با شروع مسابقات اما همه متوجه شدند آن تیم بی‌حریفی که از تراکتور در ذهن ساخته بودند یا آنچه سرخ‌های تبریزی در زمین به نمایش می‌گذارند، زمین تا آسمان تفاوت دارد! نمایش‌های پامو خمس و تراکتور در فصل گذشته بسیار امیدوار کننده بود اما این تراکتور حتی رنگ و نشانی از تیم منسجم فصل گذشته […]

- کلوب| کار تراکتور و خمس به کجا می‌رسد؟

با شروع مسابقات اما همه متوجه شدند آن تیم بی‌حریفی که از تراکتور در ذهن ساخته بودند یا آنچه سرخ‌های تبریزی در زمین به نمایش می‌گذارند، زمین تا آسمان تفاوت دارد!

نمایش‌های پامو خمس و تراکتور در فصل گذشته بسیار امیدوار کننده بود اما این تراکتور حتی رنگ و نشانی از تیم منسجم فصل گذشته هم ندارد. 

عملکرد نامناسب تیم تراکتور در فصل جاری، انتقادها از عملکرد فنی خمس، ترکیب متفاوت و عجیبی که گاها در برخی بازی‌ها به میدان می‌فرستد همه و همه از دلایل متفاوت بودن او نسبت به فصل گذشته است. در شرایطی که توقع می‌رفت او به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای تاثیرات مثبتی را در فوتبال ایران بگذارد به نظر می‌رسد فوتبال‌مان روی او اثر گذاشته و به جای اینکه فوتبال را تحت تاثیر قرار دهد خودش تحت تاثیر قرار گرفته است.

این در این فصل به سان مربیان ایرانی ناکامی‌های خودش را به گردن دیگران می‌اندازند؛ از داور و زمین گرفته تا مدیران تیم و بازیکنان جذب شده در پنجره نقل و انتقالاتی!

اینکه خمس تیم را خودش بسته یا بازیکنان را باشگاه برای او خرید، درحال‌حاضر کمترین اهمیت را دارد؛ چراکه حال تیم تراکتور با وجود هزینه‌های سنگین خوب نیست. ترکیب تراکتور متعادل نیست و فقط با خریدهای پرسروصدا نمی‌توان به موفقیت رسید. 

با هر بازی‌ای که تراکتور برگزار می‌کند بیشتر به این نکته پی می‌بریم که خمس هر چند سرمربی خوبی است اما برای شناخت بازیکنان زمان زیادی می‌خواهد یا به‌قولی قدرت تشخیص او در این مورد کم است.

دستیارانی که خمس را کمک نمی‌کنند!

یکی از مواردی که به سرمربی تیم تراکتور انتقاد شده است، نقش منفعل دستیارانش در تصمیمات وی است. خمس پیش از آغاز فصل تیم تراکتور را با لیست خواکین دستیار پرحاشیه‌اش بست. اعتمادی که در همان هفته‌های نخست رنگ باخته و حتی موجب جدایی علی شجاعی به دلیل عملکرد ضعیف و سعید آقایی با انتقاد هواداران گشت.

مارکو کاسر و آلن دینکا مربیان بدنسازی و دروازه بانان تراکتور از دستیاران قبلی خمز هم بنا به دلایلی از تراکتور جدا شدند تا خمز بتواند دستیاران یکدستی با انتخاب خودش جذب کند.

طبق شنیده‌ها با وجود اینکه دستیاران خمس انتخاب خودش هستند، اما سرمربی تراکتور به هیچ عنوان از آنان مشاوره و کمک نمی‌گیرد و این مربیان صرفا نام دستیار خمس را داشته و فقط هزینه سنگین مالی برای باشگاه تراکتور را تحمیل کرده است.

بازنده در بازی‌های بزرگ

تراکتور در بازی با استقلال شکست خورد تا پاکو خمز یک دیدار بزرگ دیگر را هم با نتیجه تکراری باخت پشت سر گذاشته باشد. اتفاقی که موجب شده تردیدها درباره توانایی‌های این مربی بیشتر شود و حتی بین طرفداران پر و پا قرص این سرمربی هم منتقدینی ظهور کنند؛ منتقدینی که بابت مصاحبه این سرمربی بعد از بازی با استقلال هم به شدت از وی عصبانی هستند. 

پاکو از ۹ بازی بزرگی که با تراکتور تجربه کرده، هفت شکست خورده تا نتوان این موضوع را یک اتفاق و بدشانسی دانست. در واقع سرمربی اسپانیایی به جز دو پیروزی مقابل استقلال و سپاهان، دیگر در برابر تیمهای مدعی نتیجه نگرفته است. خمز سه بار به استقلال باخته که یکی از این باخت‌ها با نتیجه فاجعه‌آمیز ۷ بر ۱ بوده است. 

وی همچنین دو باخت به پرسپولیس در تبریز داشته و برابر سپاهان هم ابتدای فصل شکست خورده است. تراکتور با خمس به الشارجه هم در پلی‌آف لیگ قهرمانان امسال باخت تا تمام زحمات این تیم در فصل گذشته برای کسب سهیمه بر باد رفته باشد. 

عدم تمرکز ذهنی

آنچه مشخص است، نشان می‌دهد خمس با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و حاشیه امنیت لازم را در تراکتور ندارد. این مساله آرامش و تمرکز را از سرمربی سلب می‌کند و در عملکردش تاثیرگذار است. هنوز بستر مناسب برای اجرای تفکرات فنی آقای خمس در تراکتور ایجاد نشده و او دائماً با تنش‌هایی روبه‌رو هستند که در کارش تاثیر می‌گذارد. 

البته اخیراً نصیرزاده، مدیرعامل این باشگاه با اعتراف به اینکه تیم‌شان هنوز نواقصی دارد، به صحبت‌های اخیر در جلسه هیئت‌مدیره در این مورد اشاره کرد و افزود: «نتیجه جلسه هیئت مدیره همه مسائل مختلف، چه آنها که در ذهن من و مدیران بود و چه آنها که در ذهن بازیکنان و هواداران و حتی اصحاب رسانه بود را در بر می‌گرفت، درنهایت ما به تعامل رسیدیم. از این رو سیاست باشگاه بر تعامل با خمز تا پایان فصل است. »

حالا باید منتظر ماند و دید آیا پاکو با تراکتور به ساحل آرامش می‌رسد یا نه.

محمدرضا رحیم‌پور| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی