خواب عمیق مسئولان برای بهبود ایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها
خواب عمیق مسئولان برای بهبود ایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها

اطلاعات نوشت: پلیس راهنمایی و رانندگی سالانه بر اساس مناسبت های مختلف نظیر عید نوروز و همچنین فصل زمستان، طرح هایی را با هدف افزایش ایمنی سفرهای برون شهری و پیشگیری از حوادث ترافیکی اجرا می کند اما به نظر می رسد به دلیل قصور دستگاه های مرتبط در این حوزه، توفیق مورد نظر به دست […]

- خواب عمیق مسئولان برای بهبود ایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها

اطلاعات نوشت: پلیس راهنمایی و رانندگی سالانه بر اساس مناسبت های مختلف نظیر عید نوروز و همچنین فصل زمستان، طرح هایی را با هدف افزایش ایمنی سفرهای برون شهری و پیشگیری از حوادث ترافیکی اجرا می کند اما به نظر می رسد به دلیل قصور دستگاه های مرتبط در این حوزه، توفیق مورد نظر به دست نمی آید.

بنا به این گزارش بر اساس آمارهای اعلامی از سوی پلیس، سالانه حدود  ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان قربانی تصادفات رانندگی می شوند که متاسفانه این آمار بنا به دلایل مختلف به ویژه ایمنی بسیار کم خودروهای تولید داخل ، وجود نقاط حادثه خیز در جاده  ها و نبود بخش تروما در بسیاری از مراکز درمانی تصاعدی است؛ به عبارتی تا زمانی که این عوامل رفع و زیرساخت ها برای رانندگی ایمن فراهم نشود، طرح های پلیس به نقطه کامل موفقیت نخواهد رسید.

البته ناگفته پیداست که طرح های پلیس راهور که با همکاری برخی دستگاه های امداد رسان دیگر نظیر هلال احمر و راهداری اجرا می شود ،توانسته است هم در کاهش تصادفات و شمار مرگ و میرهای ناشی از آن نقش داشته باشد و هم در امدادرسانی به مسافران در جاده های برفگیر زمستانی؛ ولی موفقیت نهایی در گرو عمل به تعهدات توسط دستگاه های دیگر است تا به این ترتیب در کنار تلاش پلیس، شاهد کاهش قربانیان تصادفات باشیم.

آغاز طرح از ۱۵ آذر

رئیس پلیس راهور فراجا دیروز در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی که با حضور نمایندگانی از سازمان مدیریت بحران، وزارت بهداشت و درمان، سازمان راهداری، بیمه مرکزی، جمعیت هلال احمر، سازمان هواشناسی و… در شهرک آزمایش برگزار شد اعلام کرد که طرح زمستانی پلیس راهور فراجا از ۱۵آذرماه در جاده‌های سراسر کشور آغاز می‌شود.

سردار سید کمال هادیانفر گفت: امروز تمامی دستگاه‌های حاضر در طرح زمستانی در این جلسه حضور دارند و ما با آسیب‌شناسی طرح زمستانی در سال‌های گذشته در تلاشیم تا طرح زمستانی در ایمنی بیشتر از سال‌های گذشته اجرا شود.

وی با بیان این که در طرح زمستانی امسال ۷۵هزار نیرو از پلیس، راهداری، اورژانس، هلال احمر و … مشارکت خواهند داشت، افزود: طرح زمستانی پلیس راهور و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی از ۱۵آذر ماه در شهرها و جاده‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد. همچنین رزمایش طرح زمستانی در ۲۰اذرماه در دانشگاه علوم انتظامی برگزار می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان این که عامل انسانی و ناایمن بودن خودروها ۲ عامل اصلی تلفات جاده‌ای است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند و ما باید همه توان و تلاش خود را برای کاهش آمار جانباختگان در ماه‌های باقی مانده از سال معطوف کنیم.

وی با بیان این که بیش از ۱۴۰۰گردنه و محور در کشور داریم، ادامه داد:‌از این تعداد ۱۱۰گردنه برفگیر است و در همین گردنه‌ها هم شاهد آن هستیم که هنگام زمستان و بارش برف، مشکلات زیادی برای رانندگان و مسافران ایجاد می‌شود.

هادیانفر از افزایش ۷.۳درصدی قربانیان تصادفات در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی در نیمه اول امسال شمار قربانیان حوادث رانندگی افزایشی ۷.۳درصدی داشته است.

رئیس پلیس راهورفراجا  با بیان این که افزایش ۶درصدی ترددهای جاده‌ای را شاهد بوده‌ایم، گفت: به طور میانگین هر ساعت ۲ نفر جان خود را از دست می‌دهند و به ازای هر یک فوتی ۲۵نفر مصدوم در تصادفات جاده‌ای را شاهدیم.

وی با یادآوری این که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند،ادامه داد: البته ۵۱درصد از تصادفات مربوط به عامل انسانی و ناایمن بودن خودروها بوده است. همچنین ۶ درصد از مصدومان تصادفات هنگام انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده اند که این آمار بر این موضوع تاکید دارد که باید ناوگان اورژانس ، هلال احمر و همچنین امداد هوایی تقویت شود.

هادیانفر افزود: بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی ۴۳درصد از مصدومان تصادفات در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. این آمار را پزشکی قانونی اعلام کرده است نه پلیس! این افراد در بیمارستان‌ها به دلیل ضربه مغزی و یا تروما و خونریزی جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع نشان می‌دهد لازم است که باید توجه جدی‌تری به بخش ترومای بیمارستان‌ها شود.

وی همچنین با بیان این که ۳۳۸شهر ما در شرایط کوهستانی قرار دارد، تاکید کرد: در میان این ۳۳۸شهر تهران هم قراردارد که دارای مسیرهای شمالی و جنوبی بسیاری است. لذا از اکنون شهرداری‌های این شهرها خود را برای بارش برف آماده و تمهیدات لازم را اتخاذ کنند تا در صورت بارش برف دچار مشکل نشویم و غافلگیر نشوند. همچنین توصیه دیگر ما به شهرداری‌ها این است که در فصل سرما ناوگان حمل و نقل عمومی خود را تقویت کنند و موارد جایگزین را هم در نظر داشته باشند.

وزارت راه وعده داد

معاون حمل‌ونقل وزارت راه، مسکن و شهرسازی هم در این جلسه از رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها تا پایان تابستان سال آینده خبر داد.

شهریار افندی‌زاده با اشاره به روند روبه‌رشد تصادفات جاده‌ای در کشور، گفت: ‌از ابتدای امسال در کمیته ایمنی راه‌ها تلاش کردیم تا با اجرای یکسری دستورات و مصوبات تعداد تصادفات و به ویژه تلفات ناشی از حوادث رانندگی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به وجود نقاط حادثه‌خیز ترافیکی در جاده‌های کشور، گفـت: پارسال ۸۸۷نقطه پرحادثه و پرتصادفات را در در جاده‌ها شناسایی کردیم و در همین باره هم مقرر شد که ۴۰۰نقطه با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی و با محوریت سازمان راهداری ایمن‌سازی و رفع عیب شود.

همچنین بنا شد که تا پایان تابستان سال آینده، دیگر نقاط باقی‌مانده یعنی ۴۸۷نقطه حادثه‌خیز هم ایمن‌سازی شود. به عبارتی تلاش ما بر این است که تا پایان ۶ ماهه نخست سال آینده نسبت به ایمن‌سازی نقاط حادثه خیز ترافیکی در جاده‌ها اقدام شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه، مسکن و شهرسازی به نقش خودروها در وقوع تصادفات هم اشاره کرد و گفت: خودروها نقش بالایی در شدت تصادفات و جانباختگان حوادث دارند و از خودروسازان می‌خواهیم ایمن‌سازی لازم را برای زمستان در دستور کار قرار دهند.

ضرورت کاهش تلفات حوادث رانندگی

رئیس پلیس راه کشور هم در سخنانی بر ضرورت کاهش آمار تصادفات رانندگی  و تلفات ناشی از آن تاکید کرد.

سردار حسن مومنی گفت:‌ آمارهای ما نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته نسبت به سال قبل از آن شاهد افزایش ۲۹درصدی جانباختگان تصادفات رانندگی بودیم و در واقع در زمستان پارسال ۷۷۰نفر بیشتر از زمستان سال ۱۴۰۰در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این که ۲۳درصد از کل تصادفات رخ داده در سال ۱۴۰۱در فصل زمستان رخ داده است، گفت:‌ همچنین برابر آمارهای   ما، ۲۳درصد از تصادفات در فصل بهار، ۲۸درصد در فصل تابستان و ۲۶درصد هم در فصل پاییز رخ داده است.

رئیس پلیس راه کشور درباره استان‌های دارای بیشترین تصادفات رانندگی در فصل زمستان گفت: بیشترین تصادفات در استان‌های خراسان جنوبی، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و کردستان رخ داده است. استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی و چهارمحال و بختیاری هم کمترین تصادفات را داشته‌اند.

آماده باش ۴۰۰۰ پایگاه برای زمستان

همچنین علی شریفان نماینده اورژانس کشور گفت: اورژانس کشور در اجرای طرح زمستانی در کنار دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی درحالت آماده‌باش خواهد بود. بر این اساس ۵۴۰۰دستگاه آمبولانس اورژانس به همراه ۸۰دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶۰فروند بالگرد اورژانس به‌کار گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع هزاران نفر از تکنسین‌های اورژانس کشور در بیش از ۴۰۰۰پایگاه اورژانس در سراسر کشور در طول اجرای طرح زمستانی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

منبع: اطلاعات انلاین