چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟
چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

دوزادهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد. ردپای فعالیت احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف در طول چند ماه گذشته، حال و هوای انتخاباتی به کشور بخشیده و انتظار می‌رود در چند ماه پیش رو این فعالیت‌های سیاسی به اوج خود برسد. اما سوال اصلی که این روزها […]

- چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

دوزادهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد. ردپای فعالیت احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف در طول چند ماه گذشته، حال و هوای انتخاباتی به کشور بخشیده و انتظار می‌رود در چند ماه پیش رو این فعالیت‌های سیاسی به اوج خود برسد. اما سوال اصلی که این روزها بعضا با آغاز فعالیت جریان های سیاسی به ذهن جامعه خطور می کند این است که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ رای هر یک از ما در انتخابات چه تاثیری برجای خواهد گذاشت؟

رهبر معظم انقلاب بهترین پاسخ به این پرسش را در بیانات مختلفی در طول سالیان گذشته مطرح کردند. مقام معظم رهبری  تاکید داشتند «بنده گفته‌ام و باز هم میگویم که آن کسانی که حتّی نظام را قبول ندارند بیایند در انتخابات شرکت کنند، رأی بدهند، امّا نه‌اینکه کسی که نظام را قبول ندارد، بخواهند مجلس بفرستند. هیچ‌جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که [وقتی‌] ما گفتیم آقا شما که نظام را قبول نداری بیا، بگوید خیلی خب، پس اجازه بدهید من به کسی رأی بدهم که او هم نظام را قبول ندارد؛ این معنی ندارد. در هیچ‌جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری، آن کسی که اصل نظام کشور را قبول ندارد راه نمیدهند»

مقام معظم رهبری در بیاناتی دیگر تاکید کردند که « انتخابات و مجلس شورای اسلامی مهم است. مجلس قوی و با ایمان و انقلابی که این آرمان ها را بفهمد و بشناسد و به آن پایبند باشد، مهم است و نبودن چنین مجلسی، یا ضعیف بودن آن، یا اختلال در آن، برای ملت یک خسارت و خسران بزرگ است.»

همان طوری که مقام معظم رهبری تاکید داشتند مشارکت در انتخابات از سوی همه افراد جامعه برای شکل‌گیری یک مجلس قوی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز  به اهمیت حضور مردم در انتخابات اسفند ماه سال جاری اشاره کردند و به ارائه پیشنهاداتی برای افزایش انگیزه مردم به منظور مشارکت در انتخابات پیش رو پرداختند.


بیشتربخوانید


مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تامین کننده امنیت کشور است

ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: هر کشوری و هر سیستم اجرایی یکسری عوامل تصمیم گیرنده دارد. برای اینکه امورات کشور بهتر اداره شود ضرورت دارد که مردم در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند تا فرد اصلح برای قانون گذاری بهتر انتخاب شود. اگر مسئولان خود را به مردم نزدیک کرده و در کنار مردم باشند می توانند بخش عمده ای از مسائل و مشکلات مردم را مرتفع کنند. اگر مردم مسئولان را در کنار خود حس کنند، تاثیر مثبتی در افزایش انگیزه آنان برای مشارکت در انتخابات دارد. در ۴۵ سال بعد از انقلاب نیز این مردم بودند که با حضور خود در صحنه های مختلف از انقلاب خود دفاع کردند. حضور گسترده مردم در انتخابات می تواند تامین کننده امنیت کشور باشد و توطئه دشمنان را نقش برآب کند.

داوطلبان واجد صلاحیت باید با هر نگرش سیاسی وارد صحنه انتخابات شوند

حجت الاسلام احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بیان کرد: نقش شورای نگهبان در افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات محوری است. دو نظریه وجود دارد؛ اول اینکه شورای نگهبان باید سخت گیرانه ورود پیدا کند. دوم اینکه شورای نگهبان باید مقداری رینگ را باز کرده و اجازه دهد جریان های مختلف سیاسی برای رقابت انتخاباتی وارد صحنه شوند. بنده معتقدم که شورای نگهبان باید نگاه واقع بینانه داشته باشد. هیچ کدام از دو نظریه نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد بلکه باید واقعیت ها مورد توجه قرار گیرد. داوطلبانی که صلاحیت دارند با هر نگرش سیاسی باید وارد صحنه انتخابات شوند. سلامت افراد و توانمندی مدیریتی بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر باید گفت‌وگوی واقعی با مردم صورت گیرد. باید دواطلبان، مدیران و مسئولان حقایق را برای مردم تبیین کنند. علت گرانی و تورم باید برای مردم تبیین شود. نباید به مردم به چشم غریبه نگاه کرد. نقش صدا و سیما نیز در این موضوع مهم است.

از برخوردهای سلیقه‌ای با فرزندان کشور پرهیز شود

رحمت‌الله فیروزی پور نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، درباره راهکارهای افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات بیان کرد: همه تلاش مسئولان در چند ماه آتی باید حول این محور باشد که مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند. همه دستگاه ها و دولتمردان باید تلاش کنند تا رضایتمندی در مردم حاصل شود. باید به مردم احترام گذاشته و دست به دست هم دهیم تا میزان نارضایتی ها در سطح جامعه کاهش پیدا کند. دستگاه ها باید از پایین ترین مدیران اجرایی تا بالاترین سطح تلاش کنند تا مطالبات مردم برآورده شود. باید مردم را با رضایتمندی کامل برای مشارکت در انتخابات آماده کرد. از سوی دیگر لازم است از برخوردهای سلیقه ای که اسباب نارضایتی نخبگان و فرزندان کشور و دلسوزان انقلاب را فراهم می کند، جلوگیری کرد. باید با رأفت اسلامی و نگاه عالمانه با مردم رفتار کرد و از سوی دیگر شرایط کشور را برای مردم تبیین کرد. ما در داخل کشور نیاز به وحدت و انسجام مردم داریم. ان‌شاءالله با مشارکت بالای مردم در انتخابات روح شهدا شاد خواهد شد.

بهبود معیشت مردم انگیزه‌ای برای افزایش مشارکت در انتخابات است

ذبیح الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: اگر دولت بتواند در چند ماه پیش رو معیشت مردم را بهبود ببخشد و امید را در سطح جامعه افزایش دهد قطعا انگیزه ای برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات خواهد بود. البته باید در عمل این کار صورت گیرد. رسانه ملی نیز باید وارد صحنه شود و کمک دهد. قطعا رسانه ملی نیز می تواند در افزایش مشارکت مردم در انتخابات خیلی موثر باشد.

مردم با مشارکت در انتخابات به دنیا پاسخ خواهند داد

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نماینده مردم کرمانشاه در مجلس درباره راهکارهای افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات پیش رو، بیان کرد: اعلام دستاوردهای نظام به مردم از سوی رسانه ها منجر به امید آفرینی شده که در افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات موثر است. از سوی دیگر باید خطر دشمن برای مردم تبیین شود. در طول عمر انقلاب اسلامی مردم خودشان با رای خود برای سرنوشت خود تصمیم گرفته اند. امروز دنیا منتظر است تا ببیند در این انتخابات چه اتفاقی می افتد؟ آیا مردم در انتخابات مشارکت خواهند کرد یا اینکه مشارکت ندارند؟ مردم ایران اسلامی تاکنون به خوبی نشان داده‌اند که پای نظام و انقلاب و ارزش های آن بوده و هستند. مردم قطعا در این شرایط نیز پای کار نظام ایستاده و به ندای ولایت لبیک خواهند گفت. مردم قطعا دنیا را با مشارکت گسترده خود مبهوت خواهند کرد.

حضور مردم در پای صندوق‌های رای ضامن تشکیل مجلس قوی است

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامیا تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات پیش رو، بیان کرد: مردم باید با حضور در پای صندوق‌های رای نمایندگانی برای خود انتخاب کنند تا در چهار سال پیش رو پیگیر امورات آنان باشند. مردم با مشارکت در انتخابات می‌توانند خدمت‌گزار واقعی خود را انتخاب کنند.

صدا وسیما نقش مهمی در افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات دارد

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس نیز  درباره راهکارهای افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات مجلس، بیان کرد: همان طوری که حضرت آقا فرمودند، ملت ما دارای بصیرت بوده و می دانند که مشارکت در انتخابات یک ضرورت است. خارج از سلایق سیاسی و خارج از مسائل داخلی کشور، مردم مشارکت در انتخابات را یک تکلیف می دانند. با توجه به تلاش های دشمنان خارجی و سناریوهایی که برای مشارکت حداقلی مردم در انتخابات می چینند، مردم همواره با حضور خود در صحنه به آنها پاسخ داده و نقشه های آنان را نقش بر آب می کنند. مردم ما به نظام خود و آرمان های انقلاب خود وفادار هستند.  انقلاب و نظام محصول تلاش های مردم است. صدا و سیما نقش مهمی در افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات با ساخت برنامه های انتخاباتی با دعوت از نخبگان و صاحب نظران در عرصه انتخابات دارد. صدا و سیما می تواند در شیوه انتخاب برای مردم روشنگری کند. صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی باید نقش اساسی خود را ایفا کند. باید شاخصه های کاندیداهای اصلح با نگاه علمی برای مردم تبیین شود.  فعالیت احزاب و جریان های سیاسی مهم است. مردم بر حسب سلایق سیاسی خود باید بتوانند رای دهند.

باید با عملکرد انگیزه مردم را برای مشارکت در انتخابات افزایش داد

علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز، بیان کرد: انتخابات در ایران همواره حائز اهمیت بوده و مردم همواره در انتخابات مشارکت داشتند. مردم می دانند که رای آنها موثر است اما شاید امروز بخشی از مردم اعتماد خود را به ساختارهای اجرایی از دست داده و این امر می تواند سبب شود تا نسبت به انتخابات بی تفاوت باشند. باید با عملکرد انگیزه مردم را افزایش داد. دولت باید در چند ماه آتی دقت بیشتری بر ساختارهای عملکردی خود داشته باشد. مردم اگر احساس کنند شرایط جامعه به ویژه در حوزه معیشت روبه جلو هست قطعا با انگیزه بیشتری در انتخابات مشارکت می کنند. مردم امروز احساس می کنند که ساختارهای اجرایی کارآمد نیست و در نتیجه رای هم که می دهند به بهبود شرایط منجر نمی‌شود. این مشکل را باید حل کرد. باید در چند ماه باقی مانده تا انتخابات دولتمردان روحیه امیدی را به جامعه تزریق کنند. باید اقداماتی انجام شود که امید به روزهای بهتر در جامعه تقویت شود. باید بخش های امید افزایی را تقویت کنیم. عزیزان در شورای نگهبان نیز باید با همان نگاهی که مقام معظم رهبری اشاره کردند، میدان را برای حضور همه سلایق و عقاید در چهارچوب نظام به عرصه انتخابات باز کنند. باید بسته انتخاب مردم را بازتر کرد تا مردم با فراغ بال در انتخابات شرکت کنند.

منبع: ایسنا

+