استقلال سرمربی ندارد
استقلال سرمربی ندارد

زمان به سرعت برق و باد برای آبی‌ها می‌گذرد و هر روز نام یک گزینه برای نشستن روی صندلی مربیگری این باشگاه به گوش می‌رسد! از حضور مربی اسپانیایی در تهران تا تکاپو برای قرارداد با نکونام چند روز زمان را برای این تیم هدر داد و حالا که لوپز اسپانیایی به کشورش بازگشته مدیران باشگاه هم ناامیدتر از همیشه پیگیر وضعیت نکونام هستند

بهتاش فریبا، پیشکسوت تیم استقلال تهران و عضو کمیته فنی باشگاه درباره سرمربی این تیم به اعتمادآنلاین می‌گوید: نکونام مشکل پیدا کرده اما باید آن‌قدر توانمند باشند که بروند مشکل او را حل کنند.

آقایان مشکل نکونام را برای سرمربیگری استقلال حل کنند/ با علی پروین موافقم!

در حالی که بعضی از تیم‌ها برای فصل جدید  آماده می‌شوند تکلیف کادرفنی استقلال هنوز مشخص نیست. 

به گزارش اعتمادآنلاین،به نقل از زیرنویس زمان به سرعت برق و باد برای آبی‌ها می‌گذرد و هر روز نام یک گزینه برای نشستن روی صندلی مربیگری این باشگاه به گوش می‌رسد! از حضور مربی اسپانیایی در تهران تا تکاپو برای قرارداد با نکونام چند روز زمان را برای این تیم هدر داد و حالا که لوپز اسپانیایی به کشورش بازگشته مدیران باشگاه هم ناامیدتر از همیشه پیگیر وضعیت نکونام هستند و در بین مذاکرات برای استقلالی کردن او، پیگیر وضعیت سایر مربیان هم هستند. هواداران استقلالی بی‌صبرانه منتظر تعیین تکلیف وضعیت سرمربیگری این تیم هستند. برای پیگیری این موضوع سراغ بهتاش فریبا یکی از اعضای کمیته فنی این باشگاه رفتیم. پیشکسوت این باشگاه اصرار دارد او را عضوی از کمیته فنی معرفی نکنیم چون در فوتبال کشورمان به نظرات کمیته فنی اهمیتی داده نمی‌شود و از طرفی برای سرنوشت نیمکت استقلال اعضای این کمیته فقط یک جلسه یک‌ساعته برگزار کردند آن هم در حالی که فریبا در ایران حضور نداشته است! در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار  با بهتاش فریبا را بخوانید:

 

*استقلال یک فصل پرفراز و نشیب را پشت سرگذاشت و در نهایت ساپینتو از این تیم جدا شد‌. شما یکی از موافقان ادامه همکاری با این مربی بودید‌ ، چرا استقلال موفق به کسب یک جام هم نشد؟

ساپینتو در مصاحبه‌اش گفت به چه دلیل رفته است. بقیه‌اش را چون ایران بودم نمی‌دانم! اما او باید ادامه می‌داد. نوع بازی تیم با او خوب بود و بازی‌های بزرگی را هم ساپینتو برنده شد. اما اگر بخواهیم ورود کنیم، باید به بحث داوری ورود کنیم که ۱۴ پنالتی برای این تیم نگرفتند و هفت تای آن را همه گفتند درست بود. اگر دوتای آن را می‌گرفتند تیم ما قهرمان می‌شد. در فینال جام حذفی هم هنوز هم هیچ‌کس نمی‌داند ساپینتو برای چه اخراج شده و آن بازی هم‌ که به آن شکل تمام شد. در هر صورت با شناختی که از فوتبال ما و استقلال پیدا کرده بود نظرم این بود بماند بهتر است. چون گزینه ایرانی زیادی نداشتیم و گزینه خارجی هم اگر الان بیاورند تجربه به ما می‌گوید پنج ۶ بازی اول را از دست می‌دهد‌ تا بخواهد شناخت پیدا کند از استقلال و این باعث می‌شود زمان از دست برود.

*تغییرات مدیریتی یا مسائل مربوط به مجوز حرفه‌ای و حذف از آسیا به استقلال ضربه نزد؟

صد درصد که ضربه زد. چون هر مربی خارجی که می‌آید برایش حضور در باشگاه‌های آسیا مهم است. برای رفتن ساپینتو همین هم می‌تواند دلیل باشد. تغییر مدیر هم ضربه می‌زند دیگر! از علت قهرمان نشدن استقلال، اول داوری‌ها بود، بعد تغییر مدیریت و بی‌پولی‌. ۶ هفت ماه مربی و بازیکن پول نگرفتند اما مردانگی کردند و پای کار ماندند. شما ببینید استراماچونی یک میلیون و سیصد چهارصد هزار یورو از ما برای نیم‌فصل پول گرفت، اما ۴۰۰ یورو کمتر بود امضا نکرد تا رضایت دهد. مقایسه کنیم با ساپینتو که هفت هشت ماه بی‌پول مردانگی کرد و ماند. همین‌طور بچه‌ها. لیگ پارسال با هر شرایطی که داشت تمام شد. ما چند سال گرفتار دیر بسته شدن تیم بودیم و فقط یک فصل همه چیز درست بود آن هم زمان فرهاد مجیدی که نتیجه را هم‌ که دیدید. فکر نکنم حالا حالاها تیمی باشد که بدون باخت قهرمان شود. هرچه زودتر هرکس را می‌خواهند بیاورند زودتر بیاورند.

*فصل تمام شد و شما هم یکی از اعضای کمیته فنی تیم شدید.

نه! کمیته فنی زمانی تشکیل شد که من ایران نبودم و اسم من را هم همین‌طور دادند! من هیچ اشرافی نسبت به این داستان نداشتم. با مظلومی حرف زدم یک جلسه یک‌ساعته برگزار شد و در آن جلسه همه رسیدند به جواد نکونام.

*گزینه مد نظر شما هم‌ نکونام بود؟

باید دید شرایط چطور است. عرض کردم اگر گزینه خارجی بیاوریم زمان می‌برد تا با شرایط آشنا شود. ضمن اینکه تیم ما کلی بدهی دارد. برای مربی خارجی الان بحث دلار هم می‌آید وسط. برای همین گزینه ایرانی و در بین نفرات ایرانی وجاهت جواد از بقیه بیشتر بود چون بازیکن تیم بود و باتجربه است و در اروپا بازی کرده و در باشگاه‌های آسیا سابقه مربیگری دارد. هر مربی‌ای انتخاب شود در تیم بزرگ ‌استقلال کار بسیار سختی دارد. با شرایط سخت و قراردادها و آپشن‌های آنچنانی کار دشواری داریم.‌ اما نمی‌توانیم ‌مربی نیاوریم که! باید زودتر کار شروع شود. شما بهتر می‌دانید پیش فصل ۴۵ روز زمان نیاز است و ما داریم زمان را از دست می‌دهیم. باید زودتر مربی انتخاب شود. البته به علت بزرگی استقلال مدیریت خیلی باید برای انتخاب مربی حساسیت به خرج دهد. اگر یکی دو روز این طرف و آن طرف‌تر شد هوادار بهتر است صبر کند. نباید مربی‌ای بیاوریم که هفته دهم بگوییم برو! در نهایت امیدوارم در یکی دو روز آینده این اتفاق رخ دهد.

*به سوالات کلی پاسخ می‌دهید اما ممکن است مختصر بگویید چرا باید یکی از اعضای کمیته فنی خودش را به عنوان گزینه هدایت این تیم معرفی کند؟

من که در ایران نبودم و در جلسات نبودم اما متاسفانه شنیدم این اتفاق افتاده. اتفاق قشنگی نیست چون کمیته فنی شکل می‌گیرد که به باشگاه کمک کند. البته انتخاب نفرات کمیته فنی هم جای بحث دارد. چون سالی که شفر بود نفرات کمیته فنی را من و مظلومی انتخاب کردیم و سعی کردیم از تمام نسل‌ها در کمیته استفاده کنیم. مثلاً برای دروازه‌بانان مجید رضایی را انتخاب کردیم که هم خودش دروازه‌بان بوده و هم شاید هیچ‌کس نداند اما رضایی در لایسنس A آسیا شاگرد اول شده است. ما اگر این نفرات را انتخاب کردیم بر اساس قابلیت‌ها بود، الان نمی‌دانم چه کسی اعضای کمیته فنی را انتخاب کرده. در این شرایط حساس فقط باید یک جلسه یک‌ساعته کمیته فنی داشته باشد؟

*نقش کمیته فنی در انتخاب مربی را نفی می‌کنید؟

صد درصد. چون یک جلسه فقط تشکیل دادند.

*نظر مدیرعامل با کمیته فنی در انتخاب مربی یکی است؟

نمی‌دانم! من دور بودم و اخبار را فقط دنبال می‌کردم‌. در هر صورت وقتی کمیته فنی تشکیل می‌شود باید نظراتش ارجح باشد. در همه جای دنیا همین است اما متاسفانه در ایران جا نیافتاده. خب دلیل هم دارد؛ یکی از دلایل، همین اتفاقی است که در کمیته فنی ما افتاده و به جای اینکه کمک کنیم گفتیم می‌خواهیم خودمان مربی شویم! در صورتی که در زمان شفر اولین حرفی که به او زدیم گفتیم ما فقط آمده‌ایم کمک کنیم و دنبال جایگاه شما نیستیم و با خیال راحت کارت را انجام بده‌. عملکرد کمیته فنی باید این مدل باشد نه مدل‌های دیگر! سال‌هاست در فوتبال ما جا نیفتاده است.

*بعضی جاها می‌گویند نهادهای نظارتی باید تاییدیه نکونام را بدهند. نظری در این باره دارید؟ 

من نمی‌دانم داستان چیست اما نکونام پارسال مربیگری کرده حالا چه اتفاقی افتاده نمی‌دانم. خیلی هم دنبال این موضوع هستم‌ تا بدانم داستان چیست و چرا این اتفاق رخ داده.

*گزینه دیگری هم در میان است؟

شنیدم نام آقای منصوریان هم مطرح شده و بالاخره باید دید کار به کجا می‌رسد.

*نظر شما را درباره منصوریان جویا شدند؟

نه. نظری نخواستند و هر وقت نظر بخواهند اعلام می‌کنم.

*اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

هوادار حق دارد نگران تیمش باشد. هوادار بداند، من اصلاً ایران نبودم و در این‌ کمیته فنی نقشی نداشتم. هوادار می‌داند که سال‌هاست از این تیم دور یا به آن نزدیک بوده‌ام و هر کاری از دستم برآمده برای تیم انجام داده‌ام. الان هم پستی‌ ندارم و می‌خواهم از کنار گود هر کمکی بتوانم انجام دهم و افتخار هم می‌کنم. اما من آدمی نیستم که بروم باشگاه بگویم نظرم این است، باشگاه باید از من نظر بپرسد و من جواب بدهم.

*با صحبت‌هایی که کردید یاد جمله فراموش‌نشدنی علی پروین افتادیم که اعتقاد داشت مدیرفنی یعنی کشک!  کمیته فنی هم در فوتبال ما به نظر می‌رسد همین مفهوم را دارد. این‌طور نیست؟

بله. او این را گفت و درست هم گفته. اما رأی یک‌ساعته کمیته فنی جواد نکونام بوده، حالا دیگر آقایان می‌دانند چه‌کار باید انجام‌ دهند. نکونام مشکل پیدا کرده اما باید آن‌قدر توانمند باشند که بروند مشکل او را حل کنند و اگر حل نمی‌شود هرچه زودتر بروند دنبال گزینه دیگر تا زمان از دست نرود.

 

  • منبع خبر : https://www.etemadonline.com/