اقبال شاکری با اشاره به وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران درباره میزان اجرای قانون هوای پاک، گفت: این قانون یک سابقه طولانی دارد و شرح وظایفی را برای ۲۵ دستگاه اجرایی مشخص کرده که ضرورت دارد، برای حسن اجرای آن دستگاه‌های نظارتی و بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده و عاملان و عواملی که در […]

اقبال شاکری با اشاره به وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران درباره میزان اجرای قانون هوای پاک، گفت: این قانون یک سابقه طولانی دارد و شرح وظایفی را برای ۲۵ دستگاه اجرایی مشخص کرده که ضرورت دارد، برای حسن اجرای آن دستگاه‌های نظارتی و بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده و عاملان و عواملی که در این اجرای این قانون ضعیف عمل کردند را معرفی کنند

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در مقطع کنونی وضعیت به نحوی است که هر ساله با شروع فصل سرما در آذرماه، پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد و غلظت آلایندگی افزایش می‌یابد و تنها راهکار دولت برای مدیریت این بحران تعطیلی مدارس است.

منشأ ۷۰ درصد آلودگی تهران وسایل نقلیه است

وی تصریح کرد: منشأ بیش از ۷۰ درصد آلودگی‌ شهر تهران خودرو و وسایل نقلیه عمومی است، بنابراین برای حل این منشأ نیز باید برنامه داشت.

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای پرداختن به این معضل باید سه راهکار فوری را در دستور کار قرار داد؛ نخست تقویت و تغییر نوع حمل و نقل عمومی، به این نحو که علاوه بر افزایش کمی حمل و نقل عمومی سوخت آن‌ها نیز بهبود یابد.

شهرداری تهران باید ۱۰ هزار اتوبوس داشته باشد که فقط ۳ هزار ناوگان دارد

وی یادآور شد: شهرداری تهران به ۱۰ هزار ناوگان اتوبوس نیاز دارد ولی بر اساس آماری که خود شهرداری ارائه کرده فقط ۳ هزار ناوگان دارد که نیمی از همین ناوگان نیز عمر مجاز را رد کرده اند.

متروی تهران به ۱۵۰۰ واگن‌ جدید نیاز دارد/ تأمین این تعداد واگن به افزایش سه برابری مسافر در پایتخت می‌انجامد‎

شاکری اضافه کرد: همچنین در زمینه ناوگان مترو نیز به ۱۵۰۰ واگن نیاز داریم که اگر این ناوگان تأمین شود، مترو به عنوان پاک ترین نوع حمل و نقل عمومی می‌تواند جابه جایی مسافر خود را به ۳ برابر افزایش دهد.

این نماینده مردم در مجلس افزود: از سوی دیگر باید به دنبال تأمین ناوگان عمومی برقی باشیم، در صورت تأمین این نیاز بیشترین تأثیر در رفع آلودگی را در شهر تهران شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سفر اخیر شهردار تهران به چین و مصوبات مجلس شورای اسلامی برای حمل و نقل عمومی اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی با اعتبارات موجود بودجه‌ای نمی‎توان تحول ویژه‌ای در این عرصه رقم زد. ما باید به دنبال یک منبع تأمین مالی عظیم باشیم که با اعتبارات فعلی اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد.

نیمی از ناوگان تاکسی تهران فرسوده است

شاکری، یکی دیگر از راهکارهای پیش روی برای مقابله با آلودگی را تبدیل تاکسی های فعلی به خودروهای هیبریدی و برقی دانست و گفت: این در حالی است که بر اساس آمار موجود نیمی از ناوگان ۷۰ هزار خودروی تاکسی تهران نیز فرسوده محسوب می‎شوند و باید با اولویت این رویه اصلاح شود.

وی اضافه کرد: عامل دیگر آلودگی هوای تهران، موتور سیکلت‌هایی هستند که بیشتر آن‌ها موتورهای کاربراتوری دارند و آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند. باید در این زمینه نیز تدبیری داشت و از موتورها سیکلت‌های برقی استفاده کرد، موضوعی که در در دستور کار دولت قرار دارد ولی با توجه به هزینه‌های بالای موتورهای برقی نیاز است در خصوص تأمین باتری موتورهای برقی باید دولت راهکارهایی را در نظر داشت از جمله تأمین موتورهای برقی با مالکیت دولت، با توجه به هزینه هایی که عمدتا برای قشر متوسط دارد.

سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور از پلاک خودورهای آلاینده و با سوخت بالا اجتناب کنند

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد: در کنار این موارد، بهبود کیفیت سوخت به یورو ۵ و یورو ۶ نیز از دیگر مواردی است باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور باید از پلاک کردن خودروهایی که سوخت بالایی دارند، اجتناب کنند.

وی افزود: موارد مذکور اولویت دار بوده و در صورت اجرای این موارد، معضل آلودگی تهران حل خواهد شد. ما اصلا کاری به سایر منشأهای آلودگی هوای تهران مانند صنایع آلاینده و غیره نداریم. شهرداری تهران در زمان مدیریت دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرد که می‌تواند مدیریت این معضل را در صورت تأمین اعتبار لازم به عهده بگیرد و آلودگی تهران را ریشه کن کند ولی این مهم به شهرداری محول نشد و ما هر ساله شاهد تکرار چنین معضلی هستیم

خانه ملت

+