پروتکل هانیبال رژیم صهیونیستی چیست؟
پروتکل هانیبال رژیم صهیونیستی چیست؟

«هانیبال» واژه‌ای است که به‌طور ویژه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی بار‌ها شنیده شده و اطلاعاتی از آن منتشر شده است. اکنون این سوال از سوی بسیاری مطرح می‌شود که پروتکل هانیبال رژیم صهیونیستی چیست؟ و آیا این پروتکل به بمباران کنونی رژیم صهیونیستی علیه غزه که بیش از ۱۴ هزار شهید برجای گذاشته، […]

- پروتکل هانیبال رژیم صهیونیستی چیست؟

«هانیبال» واژه‌ای است که به‌طور ویژه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی بار‌ها شنیده شده و اطلاعاتی از آن منتشر شده است. اکنون این سوال از سوی بسیاری مطرح می‌شود که پروتکل هانیبال رژیم صهیونیستی چیست؟ و آیا این پروتکل به بمباران کنونی رژیم صهیونیستی علیه غزه که بیش از ۱۴ هزار شهید برجای گذاشته، مرتبط است؟ 

تا پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی گمان می‌رفت که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۶ این پروتکل را تعلیق کرده است. 

درباره پروتکل هانیبال چه می‌دانیم؟
پروتکل هانیبال که از سوی رژیم صهیونیستی ابداع شد، یک استراتژی نظامی بوده که در گذشته چندین بار مورد استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی آن جلوگیری از بازداشت شدن نظامیان یا غیرنظامیان شهرک‌نشین به هر قیمتی است. این پروتکل شامل استقرار حداکثر نیرو بدون توجه به خطر آسیب یا مرگ به شهرک‌نشینان بازداشت شده است. با استفاده از دکترین علیه حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی، هدف این استراتژی جلوگیری از اعطای هرگونه اهرم مذاکره به طرف مقابل است. 

به طور همزمان، این پروتکل به دنبال جلوگیری از آزادی شهرک‌نشینان بازداشت شده تحت شرایطی است که هم از نظر استراتژیک و هم از نظر افکار عمومی رژیم صهیونیستی بسیار سنگین تلقی می‌شود.

این تاکتیک نظامی در سال ۱۹۸۶ به دنبال بازداشت سه نظامی صهیونیست از یک تیپ پیاده نظام از سوی حزب‌الله در جنوب لبنان آغاز شد. در آن زمان، این منطقه به‌عنوان بخشی از تلاش برای ایجاد یک «منطقه امنیتی» در طول جنگ داخلی لبنان از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شد. 

بقایای این سه نظامی بازداشت شده در نهایت ۱۰ سال بعد، در سال ۱۹۹۶، از طریق مبادله‌ای که شامل بازگرداندن اجساد ۱۲۳ مبارز حزب‌الله بود، به رژیم صهیونیستی تحویل شد. 

به گفته مقام‌های نظامی، نام این پروتکل به‌طور تصادفی از سوی یک رایانه تولید شده است. برخی دیگر آن را به‌عنوان اشاره مستقیم به یک فرمانده نظامی کارتاژی به همین نام (هانیبال)، که یکی از بهترین استراتژیست‌های تاریخ به شمار می‌رود، تعبیر می‌کنند. کارتاژ یک دولت فینیقی بود که در سده‌های هفتم تا سوم پیش از میلاد بر بخش‌هایی از مدیترانه فرمانروایی کرد که امروز این دوران به امپراتوری کارتاژ معروف است. هانیبال در سال ۱۸۱ قبل از میلاد به جای تسلیم شدن به رومیان، خود را مسموم کرد.

دکترین هانیبال هرگز به‌طور رسمی از سوی رژیم صهیونیستی اعلام نشده و شهرت آن با هلاکت مقام‌های سابق ارتش این رژیم و فایل‌های صوتی منتشر شده در طول زمان شکل گرفته است.

اونر شیفتان، یک پزشک ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی که در دهه ۱۹۹۰ از سوی این رژیم به منطقه درگیری اعزام شد، از اولین کسانی بود که درباره پروتکل هانیبال بحث کرد.

شیفتان می‌گوید که او دستورالعمل‌هایی را دریافت کرد که به یک خودرو در جنوب لبنان تیراندازی کند تا «به هر قیمتی» از بازداشت شدن یک نظامی صهیونیست جلوگیری کند.

در سال ۲۰۰۳، شیفتان با هدف حمایت از ممنوعیت این دکترین، به روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» اطلاع داد. با این حال، افشاگری‌های او واکنش‌های قابل‌توجهی را در بین شهرک‌نشینان ایجاد نکرد. 

در سال ۲۰۱۶، در مستندی تولید شده از سوی الجزیره، فرماندهان سابق و افرادی که در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت می‌کردند، پروتکل هانیبال را اینگونه خلاصه کردند: یک سرباز مرده بهتر از یک اسیر زنده است.


بیشتربخوانید


چرا دوباره صحبت از پروتکل هانیبال به میان آمده است؟
گزارش‌ها حاکی از آن است که تقریبا ۲۴۰ شهرک‌نشین صهیونیست و دوتابعیتی از سوی مقاومت فلسطین در بازداشت هستند. آزادی آن‌ها از سوی کابینه بنیامین نتانیاهو به اولویت شهرک‌نشینان عنوان شده است.

با این حال، برخی اظهارات مقام‌های صهیونیست از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، تردید‌هایی را درباره اولویت این رژیم در موضوع بازداشت شده‌ها ایجاد کرده است.

تنها چند روز پس از آغاز این عملیات، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از بمباران غزه حمایت کرد و گفت: موضوع بازداشت شده‌ها را خیلی جدی نگیرید.

کمپین بمباران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی بیش از یک ماه است که ادامه دارد و این رژیم باوجود خطر آسیب رساندن به شهرک‌نشینان بازداشت شده، ادامه حملات را ضروری می‌داند.

این موضع صهیونیست‌ها به تئوری‌هایی درباره اجرای پروتکل هانیبال در این درگیری دامن زده است. 

اکنون رژیم صهیونیستی اذعان کرده که ۲ شهرکنشین بازداشت شده در غزه بر اثر بمباران‌ها به هلاکت رسیده‌اند؛ این در حالی است که مقاومت تعداد این افراد را ۵۰ نفر اعلام کرده است.

نمونه‌های افشا شده استفاده از پروتکل هانیبال
به‌تازگی هاآرتص در گزارشی به نقل از مقام‌های امنیتی و پلیس رژیم صهیونیستی به کشته شدن شهرک‌نشینان حاضر در یک جشنواره موسیقی از سوی بالگرد ارتش این رژیم اذعان کرد.

این گزارش به نقل از یک مقام ناشناس پلیس رژیم صهیونیستی، می‎گوید: تحقیق درباره این حادثه نشان می‌دهد که یک بالگرد نظامی اسرائیل که از پایگاه «رامات داوید» به محل حادثه رسیده بود، به سمت برخی از افراد حاضر در آنجا شلیک کرد. 

یافته‌های جدید این استدلال را تقویت می‌کند که بسیاری از شهرک‌نشینانی که در هفتم اکتبر به هلاکت رسیدند از سوی خود ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند.

همچنین در همان روز‌های ابتدایی عملیات طوفان الاقصی یک زن شهرک‌نشین که شاهد عملیات مقاومت در شهرک‌های نزدیک مرز غزه بود، اذعان کرد که که تعدادی از شهرک‌نشینان «بی‌تردید» از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیدند.

«یاسمن پورات» ۴۴ ساله، در گفتگو با رادیو رژیم صهیونیستی به‌ویژه به درگیری‌های مسلحانه بین مبارزان مقاومت و نیرو‌های رژیم صهیونیستی در «کیبوتز بئری» اشاره کرد.

به گفته او، مبارزان مقاومت با آن‌ها و دیگران رفتار انسانی داشته‌اند.

«پورات» با اشاره به اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: آن‌ها همه، از جمله بازداشت‌شدگان (شهرک‌نشین) را از بین بردند. گلوله‌باران بسیار سنگینی بود و حتی تانک‌ها هم شلیک کردند.

منبع: میزان

+