سناریوی تکراری آمریکایی-صهیونیستی برای مخفی‌سازی شکست چیست؟
سناریوی تکراری آمریکایی-صهیونیستی برای مخفی‌سازی شکست چیست؟

پس از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی برای جبران شکست بزرگ و ترمیم وجهه خود، دست‌به‌کار کشتار جمعی اهالی غزه شد که بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان مستقل «نظارت بر حقوق بشر یورو-مدیترانه» واقع در ژنو، به قتل ۲۰ هزار و ۳۱ فلسطینی اعم از ۸ هزار ۱۷۶ کودک انجامید. البته برخلاف تصور نتانیاهو و […]

- سناریوی تکراری آمریکایی-صهیونیستی برای مخفی‌سازی شکست چیست؟

پس از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی برای جبران شکست بزرگ و ترمیم وجهه خود، دست‌به‌کار کشتار جمعی اهالی غزه شد که بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان مستقل «نظارت بر حقوق بشر یورو-مدیترانه» واقع در ژنو، به قتل ۲۰ هزار و ۳۱ فلسطینی اعم از ۸ هزار ۱۷۶ کودک انجامید.

البته برخلاف تصور نتانیاهو و دولتش، آن وجهه پلید به علت اقدامات نژادپرستانه، وحشیانه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، نه تنها ترمیم نشد، بلکه ذات واقعی اسرائیل و حامی اصلی‌اش آمریکا بیش از پیش برای اذهان عمومی جهان آشکار شد.

از سویی؛ علاوه بر شکست آمریکا و اسرائیل در حوزه اذهان عمومی جهانیان، جنگ غزه جز کشتار شهروندان مظلوم و غیرنظامی غزه، هیچ دستاورد دیگری برای رژیم اشغال‌گر صهیونیستی به همراه نداشت و اسرائیل بدون دست‌یابی به اهداف اعلامی، وادار به پذیرش شروط حماس در آتش‌بس شد، چنانچه «جان بولتون» سیاست‌مدار جنگ‌طلب آمریکایی اعتراف کرد: «آتش‌بس پیروزی بزرگ حماس و شکستی بزرگتر برای اسرائیل است.»

نکته آنکه؛ با توجه به عدم تمایل اولیه تل‌آویو و واشینگتن به برقراری آتش‌بس چنانچه در اظهارات مقامات آن‌ها کاملا مشهود بود، از مهم‌ترین دلایل وقفه ایجاد شده در جنگ را باید وارد شدن ضربه‌های سهم‌گین نظامی، اطلاعاتی، امنیتی و روانی به رژیم صهیونیستی و همچنین تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری و گسترش جبهه‌های درگیری با گروه‌های مقاومت در منطقه دانست.

بر این اساس؛ بدیهی است که بیانیه‌های اخیر آمریکا درباره قطعی بودن کاهش شدت درگیری‌ها و حمایت از آتش‌بس، چیزی جز تلاش کاخ سفید برای ترمیم وجهه تخریب شده خود به علت حمایت‌های گسترده از قتل‌عام اهالی غزه توسط ارتش اسرائیل نیست.

در چنین شرایطی، حتی با وجود تصریح ایران و اعلام مقامات ارشد مقاومت مبنی بر عدم دخالت ایران در عملیات طوفان الاقصی و آمریکا، تلاشی ویژه برای مخفی‌سازی شکست‌های روزافزون و عواقب مستقیم اقدامات آن‌ها با محوریت سناریوی تکراری انتساب مستقیم تحولات به ایران شدت گرفته است.

این در حالی است که حتی اقدامات دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه از لبنان و عراق گرفته تا یمن، الزاما ارتباطی با تهران ندارد و این همان موضوعی است که تل‌آویو و واشینگتن از تثبیتش نزد افکار عمومی جهان به شدت نگرانند، چه، دستِ‌کم دو معنای شکست هیمنه آن‌ها و فراگیر شدن حمایت از آرمان قدس را متبادر می‌کند.

با این تفاسیر؛ تازه‌ترین تلاش یک مقام دفاعی ناشناس آمریکایی برای مقصر نشان دادن ایران در ادعای خود برای استفاده از پهپاد‌های ایرانی در حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

منبع: نورنیوز

+