا نیست که پرداخت عوارض فقط متعلق به مالکان خانه‌های نوساز است، بلکه همه مالکان املاک واقع در آن شهر باید چنین عوارض را بپردازند.

مشکلات مردم را از نزدیک بشنوید

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران، در ارتباط با بحث دریافت عوارض جدید توسط شهرداری اظهار کرد: چندی پیش بنده به مغازه‌ای مراجعه کردم و صاحب مغازه اعلام کرد، از سازمان شهرداری مراجعه کرده‌اند و قرار است عوارض تابلوی مغازه را از بنده دریافت کنند. همچنین در ادامه مطرح کرد، شهرداری به او گفته است که عوارض جدیدی در راه خواهد بود.

اقراریان ادامه داد: اگر پای صحبت شهروندان و مغازه داران نشسته باشید، می‌توانید از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌های آنها رو به رو شوید که چه مشکلاتی به صورت روزانه در سطح شهر تهران دارند. بنده پیشنهاد دارم که آقای زاکانی اندکی وقت گذاشته و کمی در میان شهروندان حضور پیدا کند تا با این صحبت و گفت‌وگوها، کمی از مشکلات و دغدغه‌های شهروندان آگاه شوند. چنین اقدامی را شهرداران قبلی پایتخت انجام می‌دادند. آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف، جز شهردارانی بودند که در میان مردم حضور پیدا می‌کردند و از نزدیک در ارتباط با مشکلات بحث و گفت‌وگو صورت می‌گرفت.

وی افزود: اگر آقای زاکانی در میان مردم حضور پیدا کند و همچنین در مساجد نشست هایی را با اهالی محلات بگذارد، متوجه خواهد شد که درحال‌حاضر، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، به گونه‌ای خواهد بود که دریافت هرگونه عوارض بی‌ربط و با ربط جدیدی، باید متناسب با شرایط اقتصادی مردم تصویب شود. درواقع، وضعیت اقتصادی مردم مناسب نیست که بخواهند عوارض جدید پرداخت کند و اصلا از کجا چنین مبالغی را پرداخت می‌کنند؟ ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که به جیب مردم فشار وارد شود و شهروندان را تحت فشار بگذاریم.

مشکل کمبود پارکینگ و مشکلات شهروندان

این عضو شورای شهر تهران در ارتباط با بحث دریافت بهای خدمات ساماندهی سیما و منظر به گسترش نیوز گفت: اگر شهروندی پول ندارد و نمی‌تواند ساختمان خود را از لحاظ سیما، بازسازی کند که بحث آن جدا خواهد بود. اما اگر کسی می‌خواهد به صورت شخصی، چنین اقدامی انجام دهد، چرا شهرداری باید از این افراد عوارض دریافت کند؟ اتفاقا باید خوشحال باشیم از این موضوع که یک شهروند با نوسازی نمای ساختمان، چهره شهر را زیباتر می‌کند. چرا باید عوارضی از او دریافت کنیم در صورتی که این شخص کمک بزرگی به پایتخت کرده است.

اقراریان اظهار کرد: ما در این شورا، بحث کمبود پارکینگ را مطرح کرده‌ایم تا گره‌ای از مشکلات شهروندان باز شود. در سطح پایتخت، مردم با مشکل کمبود پارکینگ و جای پارک مواجه هستند و همین امر سبب شده است تا هرکجا که بتوانند خودروی خودشان را پارک کنند. بعضی شهروندان نیز، مدت‌ها دنبال جای پارک هستند تا بتوانند در محیطی تقریبا امن پارک کنند و به کار شخصی برسند. مشکل کمبود پارکینگ مشکل بزرگی را برای شهروندان در پایتخت ایجاد کرده است.

این عضو شورای شهر گفت: باید به این نکته اشاره کرد که ما در تهران هزینه ساخت‌وساز را به شدن بالا برده‌ایم و دولت هیچ برنامه‌ای برای گرفتاری مردم و همچنین رهایی از مستاجری شهروندان پایتخت ندارد. در شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای حوزه مسکن وجود ندارد و نزدیک ۵۰درصد مردم گرفتار و مستاجر هستند. صاحبخانه‌ها هرکاری بخواهند با مستاجر انجام می‌دهند، بعد ما بیاییم یک عوارض جدیدی بگذاریم که این عوارض به طور مستقیم از جیب مردم محروم و مستضعف جامه پرداخت می‌شود.

اقراریان ادامه داد: اگر بخواهم در این مورد برایتان مثالی بزنم، باید بگویم که اضافی کردن عوارض جدید سبب خواهد شد تا اجناس و خدمات در شهر گران تر شود. به عنوان مثال اگر به سراغ مغازه داری رفته شود و به او بگویند که عوارض جدید باید پرداخت کنی، آیا آن مبلغ را از جیب خود پرداخت خواهد کرد؟ خیر. اگر کار خدماتی انجام می‌دهد، به بهای خدمات خود اضافه می‌کند و آن را از جیب مردم می‌گیرد. پس باید گفت دریافت عوارض جدید به مردم محروم فشار وارد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: ما باید مراقب باشیم که اگر قرار است عوارضی از سوی شهرداری تهران اضافه شود، بر مبنای معیشت مردم در نظر گرفته شود. چون شهرداری تهران به دنبال درامد خود است و ما نماینده مردم هستیم. ما باید علاوه بر آنکه به فکر درامد هستیم به فکر جیب مردم هم باشیم.

 

منبع خبر: رکنـا