طرح انتقال آب دریا به فلات مرکزی متوقف می‌شود؟
طرح انتقال آب دریا به فلات مرکزی متوقف می‌شود؟

اطلاعات نوشت: تغییرات جدید اقلیمی که به خشکی شدید فلات جنوبی و شرقی ایران منجر شده، موضوع انتقال صنایع آب بر از مناطق کویری به سواحل جنوب را پر رنگ کرده است. در کنار این راهبرد برخی معتقدند که به جای انتقال صنایع، بهتر است آب دریا را به فلات مرکزی پمپاژ کنیم. کارشناسان وزارت […]

- طرح انتقال آب دریا به فلات مرکزی متوقف می‌شود؟

اطلاعات نوشت: تغییرات جدید اقلیمی که به خشکی شدید فلات جنوبی و شرقی ایران منجر شده، موضوع انتقال صنایع آب بر از مناطق کویری به سواحل جنوب را پر رنگ کرده است.

در کنار این راهبرد برخی معتقدند که به جای انتقال صنایع، بهتر است آب دریا را به فلات مرکزی پمپاژ کنیم.

کارشناسان وزارت نیرو براین باورند اگرچه بارگذاری صنایع آب بر در مناطق کویری طی دهه های اخیر بسیار اشتباه بوده، ولی در شرایط حاضر انتقال آب دریا به فلات مرکزی بسیار به صرفه تر از انتقال صنایع آب بر در سواحل جنوبی کشور است.

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نخستین نشست «گفتگوهای آبی» با رویکرد انتقال آب دریا که در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، با اشاره به اهداف برنامه انتقال آب دریا تا فلات مرکزی ایران گفت: هم اینک پروژه های متعددی در این راستا با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد دلار درحال اجراست.

وی گفت: طرح انتقال آب دریا به صنایع بزرگ و سودده، به ساختار اقتصادی آب در آن منطقه کمک می‌کند.

وی گفت: بند ع تبصره هشت قانون بودجه امسال صنایع را مکلف به استفاده از آب بازتخصیص کرده و آب آزادشده در بخش صنعت، صرف پایداری شرب و اهداف محیط زیست خواهد شد و به تسکین فرونشست و کنترل ریزگردها بسیار کمک می‌کند. این بند اکنون عملیاتی شده و نزدیک به یک هزار واحد صنعتی، بیش از ۸۰۰میلیون مترمکعب ابلاغیه بازتخصیص خود را دریافت کرده‌اند.

بزرگ‌زاده با رد این نظریه که آب گران موجب تحریک تقاضا خواهد شد، نیز بیان داشت: این اقدام نه تنها موجب تحریک تقاضا نخواهد شد که موجب سامان‌دهی تقاضا می‌شود و تنها تقاضاهای واقعی و سودده هستند که می‌توانند زیر بار تهیه آب گران بروند و در مقابل، اقتصادهای رانتی کنار خواهد رفت.

بزرگ‌زاده با اشاره به ابهامات بهای سنگین آب تأمین شده در طرح انتقال آب دریا نیز اظهار داشت: تأمین آب همواره گرانبها و پرهزینه بوده است و این روند از ابتدا و در تخصیص آب بدون اعمال قیمت واقعی آن به صنایع بزرگ، پرآب‌بر و پرسود اشتباه بوده است. اینکه صنایع بزرگ که هزینه‌های تأمین آب برای آنها کسری بسیار ناچیز از سبد هزینه‌های تولید آنها است، یک اقدام مثبت است که باید سال‌ها پیش انجام می‌شد.

وی افزود: ما در منطقه‌ای هستیم که آب قیمت واقعی ندارد. طرح انتقال آب دریا به صنایع بزرگ و سودده، به ساختار اقتصادی آب در آن منطقه کمک خواهد کرد؛ ضمن اینکه هزینه‌های فرصت و هزینه‌های اقتصادی آب را کشف کرده و موجب می‌شود اقتصاد آب در آن منطقه منطقی‌تر شود.

علی امیرزاده نماینده شبکه تشکل‌های مردم نهاد و اجتماع‌محور محیط زیست و منابع طبیعی کشور هم در این نشست ضمن مخالفت با انتقال آب میان‌حوضه‌ای، با بیان اینکه پرسش‌های متعددی در جامعه مدنی در خصوص طرح‌های انتقال دریا وجود دارد گفت: رفع ابهام در این زمینه به شفاف سازی آن در جامعه مدنی کمک خواهد کرد.

امیرزاده با اشاره به نقدهای زیست‌محیطی به طرح‌های انتقال آب دریا خواستار توجه مجریان طرح به میزان انطباق با سیاست‌های کلی نظام در حفاظت از محیط زیست در استان‌های مختلف شد.

مهندس نیریزی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور طوس آب و مشاور خطوط ۱، ۲و ۴طرح انتقال آب نیز در ادامه این نشست گفت:در فلات مرکزی ایران از زاگرس تا شرق، دیگر هیچ آب سطحی برای توسعه وجود ندارد. ضمن اینکه در بخش کشاورزی با ۵میلیارد مترمکعب اضافه برداشت روبرو هستیم که این مشکل باید اصلاح شود و به سوی تعادل بخشی حرکت کنیم.

نیریزی گفت: تا افق ۱۴۲۰به تأمین ۲میلیارد مترمکعب آب اضافی نیاز داریم. لذا بر روی منابع شرق و جنوبی برای تأمین آب سرمایه‌گذاری شده است.

مشاور طرح انتقال آب دریا اضافه کرد: تمام نگرانی‌های مطرح در خصوص طرح انتقال آب دریا در مسیر مطالعاتی پاسخ داده شده و ما در آغاز یک حرکت تاریخی در کشور هستیم.وی در پاسخ به منتقدان زیست محیطی گفت: اکنون تمام مجوزهای محیط‌زیستی لازم طرح اتخاذ شده است.

منبع: اطلاعات انلاین