این بیماری خطرناک مردم بجنورد را تهدید می‌کند
این بیماری خطرناک مردم بجنورد را تهدید می‌کند

خبرنگار اطلاعات از بجنورد نوشت: افزایش نگران‌کننده حیوانات مبتلا به بیماری هاری در خراسان شمالی، زنگ خطر شیوع این بیماری در میان انسان‌ها را به صدا درآورده است. هاری از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و‌برخی وحوش، دام و برخی حیوانات اهلی ازجمله سگ است و از طریق حیوان به انسان منتقل می‌شود. بیماری‌ای بسیار […]

- این بیماری خطرناک مردم بجنورد را تهدید می‌کند

خبرنگار اطلاعات از بجنورد نوشت: افزایش نگران‌کننده حیوانات مبتلا به بیماری هاری در خراسان شمالی، زنگ خطر شیوع این بیماری در میان انسان‌ها را به صدا درآورده است.

هاری از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و‌برخی وحوش، دام و برخی حیوانات اهلی ازجمله سگ است و از طریق حیوان به انسان منتقل می‌شود. بیماری‌ای بسیار کشنده و خطرناک که شیوع آن می‌تواند مشکلات بسیاری را در یک منطقه پدید آورد.

در خراسان شمالی، کشاورزی و دامپروری جزو مشاغل اصلی مردم محسوب شده و محل نگهداری و پرورش بیش از ۲ و نیم میلیون واحد دامی است. بنابراین هر نوع کوتاهی در زمینه بهداشت دام، می‌تواند خطرآفرین باشد.

آنگونه که مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داده، سال گذشته پنج هزار و ۲۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در خراسان شمالی شناسایی شده است.

رقمی بالا از میزان گزیدگی که گویای حساسیت بالای استان در شیوع بیماری هاری است. بر این اساس، ارائه خدمات درمانی و مقابله با این بیماری در کمترین زمان ممکن باید در دستور کار قرار گرفته و شرایط ارائه خدمات درمانی رایگان برای فرد دچار حیوان‌گزیدگی فراهم گردد.

دکتر حسن قاسمی فرد رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به شیوع بیماری هاری در میان جمعیت گربه‌‌ها هشدار داده و می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، هیچ کانونی از بیماری هاری در میان جمعیت گربه در این استان مشاهده نشده بود، اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۶ کانون از این بیماری در میان گربه‌ها مشاهده شده است.

وی می‌افزاید: پنج کانون از این تعداد در شهرستان بجنورد و یک کانون نیز در شهرستان گرمه مشاهده شده است.

این مقام مسئول، خشکسالی را یکی از دلایل احتمالی شیوع بیماری هاری در میان جمعیت گربه‌ها دانسته و ادامه می‌دهد: حیات وحش به‌عنوان مخزن بیماری هاری در طبیعت محسوب می‌شود که خشکسالی سبب شده تا حیواناتی همچون روباه، شغال و… به محدوده مناطق شهری و روستایی نزدیک شده و در نتیجه بیماری را به گربه‌ها منتقل کنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه از شناسایی ۱۴ کانون بیماری هاری در میان جمعیت سگ‌های استان تا هفتم مرداد ماه امسال خبر داده و تأکید می‌کند: در صورت تماس انسان با حیوانی که به بیماری هاری مبتلا است، وی نیز مبتلا خواهد شد.

همچنین در صورت عدم درمان به‌موقع ، این بیماری برای انسان مرگ را به‌دنبال دارد.حیوانات ولگرد را نوازش نکنید.

در همین حال، فلوریا انفرادی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز می‌گوید: ۴۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی در استان خراسان شمالی مربوط به افراد کمتر از ۱۵ سال است. وی با اشاره به آمار بالای حیوان‌گزیدگی در خراسان شمالی، می‌گوید: در سال گذشته، پنج هزار و ۲۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در این استان شناسایی شده که بیشتر آنها مربوط به گزیدگی توسط سگ‌ها بوده است.

در همین راستا، خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش دهند که از تحریک کردن سگ‌ها خودداری کنند، چون بیشتر سگ‌گزیدگی‌ها به علت تحریک کردن حیوان رخ می‌دهد.

دکتر انفرادی تأکید می‌کند: خانواده‌ها باید به فرزندان خود آموزش دهند که از نزدیک شدن به سگ‌هایی که در حال غذا خوردن یا در کنار توله‌های‌شان در حال استراحت هستند، خودداری کنند.طبق گفته مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، در حال حاضر شاهد افزایش شیوع بیماری هاری در میان گربه‌ها و سگ‌های این استان هستیم؛ اما تاکنون با نمونه مثبت هاری در میان جمعیت انسانی استان مواجه نشده‌ایم.

وی می‌افزاید: نگرانی ما برای انتقال بیماری هاری از حیوان به انسان از سوی گربه‌هاست، چون گربه نسبت به سگ حیوانی آرام‌تر است و مردم ممکن است آنها را بگیرند یا نوازش کنند. در همین راستا، به محض اینکه فرد دچار حیوان‌گزیدگی شد باید در خانه‌های بهداشت واکسن هاری تزریق کند، چون ممکن است آن حیوان مبتلا به بیماری هاری بوده باشد و به انسان منتقل شود.

منبع: اطلاعات انلاین