فرزندان روح الله چگونه درس مقاومت و آزادگی را به دنیا دادند؟
فرزندان روح الله چگونه درس مقاومت و آزادگی را به دنیا دادند؟

بسیج؛ مدرسه‌ای که هم خودش میراثی مهم از بنیانگذار بزرگ جمهوری است و هم شاگردان این مدرسه، اکنون نه در ایران بلکه در نقاط مختلفی از گیتی تاثیرگذرا شده اند. حالا می‌توانیم بگوییم بسیج جهانی مستضعفین پدیدار گشته است. چنان‌که امروز دیگر تنها حزب‌ا… لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیستند که در حرکت آزادیخواهانه […]

- فرزندان روح الله چگونه درس مقاومت و آزادگی را به دنیا دادند؟

بسیج؛ مدرسه‌ای که هم خودش میراثی مهم از بنیانگذار بزرگ جمهوری است و هم شاگردان این مدرسه، اکنون نه در ایران بلکه در نقاط مختلفی از گیتی تاثیرگذرا شده اند. حالا می‌توانیم بگوییم بسیج جهانی مستضعفین پدیدار گشته است.

چنان‌که امروز دیگر تنها حزب‌ا… لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیستند که در حرکت آزادیخواهانه خود، نور امید را در دل ملت‌های‌شان تابانده‌اند؛ بلکه حشدالشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان، انصار‌ا… یمن، جنبش‌های‌اسلامی در آفریقا و همچنین گسترش تفکرات ضد‌استکباری در آمریکای‌جنوبی و سایر کشور‌ها نشانی از نفوذ این میراث گرانبها در تمام دنیاست. اما بسیج چگونه پدیدار شد؟ کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به زیر کشیده شدن رژیم ستمشاهی می‌گذشت که پیر مراد ملت ایران، نهال نوپایی را در سرزمین انقلاب اسلامی غرس کرد.

امام امت چهارم آذرماه۱۳۵۸ و در دیدار جمعی از پاسداران، شرایط حساس کشور و منطقه را تشریح کرده و بنای نهاد مقدس «بسیج مستضعفین» را پایه‌گذاری کردند؛ «شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر یک غفلت شود، مملکت‌تان از بین می‌رود. غفلت نباید بکنید؛ غفلت نکردن به این است که قوای خودتان را مجهز کنید و یک تعلیمات نظامی خودتان پیدا کنید. دوستان‌تان را تعلیم بدهید. مملکت اسلامی باید همه‌اش نظامی باشد. تعلیمات نظامی داشته باشد. کشوری که ۲۰میلیون جوان دارد، ۲۰میلیون تفنگدار داشته باشد. ۲۰میلیون ارتش داشته باشد و این یک همچو مملکتی آسیب‌بردار نیست.» ۱۳۵۸.۸.۴ شجره طیبه بسیج، در بستر انقلاب اسلامی متولد شد و به میدانی برای دفاع از عزت و شرافت ملی و دینی تبدیل شد. کمتر از یک سال بعد از تولد این نهاد انقلابی و مردمی، آن هنگام که دیکتاتور بی‌عقل حاکم بر عراق به پشت‌گرمی شیاطین غرب و شرق و ارتجاع منطقه به ایران اسلامی حمله کرد تا کار انقلاب نوپای مردم ایران را یکسره کند، این بسیج مردمی بود که به پشتوانه‌ای محکم برای نیرو‌های مسلح ایران اسلامی تبدیل شد و الگویی عینی و مجسم، از ایثار و اقتدار را خلق کرد.

بسیج میدانی برای خدمت

اما پایان جنگ تحمیلی، پایان مأموریت بسیج نبود؛ این بار آفتاب گرمابخش حیات بسیج و بسیجیان، در افقی بالاتر طلوع کرد و با بهره‌گیری از تجربه و میراث معنوی دفاع مقدس، بسیج در میدان‌هایی وسیع‌تر و خطیرتر برای خدمت‌رسانی به ملت ایران وارد شد؛ از تأمین امنیت شهر‌ها و روستا‌ها گرفته تا سازندگی و بهداشت و درمان، جهاد علمی و فناوری و خدمت‌رسانی در حوادث و بلایای طبیعی. میدان‌هایی جدید که نشان می‌داد بسیج یک فرهنگ است؛ «بسیج صرفا یک سازمان نظامی نیست… بسیج یک فرهنگ است، بسیج یک گفتمان است، بسیج یک تفکّر است.» ۱۴۰۱.۹.۵ وهرچه زمان گذشت، معنا و مفهوم تفکر بسیجی و آماده خدمت بودن آن، بیشتر بر همگان آشکار شد «عرصه بسیج یک عرصه عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخش‌های جغرافیایی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه دون عرصه دیگری است. در همه جاها، در همه مکان‌ها، زمان‌ها، عرصه‌ها ودرهمه قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.» ۱۳۸۹.۴.۲

بسیج جهانی مستضعفین

نکته، اما این بود که بسیج در دایره جغرافیای ایران خلاصه نشد. ثمره مقاومت و جهاد که دیده شد حالا روزنه‌ای باز شده بود برای ملت‌هایی دیگر. ملت‌هایی که همچنان سایه استعمار و استکبار روی سرشان سنگینی می‌کرد. دیده بودند که چگونه در ایران پس از سال‌ها دیکتاتوری، بسیج توانسته با هویت مردمی آثار این وابستگی و ضعف را از بین ببرد. این‌که چگونه هم هشت سال جنگ تحمیلی را با پیروزی دوام آورده و هم چگونه بعد از آن آثار جنگ را کاهش داده و به اقتصاد کشور کمک کرده است. صفحات این دفتر پرافتخار، فصل جدیدی را نشان می‌داد که حالا این روز‌ها و در غزه مظلوم و قهرمان، ثمره رویش‌های آن فصل ممتاز دیده می‌شود: بسیج جهانی مستضعفین. تجربه گرانسنگ بسیج قهرمان در دفاع‌مقدس و محبوبیت مردمی آن، پیش‌روی ملت‌های مظلوم و تحت ستم منطقه و نیز پیش چشم عموم آزادیخواهان و مظلومان جهان قرار داشت تا خود را بازیابند و با شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های خود، بر دشمن غدار و بی‌رحم بشورند و از عزت و هویت انسانی و الهی خود دفاع و حقوق حقه خود را مطالبه کنند.

حرکت مبارکی که به شکل‌گیری یا تحول در هسته‌های مقاومت مردمی در اقصی‌نقاط منطقه و جهان منجر شد و امروز از فلسطین و لبنان تا عراق و یمن و سوریه، میوه‌های شیرین و حیات‌بخش آن دیده می‌شود و خواب راحت را از چشمان سلطه‌گران و متجاوزان به حقوق مظلومان ربوده است. «در امتداد پدیده این بسیج در کشور ما، بسیج در جهان اسلام است؛ ما میلیون‌ها نفر بسیجی هم در جهان اسلام داریم؛ بسیجی‌هایی که زبان ما را نمی‌فمهند، ما هم زبان آن‌ها را نمی‌فهمیم، اما زبان دل ما و دل آن‌ها یکی است؛ جهت‌گیری‌شان همین جهت‌گیری ما است؛ در کشور‌های مختلف.» ۱۴۰۱.۹.۵

پیش به‌سوی آزادی 

همه فشار‌ها و تخریب‌ها را تحمل کرد و شد شجره‌ای قابل اعتنا برای کشور و مردم. این درست همان الگوی قابل اتکا برای ملت‌های دیگر بود. خواستند که شبیه این شجره را داشته باشند و حالا دیگر می‌توان گفت که امروز دیگر تنها حزب‌ا… لبنان و حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیستند که درحرکت آزادیخواهانه خود، نور امید را دردل ملت‌های‌شان تابانده‌اند؛ حشدالشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان، انصار‌ا… یمن، جنبش‌های اسلامی در آفریقا و همچنین گسترش تفکرات ضد‌استکباری در آمریکای‌جنوبی و سایر کشورها، نمونه‌های آشکار و امیدبخشی از گستره جهانی بسیج مستضعفان هستند که با بهره‌گیری از تفکر ناب مکتب روح‌ا… و تجربه بی‌نظیر فرزندان او در سال‌های دفاع‌مقدس و پس از آن، معادلات رایج و ظالمانه نظام سلطه را برهم‌زده‌اند. 

راز دشمنی زورگویان جهان علیه بسیج

از همین‌جاست که می‌توان راز دشمنی مستکبران و زورگویان جهان علیه بسیج را فهمید؛ بسیج با توجه‌ دادن مردم به ظرفیت‌های متشکل یک جامعه، راه را برای گذر از مشکلات و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها بومی‌سازی می‌کند و این دقیقا مقابل خواست استعمار است که مردم را ضعیف می‌خواهد و با تسلط بر ضعف و ناکارآمدی بر آن‌ها مسلط شده و منابع و منافع‌شان را به یغما می‌برد. استعمار اختلاف بین مردم را می‌خواهد و به آن دامن می‌زند؛ اما بسیج با همدل و همراه کردن اقشار مختلف مردم، ظرفیت جمعی آن‌ها را در جهت تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها به صحنه می‌آورد که نمونه بارز آن، شکل‌گیری و تقویت جبهه‌های مردمی مبارزه با داعش در عراق و سوریه بود. تجربه‌ای ارزشمند که داعش را که مولود آمریکا برای برهم‌زدن نقشه منطقه بود و با تجهیزات پیشرفته و با نیرو‌هایی از ملیت‌های مختلف تجهیز شده بود، با قوای مردمی از اقوام و عشایر و مذاهب مختلف شیعه، سنی و… با مجاهدت‌ها و فداکاری‌های مخلصانه حاج‌قاسم سلیمانی شکست داد.

حماسه حماس؛ الگویی از بسیج

عهدی که امام‌خمینی (ره) بنیانگذارش بود، حمایت از همه مقاومت و رشد دادن آن‌ها بود تا خودشان بتوانند مقدرات‌شان را رقم بزنند و اکنون می‌توان ثمره شیرین این مقاومت‌ها و حمایت‌ها را در اقتدار مردم مظلوم فلسطین و به ظهور رسیدن ظرفیت‌های نهفته این ملت غیور دید که خود را در قالب حماسه ماندگار طوفان الاقصی نشان داده است. حماسه‌ای که حماس رقم زده، امروز رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی را با تمام حمایت‌های آمریکایی و غربی به پذیرش آتش‌بس کشانده است. «رژیم صهیونیستی، با همه زرق‌وبرقی که از خودش نشان می‌دهد و بمباران و بزن و…، تا الان در حرکت خودش ناکام بوده. از اول گفتند هدف‌شان این است که مثلا حماس را یا مقاومت را نابود کنند، زمین‌گیر کنند، به زانو دربیاورند، تا الان نتوانسته‌اند این کار را بکنند… با همه توان نظامی‌شان و با همه امکاناتی که دارند مشغول یک چنین جنایاتی هستند و نتوانسته‌اند این کار را انجام بدهند… این نتوانستن، مخصوص رژیم صهیونیستی هم نیست؛ آمریکاهم نتوانسته… کشور‌های غربی [هم که]دارند کمک می‌کنند نتوانسته‌اند.» ۱۴۰۲.۸.۲۸ 

منبع: جام جم

+