روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران درباره علت توقف طرح «بنزین برای همه» پس از اجرای آزمایشی در جزیره کیش، اعلام کرد: باتوجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که درگیر طرح هستند، در مورد شیوه‌های اجرا و توسعه و گسترش الگو در سایر نقاط کشور ملاحظاتی داشتند، این طرح متوقف […]

 

روز گذشته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران درباره علت توقف طرح «بنزین برای همه» پس از اجرای آزمایشی در جزیره کیش، اعلام کرد: باتوجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که درگیر طرح هستند، در مورد شیوه‌های اجرا و توسعه و گسترش الگو در سایر نقاط کشور ملاحظاتی داشتند، این طرح متوقف شده است و در مراحل اصلاح و تکمیل الگو قرار دارد تا مجددا در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود؛ بنابراین تا امروز تصمیمی برای اجرایی‌ شدن آن در کشور وجود ندارد.

افشای پشت‌پرده طرح «بنزین برای همه»‌ 

این درحالی است که نمایندگان مجلس به تازگی مصوبه‌ای را داشته‌اند که براساس آن، دولت مجاز شده در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، براساس آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد. در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم با هدف عادلانه‌سازی و بهره‌مندی همه مردم از یارانه بنزین طرحی را به‌طور آزمایشی در جزیره کیش به اجرا گذاشت.

در این طرح ۴ ماهه آزمایشی، همه شهروندان کیش اعم از مالکان خودرو یا افراد بدون خودرو، سهمیه بنزین ۲۰ لیتر را دریافت کردند. قیمت بنزین در این طرح تغییری نداشت و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان بود. نکته قابل توجه این طرح، علاوه بر تخصیص بنزین به هر نفر، این بود که افراد در صورتی که نیاز به استفاده از سهمیه بنزین را نداشتند، می‌توانستند اعتبار بنزین خود را به قیمت همان ۳۰۰۰ برای فروش عرضه کنند تا افرادی که نیاز دارند، آن را بخرند اما به دلیل مخالفت‌ها این طرح به مرحله اجرا نرسید و در همان مرحله آزمایشی متوقف شد.

محمود خاقانی، کارشناس انرژی در واکنش به «توقف طرح یارانه بنزین برای همه» که روز گذشته ازسوی وزیر اقتصاد اعلام شد، گفت: دولت باتوجه به اظهارنظرهای کارشناسان انرژی به این نتیجه رسید که این طرح اشتباه است. خاقانی با اشاره به اجرای طرح یارانه بنزین در جزیره کیش افزود: کیش کلا ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد و اصلا ترافیکی نیست؛ این درحالی است که بخش زیادی از مصرف بنزین در ترافیک‌ها و درجا می‌سوزد و از سوی دیگر هم به عنوان نمونه وزیر صمت گفته است ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات خودرو اختصاص داده‌ایم تا هر فردی که خواست خودرو وارد کند. این درحالی است که معضلات موجود با این تصمیم بیشتر می‌شود و شاید با کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار ناوگان‌های حمل و نقل عمومی بهبود پیدا می‌کرد تا مردم دیگر اشتیاقی به استفاده از وسایل شخصی نداشته باشند .

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه تغییر قیمت بنزین مساله‌ای سیاسی شده است، تصریح کرد: تجربه نشان داده حتی با افزایش قیمت بنزین هم مصرف آن کم نمی‌شود و آن هم به دلیل مافیای قاچاق بنزین است و به نظر بنده پشت پرده طرح یارانه بنزین برای همه هم مافیای بنزین قرار دارد و این مافیا سعی دارند تا این بنزین را از افرادی که بنزین ندارند بخرند و آن را قاچاق کنند.

خاقانی با اشاره به افزایش نرخ بنزین در چابهار و زابل ادامه داد: به دلیل افزایش قاچاق در این مناطق شرکت ملی پالایش و پخش توزیع بنزین را در این مناطق کم کرده است و پمپ‌بنزین‌ها بنزین ندارند و مردم با گالن‌های ۲۰ لیتری در جاده‌ها اقدام به فروش بنزین با نرخ‌های ۳۵ و ۲۰ هزار تومان در هر لیتر می‌کنند و این مردم عادی هستند که سازماندهی‌شان از سوی مافیا انجام شده است که نشان‌دهنده مدیریت ضعیف است.

اعتمادآنلاین

+