به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی در آئین همایش اخلاق و معنویت، تکریم مبلغان و محفل داران قرآن که امروز دوم آذر ماه با حضور بانوان قرآنی در برج میلاد برگزار شد، گفت: قرآن ده‌ها لقب دارد که هر کدامش باری دارد، اما معلم قرآن خداست الرحمان علم القرآن. هیچکس درباره قرآن نمی‌تواند […]

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی در آئین همایش اخلاق و معنویت، تکریم مبلغان و محفل داران قرآن که امروز دوم آذر ماه با حضور بانوان قرآنی در برج میلاد برگزار شد، گفت: قرآن ده‌ها لقب دارد که هر کدامش باری دارد، اما معلم قرآن خداست الرحمان علم القرآن. هیچکس درباره قرآن نمی‌تواند حرف بزند چون دریایی است که نمی‌توان از آن بهره برد.

وی افزود: اگر قرآن همه اش تدبر بدون قرائت باشد جاذبه اش کم است و اگر همه آن قرائت و تجوید باشد پس معنا چه می‌شود!

وی عنوان کرد: قرائت، ترتیل، تدبر، عمل به قرآن سهمی است که باید درباره آن ایفا کرد. متأسفانه قرآن در بخش اعظم زندگی ما تشریفاتی شده است، اما به سراغ قرآن نرفتیم.

این استاد برجسته قرآن افزود: سیاسی‌ترین آیات در قرآن کریم وجود دارد. پیامبر نماز جمعه می‌خواند و عده‌ای نماز را ترک کردند آیه آمد که چه قدر شماها بی ادبید و رهبر را تنها گذاشتید! این یک آیه سیاسی است. در شهرسازی در دنیا رسم شده که می‌گویند چند کیلومتر به خانه سالمند مانده است اما قرآن می‌گوید پدر و مادر وقتی پیر شدند هم خودتان نگهداری کنید. قرآن حتی درباره رنگ لباس نظر دارد. و التین و زیتون دو دکترا درونش نهفته است. بنابراین قرآن پر از مفاهیم علمی است به طور مثال اینکه با چه میزان آب پاکی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ما نماز را خوب نشناختیم اظهار داشت: ۱۵۰ نکته قرآنی و دینی در نماز اعم از نکات درباره انتخابات، تغذیه، ازدواج و … هست که تبیین نشده است. ما صدها حدیث درباره حیوانات داریم. دو قبیله دعوا داشتند که ما بیشتر یا شما زنان حامله داریم و یا مرده‌ها را بشماریم آیه آمد که آنقدر سرگرم آمار هستید که از عبرت گرفتن مرده‌ها غافل شدید و می روید مرده‌ها را بشمارید.

این مفسر قرآن ادامه داد: زن و شوهری که بهم نیش می‌زنند نمازشان صحیح است اما قبول نیست قرآن می‌گوید اگر فرد اهل نماز نیست به او دختر ندهید.

حجت الاسلام قرائتی با بیان توصیه‌های به مجلس داران گفت: بعد از این همایش جلسات قرآن را گسترش دهید. تفسیر قرآن زیاد ببینید و محوریت کارتان قرآن باشد. حتی روضه هم بر مبنای قرآن بخوانید.

وی در پایان گفت: در جلسات قرآن گاهی شوخ طبعی داشته باشید. خنده‌های حکیمانه در جلسات ایجاد کنید. تفسیر مطالعه کنید و با خودتان قرار بگذارید بدون خواندن تفسیر نخوابید.

منبع: مـهر