نادیا زکالوند: دست‌ها در انجام دادن کارهای روزمره‌مان بسیار مفیدند اما وقتی مفاصل موجود در دست‌ها سفت و خشک شده و آسیب می‌بینند، زندگی به کام‌مان تلخ می‌شود. به‌تازگی محققان بریتانیایی با بررسی داروهای رایج و معمول در آرتروز و التهاب مفاصل، دریافتند موثرترین دارو در درمان آرتروز دست و دردهای ناشی از آن، داروی […]

نادیا زکالوند: دست‌ها در انجام دادن کارهای روزمره‌مان بسیار مفیدند اما وقتی مفاصل موجود در دست‌ها سفت و خشک شده و آسیب می‌بینند، زندگی به کام‌مان تلخ می‌شود.

به‌تازگی محققان بریتانیایی با بررسی داروهای رایج و معمول در آرتروز و التهاب مفاصل، دریافتند موثرترین دارو در درمان آرتروز دست و دردهای ناشی از آن، داروی متوترکسات (Methotrexate) است. درواقع این دارو که برای درمان انواع آرتریت‌ها مانند آرتریت پسوریاتیک یا روماتیسم مفصلی و بیماری‌هایی چون لنفوم، لوسمی لنفوبلاستیک حاد، برخی بیماری های قارچی و حاملگی خارج از رحم استفاده می‌شود برای درمان آرتروز دست و التهاب مفاصل آن هم بسیار اثرگذارست.

در بیماری آرتروز، تمام مفاصل بدن صدمه می‌بینند و یکی از رایج‌ترین بخش‌های بدن که سریع‌تر از بخش‌های دیگر به این بیماری مبتلا می‌شود، دست است. از علایم ابتلا به آرتروز باید به اشکال در حرکت روان دست‌ها، تورم مفاصل و درد بسیار دست‌ها اشاره کرد.

داروی کنترل‌کننده آتروز دست و دردهای ناشی از آن

معمولا درمان آرتروز و تورم مفاصل دست، سخت و طاقت‌فرساست. در بررسی فعلی محققان می‌خواستند بدانند داروی متوترکسات در درمان دردهای ناشی از آرتروز دست و سینوویت (التهاب غشای زلاله‌ای بسیار دردناک) موثر است یا خیر و پس از بررسی این دارو روی ۹۷ نفر از داوطلبان، معلوم شد این دارو نه‌تنها می‌تواند از درد بیماری آرتروز دست بکاهد، بلکه در درمان آن بسیار اثربخش است.

البته ناگفته نماند که این دارو بدون تجویز پزشک نباید در دسترس بیمار قرار گیرد، زیرا پیش از مصرف آن باید از بیمار، آزمایش خون گرفته شود تا نوع و دوره درمان او کاملا مشخص شود که هنوز این پروتکل کاملا تعریف نشده است.

بعد از اینکه محققان تمام جزئیات استفاده از این دارو، روش مصرف، احتمال تداخل آن با داروهای دیگر و مقدار اثربخشی آن را به‌خوبی بررسی کردند و تاییدیه لازم را گرفتند می‌توانند این دارو را برای بیماران مبتلا به آرتروز دست به‌کار برند.

منبع:

medicalnewstoday

منبع: خبـرآنلاین