سیدعلی: افشاریان مشاوران خوبی ندارد و با یک دست نمی‌تواند ۳ هندوانه را بردارد
سیدعلی: افشاریان مشاوران خوبی ندارد و با یک دست نمی‌تواند ۳ هندوانه را بردارد

سید مهدی سیدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی زیرنویس، در مورد اظهارات شب گذشته خداداد افشاریان مبنی بر اینکه حدود ۵۰ داور در کشورمان صغر سنی دارند، اظهار داشت: این موضوع هیچ وقت اثبات نشد. زمانی که خودم داوری می‌کردم، در خصوص یک تا دو داور مسائلی مطرح شد، اما در حد همان حرف و […]

سید مهدی سیدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی زیرنویس، در مورد اظهارات شب گذشته خداداد افشاریان مبنی بر اینکه حدود ۵۰ داور در کشورمان صغر سنی دارند، اظهار داشت: این موضوع هیچ وقت اثبات نشد. زمانی که خودم داوری می‌کردم، در خصوص یک تا دو داور مسائلی مطرح شد، اما در حد همان حرف و شایعه باقی ماند. فقط یادم می‌آید درمورد یکی از داوران تهرانی چنین موضوعی اثبات شد که اصلاً امسال او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای قضاوت در لیگ برتر معرفی نکردند.

وی در مورد اینکه آیا اعلام این آمار برای تبرئه شدن پسر افشاریان از زبان خود رئیس کمیته داوران صحیح است، عنوان کرد: کار اشتباه، اشتباه است. چه من آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام بدهم یا پوریا افشاریان و هر کس دیگری. آنگونه که من شنیده‌ام، افشاریان گفته پسرم برای بازی کردن سن خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم کرده، در جریان ریز مسائل نیستم و نمی‌توانم قضاوت کنم که به چه دلیل پوریا افشاریان در زمان بازی‌اش برای یک تیم نوجوانان چنین کاری انجام داده است. با کفش او راه نرفته‌ام و نمی‌توانم قضاوت کنم.

* در زمان بازی و سرمربیگری نکونام و تارتار مشکلی با آنها نداشتم

کارشناس داوری فوتبال کشورمان در خصوص اینکه افشاریان اعلام کرده جرأت نمی‌کند برای تیم‌های جواد نکونام و مهدی تارتار داور جوان بگذارد، توضیح داد: اینکه از چه داورانی برای چه مسابقاتی استفاده شود استراتژی کمیته داوران است. داوران با توجه به خصائل اخلاقی، فنی و تجربه‌ای که دارند برای مسابقات مختلف انتخاب می‌شوند. دلیل اینکه افشاریان از نکونام و تارتار نام برده، نمی‌دانم، اما هم در زمان بازی و هم سرمربیگری آنها برای این دو نفر قضاوت کردم و مشکل خاصی با آنها نداشتم. شاید مسائلی باشد که من از آنها اطلاعی ندارم، اما مطابق استراتژی داوران چینش داوری در هر بازی انجام می‌شود.

* کمیته داوران نمی‌خواهد خودش را زیر سوال ببرد

سیدعلی اضافه کرد: هدف کمیته داوران این نیست که خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال ببرد، بلکه می‌خواهد داورانش بهترین عملکرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند. همان گونه که یک مربی نمی‌تواند جای فوتبالیست به زمین برود، کمیته داوران هم اگر کارهایی مثل آموزش درست، چیدمان اصولی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده و در حوزه آمادگی جسمانی، روحی و روانی داور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی آماده کرده باشد، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین کارهایی برای داوران کشورمان انجام شده است، گفت: چندین ماه است به عنوان یکی از منتقدان اصلی کمیته داوران صحبت می‌کنم اما باید کار خوب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگوییم. اینکه فقط بخواهیم نقاط ضعف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتقل کنیم، قشنگ نیست. در مصاحبه‌های خود ضعف‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفته‌ام اما کار خوبی که کمیته داوران انجام داده و قابل تقدیر است، برگزاری وبینار برای داوران هر بازی در دو هفته اخیر لیگ بوده است. این کار در راستای بررسی نقاط ضعف و قوت داوران و بررسی اشتباهات انجام شده تا آنها در آینده با اشتباهات کمتری قضاوت کنند.

- سیدعلی: افشاریان مشاوران خوبی ندارد و با یک دست نمی‌تواند 3 هندوانه را بردارد

* ورود VAR بدون فرهنگ‌سازی باری از روی دوش داوری برنمی‌دارد

کارشناس داوری در خصوص اینکه خداداد افشاریان با اظهارات شب گذشته خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ماجرای ورود VAR کنار کشید، تصریح کرد: ورود این سیستم مربوط به کمیته داوران نمی‌شود، بلکه وظیفه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است. افشاریان به عنوان رئیسه کمیته داوران یکی از اعضای کارگروه VAR است. همان گونه که در هیأت رئیسه فدراسیون عضویت دارد. نظرات او هم مهم است. برخی داوران باتجربه ما مثل محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی نیز به دلیل تجربه کار با VAR عضو این کارگروه هستند و در جلسات شرکت می‌کنند. امیدوارم این سیستم هرچه سریع‌تر وارد کشورمان شود، اما هم‌راستا با مهیا کردن شرایط ورود VAR باید به فکر فرهنگ‌سازی برای استفاده مطلوب و بدون حاشیه از کمک داور ویدئویی هم باشیم.

سیدعلی خاطرنشان کرد: اینکه فقط بگوییم VAR را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیاوریم اما بین تماشاگران، کادر فنی، بازیکنان و حتی داوران فرهنگ‌سازی نکنیم، در نهایت باری از روی دوش داوری کشور برداشته نمی‌شود. اگر فرهنگ‌سازی نکنیم، سر کوچک‌ترین صحنه از داور می‌خواهیم به سمت VAR برود. حتی با وجود در اختیار داشتن این سیستم هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که داور اشتباه نخواهد کرد. نمونه‌ بارزش هم بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا بود، زیرا در نهایت باز هم انسان می‌خواهد آن صحنه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ببیند و آنالیز داشته باشد.

*  افشاریان مشاوران خوبی ندارد و با یک دست نمی‌تواند ۳ هندوانه را بردارد

وی درمورد مهم‌ترین نقدی که می‌توان به عملکرد افشاریان وارد کرد، گفت: همیشه صریح صحبت کرده‌ام و برای من توسعه و پیشرفت داوری کشور مهم است نه آدم‌ها. متاسفانه افشاریان مشاوران خوبی ندارد و باید در حوزه مشورت گرفتن، تجدیدنظر کند. نکته خیلی مهم دیگر این است که یک فرد به عنوان رئیس کمیته داوران مشغله خیلی زیادی دارد زیرا مسئولیت قضاوت کل داوران در لیگ‌های مختلف کشور با او است. افشاریان عضو هیات رئیسه فدراسیون، رئیس هیات فوتبال کهگیلویه و بویراحمد و رئیس کمیته داوران است. واقعا یک نفر از پس این ۳ مسئولیت بزرگ برنمی‌آید. نه تنها افشاریان بلکه هیچکس دیگری چنین کاری را نمی‌تواند انجام بدهد. اینکه یک نفر بخواهد با یک دست چند هندوانه بردارد، خیلی به رشد داوری ما کمک نمی‌کند.

* داوری ما با اوجش فاصله گرفته است

کارشناس داوری اضافه کرد: نکات مثبت هم در عملکرد افشاریان مثل برگزاری وبینار یا کلاس‌های آموزشی مستمر برای داوران دیده‌ایم. شنیده‌ام در صدد افزایش حق الزحمه داوران هم هستند. نباید خیلی هم سیاه ببینیم. نکات منفی را گوشزد می‌کنیم اما نقطه قوت‌ها را هم باید دید. در نهایت به نظر می‌رسد داوری فوتبال ما با دوران اوجش فاصله زیادی گرفته است. ضمن اینکه جوانگرایی صورت گرفته هم هزینه دارد. کمیته داوران جهت کاهش تعداد داوران چشم انداز و استراتژی داشته و برهمین اساس داوران باتجربه زیادی جدا شده‌ و جوانان بیشتری اضافه شده‌اند. باشگاه‌ها و هواداران نیز باید سعه صدر بیشتری داشته باشند تا داوران جوان هم تجربه به دست بیاورند.

* رابطه سببی و نسبی نباید باعث محروم شدن یک نفر از حقش شود اما باید طبق لیاقت به افراد میدان بدهیم

سیدعلی درخصوص انتقادات مطرح شده نسبت به قضاوت افرادی مثل روح‌الله شریفی، حمیدرضا افشون، محسن حکیم و پوریا افشاریان که از اقوام رئیس کمیته داوران هستند و همشهری او هستند، اظهار داشت: دلیل نمی‌شود اگر یک نفر جایی مسئولیت داشت، افرادی که با او رابطه سببی و نسبی دارند از آن فضا دور شوند زیرا گناهی نکرده‌اند که فامیل این فرد هستند اما اعتقاد قلبی من این است باید با توجه به پتانسیل و لیاقت آدم‌ها، به آنها میدان بدهیم. اینکه این افراد جزء نزدیکان یا منتسبین به افشاریان هستند، نباید دلیل شود که از حق خود محروم شوند اما باید این موضوع هم بررسی شود آیا جایگاه فعلی مطابق عملکرد و حق‌شان است یا افراد دیگری نبودند که باید از این نفرات استفاده شود؟

- سیدعلی: افشاریان مشاوران خوبی ندارد و با یک دست نمی‌تواند 3 هندوانه را بردارد

وی ادامه داد: اولین بازی پخش زنده که افشون کمک داور بود، مربوط به بازی پیکان و پرسپولیس در ورزشگاه شهرقدس است که من داور وسط بودم. در آن زمان هدایت ممبینی، رئیس کمیته داوران بود. اولین و دومین بازی لیگ یک هم که کمک داور بود، بازهم من داور بودم. در آن زمان افشاریان مسئولیتی نداشت. اکنون کارمند شهرداری هستم. آیا باید برادر من به این دلیل از حضور در شهرداری تهران محروم شود؟ همه آدم‌ها مطابق لیاقت خود حق پیشرفت دارند. فارغ از اینکه جزء قوم و خویش من، افشاریان و…. باشند. روح حسین ابولفضلی که یکی از کمک داوران رده بالای کشورمان بود شاد باشد. اگر می‌خواستند به این موضوع نگاه کنند، هیچ وقت پسرش یعنی محمدرضا ابوالفضلی در جام جهانی پرچم نمی‌زد. علیرضا فغانی نباید به این دلیل که پدرش داور بوده است، بین‌المللی می‌شد؟ امیر عرب براقی هم به این شکل.

داور سابق فوتبال کشورمان اضافه کرد: افرادی که در خانواده ورزش هستند، برخی مواقع حتی چوب این موضوع را هم خورده‌اند. باید دید عملکرد افرادی که نام‌شان مطرح شده در طول ادواری که قضاوت کرده‌اند، چگونه بوده است؟ طبق مصوبه اخیر کمیته داوران در جلسه با تاج گفتند اگر یک داور سه بازی پشت سر هم نمره‌اش زیر ۷/۴ بود، باید به یک رده پایین‌تر تنزل پیدا کند. پس باید جلو رفته و زمان بدهیم تا ببینیم قضاوت‌شان چگونه است. اگر ناظران و کمیته آنالیز نمره خوبی به آنها ندادند، بهتر می‌توان فرمایشات رئیس کمیته را ارزیابی کرد.

 

پایان پیام/





منبع: فارس