کتابخوانان این روستا نویسنده هم شده‌اند
کتابخوانان این روستا نویسنده هم شده‌اند

فیروزه شیخ ویسی خبرنگار اطلاعات نوشت: کتاب و کتابخوانی بدون شک دروازه‌ای است به سوی علم و دانش و آگاهی بشر و این ممکن نیست، مگر با ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه. شاید هفته کتاب و کتابخوانی مناسبتی باشد که فقط هر سال تلنگری به ما زده شود که […]

- کتابخوانان این روستا نویسنده هم شده‌اند

فیروزه شیخ ویسی خبرنگار اطلاعات نوشت: کتاب و کتابخوانی بدون شک دروازه‌ای است به سوی علم و دانش و آگاهی بشر و این ممکن نیست، مگر با ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه.

شاید هفته کتاب و کتابخوانی مناسبتی باشد که فقط هر سال تلنگری به ما زده شود که سرانه مطالعه هر ایرانی چه میزان است و آیا کتاب در سبد خانوارها جایی دارد؟

جای تأسف است که عادت به مطالعه کتاب، جایگاه مناسبی در رشد همه جانبه سطوح اجتماعی پیدا نکرده است و هنوز عده زیادی از مردم از خواندن کتاب سر باز می زنند و یا این که متأسفانه این موضوع در میان مشغله‌های زندگی روزمره به فراموشی سپرده می شود که باید برای حل این‌ معضل و اعتلای فرهنگ عمومی کتابخوانی تلاش زیادی کرد.

کتابخانه ساده و عمومی، اما مستقل در روستای سرسبز و باصفای بالاجاده کردکوی استان گلستان با تلاش و پیگیری‌های دبیر بازنشسته آموزش و پرورش که سالهاست همه هم و غم خود را در این مسیر گذاشته است ما را بر آن داشت تا با محمد رایجی، مدیر و موسس تنها کتابخانه مستقل عمومی استان گفتگوی اختصاصی انجام دهیم، وی در پاسخ به اینکه با چه هدفی اقدام به چنین کاری کرده است، گفت: بیشترین هدف من ترویج کتاب و کتابخوانی و آگاهی بخشی به همگان است.

اکنون این کتابخانه با بیش از ۳۰هزار جلد کتاب و بیش از ۶هزار عنوان نشریات مختلف و حدود ۴هزار نرم‌افزار صوتی و تصویری با عشق و علاقه‌ای وصف ناپذیر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی درباره تاریخچه آغاز به کار این کتابخانه به خبرنگار ما می‌گوید: این کتابخانه را از دهه ۵۰و دوران دانش‌آموزی خودم با ۵۰جلد کتاب در یک قفسه چوبی در خانه پدری‌ام که سهم‌الارث بود، تأسیس کردم و بعد از سال‌ها فعالیت سال ۱۳۹۷توانستم از نهاد کتابخانه‌های کشور مجوز فرهنگی با ۱۵هزار جلد کتاب بگیرم و با دوستان هیأت امنا، این کتابخانه به صورت رسمی افتتاح شد، در این مکان علاوه بر ترویج کتابخوانی، نشست‌های فرهنگی با حضور مفاخر، رونمایی کتاب و تعاملات فرهنگی بین استانی برگزار می‌شود و در مناسبت‌های گوناگون به خصوص هفته کتاب، علاوه بر نشست‌های ادبی از دانش‌آموزان فعال در حوزه کتاب قدردانی می‌کنیم.

تألیف بیش از ۱۰۰ کتاب در «بالاجاده»

رایجی یادآور می‌شود: بیش از ۱۰۰عنوان کتاب در زمینه‌های مذهبی، روان‌شناسی، پزشکی، علمی و ادبی، ترجمه و تالیف، فرهنگ‌نامه و لغت‌نامه توسط نویسندگان این روستا به رشته تحریر درآمده و در این کتابخانه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

رایجی با تاکید بر این که باید برای جذب افراد به مطالعه تدابیری اندیشیده شود، می‌افزاید: مردم باید برای مطالعه و کتابخوانی تشویق و ترغیب شوند، به ویژه کودکان و نوجوانان که با فراهم کردن امکانات و فرصت‌های مطالعاتی با برنامه‌ریزی‌های حساب شده باید نسبت به تهیه و مطالعه کتاب همراهی شوند. چون اکنون شمار کمی از افراد مطالعه بالایی دارند و حتی بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به جز کتاب‌های درسی خود، کتاب‌های دیگری را نمی‌خوانند.

وی درباره حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها تاکید می کند: روستای ما در جشنواره سراسری روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۴۰۰از میان ۲۰۵۰شرکت‌کننده برگزیده شد و از آن سال به بعد این کتابخانه مورد استقبال بیشتر مردم روستا قرار گرفت و حتی در شبکه‌های مجازی هم فعالیت‌های فرهنگی خود را در زمینه توسعه کتابخوانی انجام می‌دهیم و همچنین با حضور در نمایشگاه‌های کتاب آثار نویسندگان خود را معرفی می‌کنیم، اما دیگر غرفه‌ها فروش دارند و من به طور خودجوش به همراه دوستانم به غرفه‌ها مراجعه و پس از آشنایی با افراد اهل فرهنگ و هنر، آنها را به غرفه خود دعوت می‌کنم.

رایجی می افزاید: اگر چه فرهنگ کتابخوانی مغفول و مهجور است و کار در این زمینه به چشم نمی‌آید، اما اگر می‌خواهیم کتابخوانی را توسعه دهیم؛ دولتمردان و خیران و سمن‌ها باید از ما حمایت کنند.

استقبال دانش آموزان و دانشجویان از کتابخانه

رضایی، دانشجوی دوره دکترای رشته علوم ارتباطات و رسانه به خبرنگار ما می گوید : با حضور  و مراجعه به این کتابخانه متوجه شدم بعضی از کتاب هایی که در اینجا به عنوان منبع به آن  رجوع می کنیم، تاکنون در جای دیگری ندیده ام  که نشان از غنی بودن این کتابخانه دارد .

قزلسفلو،  دانشجوی دکترای رشته تاریخ و باستان شناسی هم با ابراز خرسندی از وجود چنین مکانی در  روستای بالاده گفت : با مراجعه حضوری به این مکان ،  کتاب‌هایی از اوایل دوره اسلام تا اوایل قرون چهارم را  پیدا کردم که حتی در کتابخانه های گرگان و تهران هم ندیده بودم که بسیار جالب بود .

دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی هم از مراجعه به این کتابخانه استقبال خوبی  کرده‌اند  و در روزهای هفته به این کتابخانه مراجعه و اوقات خود را با مطالعه و کتاب سپری می کنند ، که در این ارتباط یکی از دختران دبیرستانی به ما می گوید : بسیاری از بچه ها بیشتر اوقات خود را در فضای مجازی  می گذراندند، ولی با وجود این کتابخانه و عناوین متنوع و متعدد کتاب ها و نشریات موجود در آن، انگیزه و شور و شوق کتابخوانی در ما دانش آموزان  بیشتر شده است و  اکثریت بچه ها سرگرم مطالعه و کتابخوانی شده اند.

منبع: اطلاعات انلاین