اسرائیل در آستانه فروپاشی نظامی-اجتماعی قرار دارد؟!
اسرائیل در آستانه فروپاشی نظامی-اجتماعی قرار دارد؟!

ارقام حاکی از آن است که از آغاز تهاجم زمینی نیرو‌های اشغالگر به غزه، تعداد کشته‌های نظامیان صهیونیست به ۶۳ افسر و سرباز رسیده است. مهند مصطفی کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است که انباشت خسارات اسرائیل به تدریج منجر به شکاف اجماع کنونی در مورد جنگ غزه خواهد شد و بحث‌های داخلی در مورد امکان […]

ارتش اسرائیل, تهاجم زمینی نیرو‌های اشغالگر به غزه, جنگ اسرائیل و غزه - اسرائیل در آستانه فروپاشی نظامی-اجتماعی قرار دارد؟!

ارقام حاکی از آن است که از آغاز تهاجم زمینی نیرو‌های اشغالگر به غزه، تعداد کشته‌های نظامیان صهیونیست به ۶۳ افسر و سرباز رسیده است.

مهند مصطفی کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است که انباشت خسارات اسرائیل به تدریج منجر به شکاف اجماع کنونی در مورد جنگ غزه خواهد شد و بحث‌های داخلی در مورد امکان سنجی طولانی شدن جنگ در سایه وجود دارد.

او گفت که از طریق تجربه جنگ‌هایی که اسرائیل در گذشته انجام داده است، در مرحله‌ای مشخص این سوال در مورد امکان ادامه جنگ وجود دارد یا نه قرار می‌گیرد.

وی داده‌های رسمی وزارت دارایی اسرائیل را فاش کرد که نشان می‌دهد هزینه جنگ فعلی در نوار غزه حدود ۵۵ میلیارد دلار است.

علاوه بر هزینه مستقیم جنگ که بودجه اسرائیل توان تحمل آن را ندارد، هزینه‌های غیرمستقیم نیز بر بخش گردشگری و صنعت وارد می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۵۰ هزار اسرائیلی از خانه‌های خود تخلیه شده‌اند و دولت به آن‌ها پناه داده و برای آن‌ها هزینه می‌کند، تاکید کرد که هزینه مستقیم و غیرمستقیم جنگ غزه بر دوش جامعه اسرائیل و اقتصاد اسرائیل است.

کارشناس مسائل اسرائیل پس از صحبت از خسارات جانی و اقتصادی و تاثیرات مورد انتظار آن بر جامعه اسرائیل، سه عامل توقف جنگ رژیم صهیونیستی در غزه بیان کرد که عبارتند از ناتوانی جامعه اسرائیل در تحمل آن، جنگ، فشار بین المللی بر اسرائیل، به ویژه از سوی ایالات متحده و ناتوانی اسرائیل در دستیابی به دستاورد‌های نظامی که به خاطر آن تجاوزات خود را علیه نوار غزه آغاز کرده است.

نتانیاهو نتوانست در این نبرد پیروز شود

در همین زمینه، نویسنده و محقق، معین الطاهر، خاطرنشان کرد: بحث در روزنامه‌های غربی حاکی از ناتوانی اسرائیل در دستیابی به اهداف جنگی خود است و جنگ باید متوقف شود و این نشان می‌دهد که هدف اسرائیلی‌ها در حال حاضر نابودی و کشتار است، زیرا تشنه بازگرداندن اعتبار خود هستند.

وی گفت: خسارات اسرائیل در سطح اقتصادی و انسانی بسیار زیاد است و در سطح نظامی، اکثر کشته شدگان آن نیرو‌های نخبه‌ای هستند که سال‌ها و سال‌ها آموزش دیده‌اند و برای دستیابی به دستاورد‌ها به خط مقدم رانده شده‌اند.

این نویسنده و محقق همچنین بعید ندانست که روند نبرد در صورت شکست ارتش اسرائیل، جامعه اسرائیل را که جامعه‌ای کاملا نظامی است، تحت تاثیر قرار دهد و شاید یک ضد مهاجرت صورت بگیرد.

منبع: دانا

+