به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسین رحیمی ظهر یکشنبه در مراسم جشن شکرگزاری گندم در بیجار اظهار داشت: کشاورزان ما با کمترین توقع و کمترین امکانات در حال کار هستند و لازم است از آنها حمایت صورت بگیرد و بالاترین سند افتخار ما این است که متکی به خود هستیم. وی افزود: استان کردستان […]

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسین رحیمی ظهر یکشنبه در مراسم جشن شکرگزاری گندم در بیجار اظهار داشت: کشاورزان ما با کمترین توقع و کمترین امکانات در حال کار هستند و لازم است از آنها حمایت صورت بگیرد و بالاترین سند افتخار ما این است که متکی به خود هستیم.

وی افزود: استان کردستان رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد و شهرستان بیجار نیز در بین شهرهای ایران بالاترین میزان تولید با کیفت گندم را داشته و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کشاورزان به فرمان رهبر در بحث تولید گندم دیم عمل کردند اما مسؤلین حمایت لازم را نداشتند و ادوات کشاورزی افزایش بسیار زیاد قیمت داشته است.

رحیمی تاکید کرد: کشاورزی که در جلوی سرما و گرما گندم تولید کرده است خواسته زیادی نیست که انتظارات کشاورزان بالاخص در حوزه مطالبات گندم کاران پرداخت شود.

وی اضافه کرد: ما به برای دیر پرداخت شدن مطالبات آمادگی داشتیم اما خلف وعده مسؤولان و بالاخص در پرداخت ما به التفاوت را نمی‌توانیم بپذیریم و این باعث دلسردی کشاورزان می‌شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید برای دریافت تسهیلات کلی معطل بمانند، عنوان کرد: اینها باعث می‌شود تا کشاورزان دلسرد شوند و نیاز بود مسؤولان ارشد استان در این مراسم حضور یابند.

نظارت ناکافی بر نحوه پرداخت ادوات کشاورزی

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزان بیجار ادامه داد: متأسفانه نظارت کمی بر نحوه پرداخت ادوات کشاورزی وجود دارد و این خود باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان شده است.

رحیمی با اشاره به اینکه تسهیلات برای بخش کشاورزی هزینه نیست گفت: تسهیلات در بخش کشاورزی سرمایه گذاری است و باعث رونق تولید خواهد شد.

وی پرداخت کود و سم به کشاورزان را مهم دانست و بیان داشت: در بحث کود و سم که مشکل اصلی کشاورزان است در استان کردستان با مدیران دلسوزی در حال کار هستیم اما با توجه به تولید انبوه گندم افزایش پرداخت کود و سم ضروری است.

رحیمی با تاکید بر اینکه شهرستان بیحار که یک سوم اراضی دیم استان را دارد بیان داشت: چهارصد هزار هکتار گندم زیر کشت داریم و سهم بیجار در تولید گندم ابی یک درصد است در حالی که میانگین استانی ۱۲ درصد و میانگین کشوری ۴۶ درصد است.

وی اضافه کرد: شهرستان بیجار داری سدهای متعددی است و لازم است برای کشاورزان شهرستان بیجار سهم آب اختصاص داده شود اجازه حفر چاه داده شود و عنوان دشت ممنوعه را از این شهرستان برداشت.

لزوم حمایت از کشاورزان

وی به لزوم حمایت از کشاورزان تاکید کرد و بیان داشت: دیم کاری یعنی ریسک و اگر راهکار نباشد و حمایت جدی صورت نگیرد این بخش ضربه خواهد خورد و ما شاهد مهاجرت جوانان خواهیم بود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی بیجار به لزوم صدور کارت سوخت برای ادوات کشاورزی اشاره کرد و ابراز داشت: از سال ۸۷ دستوری برای صدور کارت سوخت ادوات کشاورزی صادر شد اما قریب به بیست سال است دولت نتوانسته کارت سوخت را برای کشاورزان صادر کند و کشاورز باید در اوج زمان کار خود به دنبال کارت سوخت باشد.

وی به لزوم ایجاد سیلوهای بیشتر گندم اشاره کرد کرد و گفت: امسال با تولید انبوهی که داشتیم بسیاری از گندم‌ها روی زمین ماند و این مهم می‌طلبد سیلوهای بیشتری در استان کردستان و شهرستان بیجار ایجاد شود.

منبع: مـهر