زیرنویس، گروه سیاست-هادی رضایی: روزهای ابتدایی آذر ماه یادآور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) برای تشکیل بسیج مستضعفین است. درباره فلسفه تشکیل نهاد مقدس بسیج و رسالت‌ها و مأموریت‌های آن، تعابیر و تفاسیر مختلفی ارایه‌شده است اما حوزه‌های فعالیت‌ها و خدماتی که نیروهای مردمی در قالب بسیج به جامعه ما ارائه می‌دهند بسیار متنوع و […]

زیرنویس، گروه سیاست-هادی رضایی: روزهای ابتدایی آذر ماه یادآور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) برای تشکیل بسیج مستضعفین است. درباره فلسفه تشکیل نهاد مقدس بسیج و رسالت‌ها و مأموریت‌های آن، تعابیر و تفاسیر مختلفی ارایه‌شده است اما حوزه‌های فعالیت‌ها و خدماتی که نیروهای مردمی در قالب بسیج به جامعه ما ارائه می‌دهند بسیار متنوع و گسترده است. دلیل و به مناسبت هفته بسیج و در آستانه چهل و چهارمین سالگرد فرمان امام خمینی (ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ به سراغ رسول بهرامی پور رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور رفته و با وی در خصوص فعالیت‌های بسیج حقوقدانان به گفت وگو نشستیم.

هدف بسیج حقوقدانان مطالبه‌ حقوق عامه است/جامعه ما فقر حقوقی دارد

متن کامل گفت‌وگوی تفصیلی مهر با رسول بهرامی پور رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور به شرح زیر است:

شاید بسیاری از مردم و مخاطبان ما آشنایی چندانی با وظایف و فعالیت‌های بسیج حقوقدانان نداشته باشند مختصری از اهم فعالیت‌های این سازمان بفرمائید؟

سازمان بسیج حقوقدانان مجموعه‌ای پویا و فراگیر، متشکل از حقوقدانان بسیجی، مؤمن، معتقد، انقلابی و پای کار جهت نقش آفرینی در عرصه‌های تخصصی حقوقی و قضائی برای کمک به کارآمد سازی دستگاه‌های حقوقی، قضائی و تقنینی کشور است که در هر جایی که نیاز به حضور و نقش آفرینی آن‌ها باشد با صلابت ورود پیدا خواهند کرد.

عدم آگاهی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مسائلی است که بسیار احساس می‌شود، بسیج حقوقدانان برای ارتقای آگاهی مردم چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

امروز به شدت در جامعه ما فقر حقوقی وجود دارد

ما معتقدیم امروز به شدت در جامعه ما فقر حقوقی وجود دارد و راه مبارزه با فقر حقوقی مردم و به عبارتی افزایش فرهنگ حقوقی در جامعه، بحث ارتقای اطلاعات حقوقی مردم است. در همین راستا خوشبختانه سال‌هاست که طرح آموزش همگانی حقوق را با استفاده از شبکه عظیم و گسترده حقوق یاران و حقوقدانان بسیجی و انقلابی در سطح کشور، در بستر مساجد، محلات و مراکز مختلف دنبال می‌کنیم که با استفاده از این شبکه بتوانیم معلومات حقوقی مردم را افزایش دهیم. نتیجه این کار کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی، کمک به رفع اطاله دادرسی و کمک به کارآمدی نظام قضائی کشور است.

برای کمک به مردم در سازمان بسیج حقوقدانان چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

هدف و فلسفه وجودی سازمان بسیج حقوقدانان کمک به کارآمدی نظام حقوقی، قضائی و تقنینی کشور است

هدف و فلسفه وجودی سازمان بسیج حقوقدانان کمک به کارآمدی نظام حقوقی، قضائی و تقنینی کشور است که متناسب با این دستگاه‌های متناظری در کشور داریم از جمله قوه قضائیه با همه ارکانی که در اختیار دارد، بخش‌های مختلف قوه قضائیه و سازمان‌های مستقلی که در تابعیت قوه قضائیه وجود دارد. قوه مقننه و قانون گذاری کشور در بحث خلأهای حقوقی، شناسایی آسیب‌های حقوقی، کمک به تقنین مناسب در سطح کشور، این هم از مأموریت‌های دیگر ما و دستگاه‌های متناظر ماست. در حوزه قوه مجریه نیز بحث وزارت دادگستری و مراجع شبه تقنینی وجود دارد. ما به دنبال این هستیم با استفاده از ظرفیت انجمن‌های تخصصی در حوزه‌های حقوقی و قضائی، باعث کمک کارآمد این دستگاه‌ها شویم.

هدف بسیج حقوقدانان مطالبه‌ حقوق عامه است/جامعه ما فقر حقوقی دارد

برای کمک به آزادی زندانیان چه اقداماتی توسط بسیج حقوقدانان صورت گرفته است؟

یکی از طرح‌های بسیار خوبی که ما در جهت کمک به دستگاه‌های متناظر، در قوه قضائیه انجام دادیم، طرح احرار، نهضت آزاد سازی زندانیان و خدمات مومنانه به این جامعه آسیب پذیر، مددکاران و مددجویان زندان‌های سراسر کشور بوده است. خوشبختانه در این طرح که از سال‌های گذشته آغاز شده آمار قابل توجهی از زندانیان زندان‌های سراسر کشور آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

معتقدیم آزادی یک زندانی کمک به یک نفر نبوده بلکه کمک به خانواده، بستگان و کمک به جامعه است

ارائه خدمات و مشاوره‌های حقوقی، اعزام جهادی به سازمان زندان‌ها و زندان‌های سراسر کشور، کمک‌های مومنانه، بسته‌های معیشتی، ارائه خدمات وکالت رایگان، کارشناسی رایگان از جمله اقداماتی بوده که ما در راستای خدمت به زندانیان به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه انجام دادیم و معتقدیم آزادی یک زندانی کمک به یک نفر نبوده بلکه کمک به خانواده، بستگان و کمک به جامعه است.

در خصوص اقدامات سازمان بسیج حقوقدانان برای ممانعت از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی به دلیل مشکلات حقوقی بفرمائید؟

یکی از زمینه‌ها و عرصه‌های نقش آفرینی بسیج حقوقدانان کمک به رفع موانع حقوقی تولید است. ما در سازمان یک کمیته تخصصی را فعال کردیم که با استفاده از ظرفیت حقوقدانان و سازمان بسیج حقوقدانان در سراسر استان‌ها فعال شده است. با مشارکت و همکاری عزیزان در بسیج مهندسین صنعت و بسیاری از بخش‌های دیگر، واحدهایی که نیاز به ارائه خدمات مشاوره تخصصی حقوقی دارند و نیاز دارند که کار آنها در مجاری حقوقی و قضائی تسهیل شود، عزیزان در بسیج حقوقدانان ورود خواهند کرد که بتوانند به احیای واحدهای تولیدی کمک کنند تا خلأها و مشکلات حقوقی برطرف شود. البته جا دارد از همه مراجع محترم قضائی در سراسر کشور تشکر کنیم که با سازمان بسیج حقوقدانان همکاری می‌کنند و با مشارکت و تعامل بسیار خوبی که با یکدیگر دارند ان‌شاءالله زمینه‌های تسهیل و رفع مشکلات حقوقی تولید را هموار می‌کنند.

آیا در حوزه اشتغالزایی نیز فعالیت دارید؟

ما در این حوزه مشاوره‌های تخصصی ارایه می‌دهیم، همچنین معرفی شغل‌های مختلف در سبد تحصیلات حقوقی که افراد می‌توانند داشته باشند صورت می‌گیرد. مثلاً در رشته خبرنگاری شاید یک شغل خاص متناسب با آن وجود داشته باشد اما در رشته حقوق و تحصیلات حقوقی، بیش از بیست شغل اعم از قضاوت، وکالت، سردفتری، کارشناس رسمی دادگستری، داوری، میانجیگری، مشاور حقوقی و… را می‌توان تعریف کرد. در این حوزه در جاهایی که بخش‌های دولتی هستند، ارایه خدمات مشاوره و برگزاری دوره‌های توانمند سازی برای موفقیت حقوقدانان انجام می‌گیرد.

در بعضی جاها که نیاز به مشارکت و همکاری با دستگاه‌ها برای جذب این افراد وجود دارد، در دستور کار قرار دادیم که ان‌شاءالله بتوانیم از ظرفیت حقوقدانان بسیجی و انقلابی در این عرصه استفاده کنیم.

از اقدامات سازمان بسیج در حوزه مبارزه با فساد بفرمایید؟

مطالبه گری حقوق عامه یکی از اهداف عالی سازمان بسیج حقوقدانان است

یکی از اهداف ما در سازمان بسیج حقوقدانان، بحث مطالبه گری حقوق عامه است. یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، اعتماد عمومی مردم نسبت به نظام و انقلاب است. هرکس در هر جایگاهی بخواهد اصل اعتماد عمومی مردم را خدشه دار کند، مردم عزیز، اقشار دلسوز و انقلابی و همچنین حقوقدانان بسیجی و انقلابی وظیفه دارند مقابله، ایستادگی، تبیین، روشنگری و مطالبه گری کنند.

یکی از بحث‌هایی که مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید دارند، مبارزه با فساد است، همچنان که فرمودند: فساد همانند اژدهای هفت سری است که یک سر آن هم می‌تواند آسیب خود را برساند. در حوزه مبارزه با فساد و حقوق عامه، اولین نقش ما رصد و مطالبه گری است. هر جایی که نیاز باشد حقوقدانان ما با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، همچنین استفاده از ظرفیت ان جی اوهای حقوقی و آنهایی که دارای اختیارات قانونی در قانون دادرسی کیفری هستند، ان‌شاءالله اقامه دعوا علیه این افراد صورت خواهد گرفت. ما معتقدیم که بایست از حقوق مردم دفاع شود. تضییع حقوق مردم باعث دلسردی و ناامیدی در جامعه خواهد شد. ما بایست برای مقابله با این امر، امید آفرینی را در سطح جامعه ترویج کنیم.

یکی از موضوعات مهم کشور در حوزه حقوق بین‌الملل و پیگیری منافع کشور در مجامع بین المللی است، در این حوزه چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه برنامه‌هایی دارید؟

یکی از وظایف حقوقدانان بسیجی و انقلابی، فعالیت تخصصی در عرصه بین الملل است. امروز جبهه استکبار برخلاف همه قواعد، مقررات و قوانین بین المللی و بر خلاف قوانین و مقرراتی که بعضاً خودشان در مجامع بین‌المللی تصویب کرده‌اند، منتج به تضییع حقوق بشر می‌شوند و امروز متأسفانه با امپراطوری رسانه‌ای که در اختیار دارند با استفاده از همین ظرفیت حقوق بشر علیه کشورهای مختلف هجوم می‌آورند اما ما در مقابل حقوق بشر اسلامی را داریم که ظرفیت بسیار مناسبی برای تبیین در سطح بین الملل است. امروز نمایشگاه زنده و فعلی بزرگترین نقض حقوق بشر در منطقه، ظلم به مردم غزه است. اتفاقاتی که در غزه رخ داده است، به استناد قوانین و مقررات بین المللی، مصداق جنایات جنگی و نسل کشی است. اما مجامع و دیوان‌های بین‌المللی سکوت کرده‌اند. شورای امنیت و بسیاری از مراجع بین‌المللی به صورت حقوقی و هدفمند، چه در باب محکومیت و چه در باب مطالبه گری در این مسأله ورود نکرده‌اند.

هدف بسیج حقوقدانان مطالبه‌ حقوق عامه است/جامعه ما فقر حقوقی دارد

ما در سازمان بسیج حقوقدانان به دنبال این هستیم که از یک طرف به احقاق حقوق ملت ایران در مراجع بین المللی برسیم و از طرفی به دنبال احقاق حق مردم و مستضعفان عالم هستیم.

شخصیتی مثل حاج قاسم سلیمانی در کشور عراق مورد هجوم ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و این سردار را از ملت ما و جهان اسلام گرفتند، این جنایت با هیچیک از قوانین و مقررات بین‌المللی همخوانی ندارد. ما با استفاده از ظرفیت وکلای متعهد و انقلابی در این خصوص اقامه دعوا کردیم که در مراجع بین المللی تهران در حال رسیدگی است.

امروز در بحث ارایه و تنظیم شکواییه و دادخواست‌ها علیه ایالات متحده آمریکا در باب اقداماتی که علیه ملت ایران انجام دادند، یک سری فعالیت‌ها صورت گرفته که به محض وصول نتیجه، گزارش مشروحی از آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به دنبال انسجام بخشی و ایجاد وحدت رویه یکسان در اجتماع حقوقدانان جهان اسلام هستیم

از طرفی ما به دنبال انسجام بخشی و ایجاد وحدت رویه یکسان در اجتماع حقوقدانان جهان اسلام هستیم. ان شاءالله با تشکیل جبهه حقوقدانان جهان اسلام، یک مطالبه بین المللی نسبت به محکومیت جریانات استکباری ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و سازمان منافقین و بسیاری از وابستگان ایالات متحده، یک اجماع جهانی ایجاد کنیم و با استفاده از ظرفیت حقوقدانان جهان اسلام و حقوقدانان آزادی خواه عالم بتوانیم حقوق مستضعفان را احیا کنیم. در این حوزه برنامه‌هایی را طراحی کردیم و در دستور کار قرار دادیم که بخشی از آن‌ها اجرایی شده و بخشی نیز اجرایی خواهد شد. امیدوارم در آینده نزدیک جبهه حقوقدانان جهان اسلام برای حمایت از مسلمانان، مستضعفان و آزادی خواهان عالم شکل بگیرد.

در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه آیا در مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی طرح دعوا شده است؟

آنچه که در بحث غزه ما دنبال می‌کنیم بحث مطالبه گری بوده است که دوستان ما در همه استان‌های سراسر کشور از طریق درخواست، مطالبه و بیانیه ورود پیدا کرده‌اند که امیدواریم صدای حقوقدانان انقلابی ایران اسلامی به گوش سردمداران ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و به ویژه مجامع و مراکز حقوقی بین المللی رسیده باشد.

روند پیگیری پرونده حاج قاسم سلیمانی به کجا رسید؟

این پرونده در اختیار دستگاه قضایی است و قطعاً دستگاه قضایی اطلاع رسانی لازم را خواهد کرد.

آیا در رابطه با ترور شهید فخری زاده و دانشمندان هسته‌ای‌، حقوقدانان بسیجی وارد شده‌اند و اقدامی صورت گرفته است؟

کشور ما همواره مورد آماج حملات مکرر و پی در پی عناصر نفاق بوده است. ما شهدای ترور زیادی داریم. اینکه اقداماتی در گذشته صورت گرفته یا خیر دستگاه قضا و متولیان امر اطلاعات کافی دارند، ولیکن ما با تشکیل جبهه حقوقدانان انقلاب اسلامی به این سمت و سو و مطالبه گری احقاق حقوق این افراد خواهیم رفت.

در خصوص پرونده شهید فخری زاده ما اقدام مستقیمی در خصوص طرح دعوا نداشتیم ولیکن به طور کلی هم مطالبه گری حقوق شهدای عزیز و خانواده‌هایشان که یک ضرر معنوی متوجه آنها شده‌است را قطعاً دنبال خواهیم کرد.

آیا سازمان بسیج حقوقدانان کشور برای باز پس گیری دارایی‌های مسدود شده ایران در برخی کشورها به دستگاه‌های مسؤول در این حوزه‌ها کمکی کرده است؟

سازمان بسیج حقوقدانان کشور با استفاده از شبکه عظیم حقوقدانان بسیجی سراسر کشور آماده همکاری با دستگاه‌هایی است که نیاز به خدمات این قشر دارند، همچنین دستگاه‌هایی که متولی مطالبه خسارات از کشورهای مختلف هستند. ما آمادگی کامل داریم که با استفاده از شبکه نخبگانی و انجمن‌های تخصصی با همه بخش‌ها همکاری کنیم. ما به دنبال کارآمدی دستگاه‌های مختلف در حوزه حقوقی، قضایی و تقنینی هستیم و هر جایی که نیاز باشد قطعاً در کنار عزیزان قرار خواهیم گرفت و نقش آفرین خواهیم بود.

برنامه‌های سازمان بسیج حقوقدانان کشور برای هفته بسیج چیست؟

بیش‌از پانصد زندانی به مناسبت هفته بسیج با مشارکت بسیج حقوقدانان آزاد خواهند شد

ما در هفته مبارک بسیج دو برنامه محوری را دنبال می‌کنیم. اولاً بحث کمک به آزادسازی زندانیان در دو بخش صورت می‌گیرد. بیش از پانصد نفر از زندانیان واجد شرایط سراسر کشور با مشارکت بسیج حقوقدانان آزاد خواهند شد و حدود هفت هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های نیازمند زندانیان سراسر کشور توزیع خواهد شد. دوماً بحث آموزش همگانی حقوق و ارتقای سواد حقوقی در جامعه در بستر مساجد و محلات بوده که توسط عزیزان در بسیج حقوقدانان سراسر کشور در این هفته دنبال خواهد شد.

منبع: مـهر