آن ۳۸ درصد خوشبخت
آن ۳۸ درصد خوشبخت

ارمغان زمان فشمی در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت:به احتمال قوی شما هم با دیدن سوژه این هفته، ابرو درهم کشیده‌ و حس بدی پیدا خواهید کرد. دلیلش آن است که ما ایرانی‌ها جزو ۳۸ درصد مردم خوشبخت دنیا هستیم که به توالت بهداشتی  استاندارد دسترسی داریم و از آن‎جا که در آیین و […]

آن 38 درصد خوشبخت

ارمغان زمان فشمی در ضمیمه جامعه امروز روزنامه اطلاعات نوشت:به احتمال قوی شما هم با دیدن سوژه این هفته، ابرو درهم کشیده‌ و حس بدی پیدا خواهید کرد. دلیلش آن است که ما ایرانی‌ها جزو ۳۸ درصد مردم خوشبخت دنیا هستیم که به توالت بهداشتی  استاندارد دسترسی داریم و از آن‎جا که در آیین و فرهنگمان روی مسأله نظافت و بهداشت بسیار تأکید شده، حتی تصورش هم برایمان سخت است که حدود یک‎سوم مردم دنیا از چنین امکانی محروم باشند.

در واقع یک میلیارد نفر در جهان هنوز به فضایی محصور به عنوان توالت دسترسی ندارند و حدود چهار و نیم میلیارد نفر در منزل شخصی خود توالت ندارند.

طبیعی است که آلودگی‎های ناشی از این موضوع، می‌تواند سلامت انسان‎ها را به شدت در معرض خطر قرار بدهد؛ چنان‌که تنها در هند، سالانه ۷۰ هزار کودک، جان خود را به  دلیل بیماری‎های ناشی از این آلودگی‌ها از دست می‌دهند. همچنین توالت‎های غیراستاندارد و آلوده هنوز در بسیاری از مناطق دنیا قربانی می‎گیرند، چنان‎که در آفریقای جنوبی، کودکی در چاه توالت دستشویی سقوط کرد و غرق شد.

توالت در فرهنگ ما از قدیم، دور از محل زندگی و در حیاط ساخته می‎شد و حتی وقتی به دلیل تغییر سبک زندگی، وارد ساختمان شد صحبت از آن همچنان تابوست و موضوعی ناخوشایند و پنهان تلقی می‌شود، اما باید بدانیم موضوع دسترسی به توالت بهداشتی آن‌قدر مهم به شمار می‌آید که روز ۱۹ نوامبر مصادف با ۲۸ آبان ماه را روز جهانی توالت نامیده‌اند و هدف از آن، افزایش اطلاعات جامعه جهانی درمورد این معضل و ارائه راهکارهایی برای رفع آن است.

همچنین بد نیست در نظر داشته باشیم با وجود این که تقریبا همه ما ایرانیان در خانه هایمان توالت داریم و از جهت نوع استفاده از آن نیز جزو ملت‌های پیشتاز دنیا به حساب می ‎آییم (مردم بسیاری از کشورهای به اصطلاح پیشرفته بعد از استفاده از دستشویی، خود را با آب نمی شویند و به دستمال اکتفا می کنند)، اما وضعیت بهداشت توالت‌های عمومی  و بین راهیمان عموما اسفبار است. یعنی آن‌طورها هم نیست که در مورد این موضوع نیازی به صحبت و فرهنگ‎سازی نداشته باشیم.

منبع: اطلاعات انلاین