روزنامه عبری زبان «معاریو» نوشت، در محافل نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی‌های بدبینانه‌ای در خصوص احتمال بازگشت به یک مانور زمینی گسترده در نوار غزه پس از اجرای قرارداد تبادل اسرا میان جنبش حماس و این رژیم همزمان با برقراری آتش‌بسی موقت در جنگ علیه غزه، حاکم است. اجرای توافق آتش‌بس موقت […]

روزنامه عبری زبان «معاریو» نوشت، در محافل نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی‌های بدبینانه‌ای در خصوص احتمال بازگشت به یک مانور زمینی گسترده در نوار غزه پس از اجرای قرارداد تبادل اسرا میان جنبش حماس و این رژیم همزمان با برقراری آتش‌بسی موقت در جنگ علیه غزه، حاکم است.

اجرای توافق آتش‌بس موقت در غزه، صبح روز جمعه آغاز شد، در روز اول این آتش‌بس ۳۹ اسیر فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در ازای ۱۳ اسیر صهیونیست آزاد شدند.

با وجود اظهارات تند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مسؤولان سیاسی این رژیم همانند یوآو گالانت، وزیر جنگ آن و نیز برخی مقامات نظامی آن، ارزیابی‌ها در نشست‌های پشت درهای بسته به این شکل است که جنبش حماس همزمان با اجرای توافق تبادل اسرا و آتش‌بس موقت، تلاش‌های گسترده‌ای را برای تمدید مدت این آتش‌بس چهار روزه و تبدیل آن به آتش‌بسی دائمی انجام خواهد داد.

به نوشته معاریو، بر اساس ارزیابی‌های محافل رژیم صهیونیستی، حماس طرح رسانه‌ای گسترده‌ای را با مشارکت رسانه‌های بین‌المللی به ویژه آمریکایی که در طول آتش‌بس به نوار غزه دعوت می‌شوند، کلید خواهد زد و پس از انتشار تصاویری تکان‌دهنده از اتفاقاتی که برای نوار غزه رخ داده، توسط این رسانه‌ها، رژیم صهیونیستی تحت فشارهای بین‌المللی روبه‌فزونی برای توقف جنگ علیه غزه قرار خواهد گرفت.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نوشت، این احتمال وجود دارد که آمریکا به درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بسی بلند مدت و آغاز رایزنی‌های بین‌المللی برای دستیابی به سازشی سیاسی درمورد وضعیت نوار غزه بپیوندد.

معاریو در ادامه نوشت، بر اساس ارزیابی‌های چهره‌های نزدیک به نتانیاهو،‌ در چنین سناریویی حزب «اردوگاه اصلی» به ریاست بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو عضو کابینه جنگ از کابینه رژیم صهیونیستی انصراف خواهند داد و همزمان با آن فعالان اعتراضات علیه طرح تضعیف دستگاه قضایی، شروع به آغاز برگزاری تظاهرات‌هایی برای استعفای نتانیاهو خواهند کرد. این چهره‌ها معتقد هستند، امکانی که برای نتانیاهو در چنین سناریویی وجود دارد این است که پیش از آغاز این تظاهرات، قصد خود را برای استعفا و کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی در پایان فرآیندی سیاسی برای سازش منطقه‌ای اعلام کند.

این رسانه عبری زبان نوشت، در این شرایط، انتخاباتی داخلی در حزب لیکود برگزار خواهد شد و بدون اینکه تاریخ برگزاری انتخابات سراسری آتی اعلام شود، نامزد پیروز انتخابات کابینه تشکیل خواهد داد.

معاریو در ادامه نوشت، در این چارچوب، بار دیگر امکان دستیابی به یک قرارداد میان نتانیاهو و دادستان عمومی در خصوص محاکمه او به دلیل تخلف‌های جدی فساد بررسی شد، چنین قراردادی از چند سال قبل ارائه شده بود اما به دلیل انگی که به نتانیاهو خواهد زد و یا به دلیل دور کردن آن از فضای سیاسی به مدت پنج تا هفت سال اجرا نشد. در صورتی که نتانیاهو پایان فعالیت‌های سیاسی خود را اعلام کند، این لکه ننگ هرگز مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

معاریو در ادامه به نقل از چهره‌های نزدیک به نتانیاهو نوشت، صحبت درباره بررسی احتمال کناره‌گیری نتانیاهو است نه تصمیمی از طرف او، آینده قرارداد با حماس و جنگ در غزه بر تصمیم‌گیری تاثیر خواهد گذاشت و نتانیاهو بر اساس تحولات و وضعیت عمومی-سیاسی که ایجاد خواهد شد، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نتانیاهو در واکنش به گزارش این روزنامه گفت که «این گزارش بی‌اساس است، این جنگ هرگز متوقف نخواهد شد، من به دنبال تکمیل اهداف جنگ تا پایان آن هستم که از جمله این اهداف، نابودی حماس، بازگرداندن افراد ربوده شده و ایجاد شرایطی است که غزه تهدیدی برای اسرائیل نباشد».

منبع: اطلاعات انلاین