این برد برای مورایس و طرفداران سپاهان، طعم و مزه دیگری داشت و از جهاتی ویژه بود. مربی پرتغالی سپاهان به اکثر بازیکنان کلیدی تیم مانند اسدی، رضائیان و پیام نیازمند استراحت داده بود و به دلیل خستگی و فشار ناشی از بازی‌های فیفا دی بر روی بازیکنان ملی پوش خود، ترجیح داد تا از […]

سپاهان, مورایس - شجاعت ستودنی مورایس در استفاده از جوانان!

این برد برای مورایس و طرفداران سپاهان، طعم و مزه دیگری داشت و از جهاتی ویژه بود.

مربی پرتغالی سپاهان به اکثر بازیکنان کلیدی تیم مانند اسدی، رضائیان و پیام نیازمند استراحت داده بود و به دلیل خستگی و فشار ناشی از بازی‌های فیفا دی بر روی بازیکنان ملی پوش خود، ترجیح داد تا از مهره‌های جوان و کمتر به میدان رفته، بازی بگیرد.

ثمره بها دادن به بازیکنان تازه نفس، سبب شد تا سپاهان با روش متفاوتی، استقلال خوزستان را در خانه شکست دهد.

آریا یوسفی با داشتن تنها بیست و یک سال سن، توانست در یک نیمه دبل کند و دو گل فوق‌العاده به ثمر برساند. هرچند که آریا یوسفی، تنها آورده آکادمی سپاهان نیست و بازیکنانی همچون ارشیا سرشوق، محمد قربانی و سرآمد آنها محمد جواد حسین نژاد که در بیست سالگی به اردوی تیم ملی دعوت شد، الماس‌های گران بهایی هستند که با حضور مورایس، سبک فوتبالی آنها دگرگون شد. قطعا در فصل‌های آتی، تیم‌های زیادی برای به خدمت گرفتن این جوانان، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

سپاهان نشان داد که فقط یک تیمِ مصرف کننده نیست و به خوبی می‌تواند استعدادهای ناب و بکری را در تیم خود به جامعه فوتبال، معرفی کند و حتی از این راه، پول هنگفتی به جیب بزند.

این سبک و سیاق، باید در همه باشگاه‌های لیگ برتری به اجرا در بیاید و هر تیم، صاحب یک تیم آکادمی‌در رده‌های پایه باشد. بدون هیچ شکی، چنین برنامه ای کمک شایانی به تیم ملی و جوان سازی و عوض کردن و پوست اندازی نسل بازیکنان ملی پوش می‌کند.

در فوتبال روز دنیا هم می‌بینید که تیم‌های شاخص قاره آسیا اعم از کره جنوبی، ژاپن و استرالیا به دنبال دفاع و ضد حمله در برابر بزرگان فوتبال جهان نیستند و نه با یک گل بلکه بیشتر از سه گل، رقبای خود را در تورنمنت‌های ملی به زانو در می‌آورند.

پس برای جوانگرایی در تیم ملی، اول از همه باشگاه‌ها هستند که باید به جوان کردن نسل، میل و رغبت و علاقه نشان دهند؛ البته چنین مسیری، بستگی به افکار و ایده‌های مربیان دارد.

تیم‌هایی همچون ملوان، پیکان، آلومینیوم و سپاهان تا حد امکان در این امر به موفقیت رسیده اند و چنین راهی، می‌تواند اهداف یک نسل را به درستی تغییر دهد.نگاه ویژه به آکادمی‌ها، لازمه تکان دادن وضعیت این روزهای فوتبال ماست.

اگر الگو برداری از یک مربی خارجی می‌خواهید، آقای مورایس در خدمت شماست؛ از به کارگیری و توجه ویژه به جوانان تا کلاس درس «چگونه در کنفرانس مطبوعاتی صحبت کنیم» را باید از او آموخت!

معین احمدوند|باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع: خبـر ورزشی