این پدیده خطرناک مناطق مرکزی کشور را تهدید می‌کند
این پدیده خطرناک مناطق مرکزی کشور را تهدید می‌کند

اطلاعات نوشت: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به پدیده خطرناک مهاجرت‌های اقلیمی به‌ویژه در مناطق مرزی کشور گفت: این مناطق به‌تدریج خالی از جمعیت می‌شود و مهاجرت‌ها به مناطق مرکزی‌تر و شمالی غربی صورت‌می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،  بابک نگاهداری که درنشست تخصصی «بررسی تغییرات اقلیم، تهدیدها و فرصت‌ها» […]

- این پدیده خطرناک مناطق مرکزی کشور را تهدید می‌کند

اطلاعات نوشت: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به پدیده خطرناک مهاجرت‌های اقلیمی به‌ویژه در مناطق مرزی کشور گفت: این مناطق به‌تدریج خالی از جمعیت می‌شود و مهاجرت‌ها به مناطق مرکزی‌تر و شمالی غربی صورت‌می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،  بابک نگاهداری که درنشست تخصصی «بررسی تغییرات اقلیم، تهدیدها و فرصت‌ها»   سخن می گفت، با اشاره به اینکه فراوانی و شدت خشکسالی‌ها در کشورمان در دهه‌های اخیر روند صعودی داشته است، ادامه‌داد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱بیش از ۶۱درصد از مساحت کشور با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه بوده   و از مجموع مساحت کشور، فقط ۱۹درصد ترسالی داشته است.

وی با بیان اینکه شواهدی متنوع، وقوع تغییر اقلیم در ایران را نشان‌می‌دهد، افزود: میانگین بارش سالانه در ایران در میانه دهه ۵۰تا ۹۰، روند کاهشی داشته است. گزارش‌ها مبنی بر این است که حجم بارش‌ها در این مدت حدود ۵۰میلی‌متر کاهش داشته که به معنی کاهش ۲۰درصدی بارش‌ها  ست.

نگاهداری ادامه‌داد: میانگین دما در ۵۰سال گذشته در کشورمان و در هر دهه تقریباً با شیب ۰.۴سانتی‌گراد افزایش داشته که این مقدار دو برابر نرخ افزایش دمای جهانی است.

 وی با بیان اینکه تغییر اقلیم بر تقاضای انرژی برای سرمایش اثرگذار است، افزود: یکی از پیامدهای تغییر اقلیم، تأمین انرژی برای دستگاه‌های سرما ساز است که وابستگی این انرژی به آب، چرخه را پیچیده‌تر و تدبیر آن را مشکل‌تر می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: عده‌ای از مدیران با مدیریت اقلیمی به‌دلیل اینکه ممکن است به اقتصاد کشور آسیب بزند، مخالفت می‌کنند اما واقعیت این است که این وابستگی به اقتصاد مخرب محیط ‌زیست  سبب شده  است که در سه دهه اخیر رشد متوسط ۳.۱درصدی را در انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته‌باشیم.

نگاهداری به‌ضرورت تدوین برنامه ملی سازگاری با تغییر اقلیم اشاره کردو افزود: این برنامه در دستور کار مجلس و دولت باید قرار گیرد و احکام قانونی در این باره تهیه شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه برای کاهش تغییرات اقلیمی باید تولید گازهای گلخانه ای متوقف شود، گفت: جای خالی یک قانون جامع در حوزه محیط زیست برای پیشبرد تدابیر و مدیریت تغییرات اقلیمی، احساس می شود.

به گفته وی چالش بزرگ سیاستگذاران، دانستن زمان، مکان و اندازه و مقیاس تغییرات اقلیمی و تصمیم گیری متناسب با این تغییرات است.

منبع: اطلاعات انلاین