به گزارش زیرنویس به نقل از نتخاب، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران نباید نادیده گرفته شود و تاکید کرد احیای برجام شاید دیگر کارساز نباشد و تهران و قدرت‌های جهانی باید بر سر توافق تازه‌ای مذاکره کنند. رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» که روز پنج‌شنبه ۹ […]

به گزارش زیرنویس به نقل از نتخاب، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران نباید نادیده گرفته شود و تاکید کرد احیای برجام شاید دیگر کارساز نباشد و تهران و قدرت‌های جهانی باید بر سر توافق تازه‌ای مذاکره کنند.

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» که روز پنج‌شنبه ۹ آذر منتشر شد، گفت جامعه جهانی نباید به خاطر تمرکز بر جنگ اسرائیل و حماس از جنبه‌های خطرآفرین برنامه هسته‌ای ایران غافل شود.

او از قدرت‌های جهانی خواست مذاکرات هسته‌ای با ایران را از سر بگیرند و از خطرات جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی، خصوصا حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده این کشور غافل نشوند.

آقای گروسی تصریح کرد احتمالا اکنون تمرکز روی جنگ در غزه است، اما این نه تنها مشکلی از برنامه هسته‌ای ایران حل نمی‌کند، بلکه ممکن است آن را حادتر کند؛ به این معنی که ایران فکر کند یک حس بی‌تفاوتی در جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور به وجود آمده است.

آقای گروسی در مصاحبه خود گفته که توافق هسته‌ای با ایران ممکن است به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد و احیای برجام سال ۲۰۱۵ شاید دیگر کارساز نباشد: «باید مذاکرات بر سر توافقی تازه باشد و کشورها خود را با شرایط جدید وفق دهند. وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران بسیار نامشخص است و قدرت‌های جهانی باید بنشینند و دوباره تعامل کنند».

آقای گروسی گفته است اگرچه شتاب رشد حجم اورانیوم ۶۰ درصدی ایران کاهش یافته، اما کماکان این رشد ادامه دارد.

به گفته او، ایران پیشتر ماهانه ۱۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی تولید می‌کرد، اما در چند ماه گذشته این رقم ماهانه حدود هفت کیلوگرم بوده است.

آقای گروسی در ادامه تصریح کرده است در کنار مشکلات دیگر، تمرکز کشورها بر امور داخلی خود نیز یکی از موانع احیای مذاکرات هسته‌ای است.

او به انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در ماه‌های پیش رو و انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا اشاره کرده و گفته که این موضوعات نیز تمرکز دولت‌ها بر امور داخلی خود را افزایش داده است.

گروسی گفت ما از قدرت‌های جهانی نمی‌خواهیم که بر ایران فشار بیاورند، بلکه می‌خواهیم با آژانس تعامل داشته و دست‌کم یک اجماع حداقلی در جامعه جهانی ایجاد شود.

او گفت ایران باید واقعاً با ما همکاری کند و نقاط تاریک در عدم اشاعه هسته‌ای ایران چیز خوبی نیست.