به گزارش زیرنویس به نقل از الجزیره، تا آخرین ساعات اعلام شده پیش از شروع آتش بس در غزه، رژیم صهیونیستی همچنان به بمباران مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در نوار غزه ادامه داد و بمباران نیروهای اشغالگر در مجاورت بیمارستان اندونزی به ایجاد وضعیت بحرانی تر در این بیمارستان تحت محاصره منجر شد. وزارت بهداشت […]

به گزارش زیرنویس به نقل از الجزیره، تا آخرین ساعات اعلام شده پیش از شروع آتش بس در غزه، رژیم صهیونیستی همچنان به بمباران مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در نوار غزه ادامه داد و بمباران نیروهای اشغالگر در مجاورت بیمارستان اندونزی به ایجاد وضعیت بحرانی تر در این بیمارستان تحت محاصره منجر شد.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که بیمارستان اندونزی مورد بمباران خشونت‌آمیز قرار گرفته و ژنراتورهای برق و بخش‌های زیادی از ساختمان‌ها آسیب دیده است. مدیرکل وزارت بهداشت غزه از داخل بیمارستان اندونزی هم اعلام کرد که ۶۵ جسد در بیمارستان داریم که نمی توانیم آنها را دفن کنیم و اشغالگران به ما هشدار دادند که بیمارستان را تخلیه کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت غزه، بیمارستان اندونزی در معرض بمباران خشونت آمیز است و ما نگران جان ۲۵۰ مجروح و کادر پزشکی در این بیمارستان هستیم.

خبرنگار المیادین در غزه نیز تائید کرد که تعدادی از اتاق های بیمارستان اندونزی در نتیجه هدف قرار گرفتن با موشک و همچنین ژنراتورهای برق در حیاط بیرونی بیمارستان آسیب دیدند. حتی گفته شده است که ژنراتور بیمارستان اندونزی پس از هدف قرار گرفتن توسط هواپیماهای اشغالگر آتش گرفت.

خبرگزاری وفا نیز اعلام کرد که اشغالگران دروازه ها و اطراف بیمارستان اندونزی را بمباران کرده و برق آن را به طور کامل قطع کردند.

سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی هم اعلام کرد که ما نسبت به آسیب رساندن به خبرنگارانی که هنوز در شهر غزه، شمال نوار غزه و بیمارستان اندونزی مشغول به کار هستند، هشدار می دهیم.

علاوه بر بیمارستان اندونزی، سایر مراکز درمانی غزه نیز در وضعیت بحرانی هستند. سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی در نوار غزه اعلام کرد که تعدادی از مجروحان در راهروهای بیمارستان تحت مداوا هستند و حال تعداد زیادی از مجروحان وخیم است.

الدکران به عنوان سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی در نوار غزه به المیادین گفت: «تعدادی از بیمارستان‌های غزه همچنان در محاصره اشغالگران هستند و اشغالگران از انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کنند.»

به گفته الدکران، هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد زیرا اشغالگران همه چیز را در نوار غزه هدف قرار می‌دهند.

الدکران افزود: «تجهیزات پزشکی و کمک‌های وارد شده به نوار غزه حتی برای یک روز هم جوابگوی نیاز بیمارستان‌ها نیست. تمام شدن سوخت در بیمارستان شهدای الاقصی جان ده‌ها مجروح را تهدید می‌کند. در حال حاضر، نوار غزه برای نجات جان ده‌ها مجروح نیاز فوری به بیمارستان‌های صحرایی برای مراقبت‌های ویژه دارد. ورود ۲۰۰ کامیون در روز تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌های نوار غزه به هیچ عنوان کافی نیست.»

در آستانه برقراری آتش بس در غزه، اشغالگران رژیم صهیونیستی به حملات خود به اردوگاه جبالیا، خیابان الحجه و منطقه بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه ادامه می‌دهند.

ادامه بمباران رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در حالی است که بامداد روز چهارشنبه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از دستیابی به توافق آتش بس با رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که طی این مدت، درگیری‌ها و همچنین همه حملات ارتش رژیم اشغالگر متوقف خواهد شد.

به موجب این توافق، صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به همه مناطق غزه بدون استثنا در شمال و جنوب وارد خواهد شد و طی آن ۵۰ نفر از بازداشتی‌های رژیم اشغالگر که زنان و کودکان هستند، در مقابل آزادی ۱۵۰ زن و کودک اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد.

جنبش حماس در عین حال تأکید کرد که علی رغم این آتش‌بس دستان رزمندگان مقاومت روی ماشه سلاح‌ها است و گردان‌های عزالدین قسام در کمین اشغالگران نشسته‌اند تا از ملت فلسطین و آرمان آن در برابر متجاوزان دفاع کنند.

همچنین همه تحرکات هواپیماهای اشغالگران در جنوب غزه به مدت چهار روز متوقف خواهد شد. بر اساس این توافق اشغالگران متعهد می‌شوند که به هیچ کسی در همه مناطق نوار غزه متعرض نشوند و تردد آزاد انسان‌ها از شمال به جنوب از طریق خیابان صلاح الدین تضمین شود.

پیش از آن نیز دو منبع مرتبط با مذاکرات تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی گفته بودند که توافق آتش‌بس شامل یک آتش‌بس موقت پنج روزه است که در ادامه، آتش‌بس جامع و توقف درگیری‌ها را نیز شامل می‌شود.

سی‌ان‌ان هم به نقل از یک مقام صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو روز جمعه ۳۹ فلسطینی را به عنوان بخشی از معامله مبادله اسرا آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس موقت در نوار غزه باعث دستیابی به یک توافق پایدار شود که توقف جنگ و آغاز مذاکرات صلح جامع را در پی داشته باشد.

منبع: مـهر