دوپینگ‌هایی در نقش زنگ خطر
دوپینگ‌هایی در نقش زنگ خطر

ورزش ایران هنوز در تب و تاب مدال‌های رنگارنگی است که همین یک ماه پیش در هانگژو و از رقابت با ورزشکاران دیگر کشور‌های حاضر در بازی‌های پارآسیایی برای کاروان کشورمان به دست آمد. این کاروان با تاکید بر موازین اخلاقی و فرهنگی عازم چین شد و با دستیابی به جایگاه تاریخی دومی بر ارزش‌های […]

- دوپینگ‌هایی در نقش زنگ خطر

ورزش ایران هنوز در تب و تاب مدال‌های رنگارنگی است که همین یک ماه پیش در هانگژو و از رقابت با ورزشکاران دیگر کشور‌های حاضر در بازی‌های پارآسیایی برای کاروان کشورمان به دست آمد.

این کاروان با تاکید بر موازین اخلاقی و فرهنگی عازم چین شد و با دستیابی به جایگاه تاریخی دومی بر ارزش‌های فنی خود هم مهر تأیید زد، اما اتفاقات رخ داده پیرامون این کاروان، نمره آن را در حوزه رعایت مسائل اخلاقی که دوپینگ جزوی از آن است را منفی کرد.

رکوردی تاریخی‌تر از دومی

کاروان ورزش ایران در پایان بازی‌های پارآسیایی برای نخستین بار همزمان کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها را جاگذاشت و با رسیدن به پشت دیوار چین، رده دوم جدول توزیع مدال‌ها را از آن خود کرد، اما با برملا شدن دوپینگ سه بانوی اعزامی به هانگژو، رکوردی تاریخی‌تر از عنوان دومی برای این کاروان به ثبت رسیده است.

در جریان بازی‌های پارآسیایی دو جودوکار ایرانی به دلیل آنچه دوپینگ اعلام شد از هانگژو خارج و به تهران بازگردانده شدند. پرونده دوپینگ کاروان ایران، اما با اعلام نتیجه نمونه گیری دو ملی پوش پارادوومیدانی و یک ملی پوش پاراقایقرانی سنگین‌تر هم شد. حضور پنج ورزشکار دوپینگی در یک کاروان اتفاق تلخی است که در ورزش ایران کم سابقه و چه بسا بی سابقه است.

دوپینگ؛ بزرگ‌ترین بی اخلاقی

مسئولان ورزش همواره بر موازین اخلاقی و فرهنگی در میادین بین المللی تاکید داشته‌اند. به این بهانه هزینه‌های هنگفتی صرف فعالیت‌های جانبی به ویژه پیرامون کاروان‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی، پارآسیایی، المپیک و پارالمپیک می‌شود و حتی افرادی غیر از ورزشکار و مربی و مسئول در فهرست اعزام‌ها قرار می‌گیرند تا پرچم مقدس ایران علاوه بر سکوی قهرمانی، در بعد اخلاقی و فرهنگی هم با افتخار برافراشته شود.

این در حالی است که اقدام به دوپینگ ورزشکار می‌تواند هر آنچه برای حفظ و بروز اخلاق مداری رشته شده را پنبه کند چرا که دوپینگ اقدامی است غیرقانونی و منع شده که از سوی نهاد‌های بین المللی ورزش «جرم» تلقی شده و به همین دلیل برای آن مجازات در نظر گرفته می‌شود.

دوپینگ نه تنها آبروی ورزشکار خاطی را تهدید می‌کند بلکه استمرار و تعدد آن می‌تواند به تعلیق ورزش کشور هم منجر شود اتفاقی که ورزش روسیه به خود دیده است. دوپینگ بزرگ‌ترین قانون شکنی و غیرقابل گذشت‌ترین بی اخلاقی در ورزش است که همه اقدامات اخلاقی در یک کاروان را می‌تواند در سایه خود قرار دهد به خصوص وقتی ۵ ورزشکار از یک کاروان ۲۱۰ نفره متهم شده باشند.

زنگ خطر برای حضور در پاریس

دوپینگ اتفاق شومی است که امروزه به یک چالش در رقابت‌های ببن المللی تبدیل شده است و خیلی راحت گریبان ورزش ایران در بازی‌های پاراآسیایی را گرفت. البته اعلام احکام نهایی در مورد ورزشکاران خاطی که دو نفر آن‌ها مدال آور بودند، تغییری در جایگاه دومی ایران ایجاد نمی‌کند، اما با این حال نمی‌توان به راحتی روی این اتفاق منفی کم سابقه چشم بست و بی توجه از کنار آن گذشت.

رأی نهایی، ورزشکاران خاطی را با نتیجه عمل غیراخلاقی و غیر ورزشی آن‌ها مواجه می‌کند، اما مسئله مهمتر شنیدن زنگ خطری است که این ورزشکاران به صدا درآورده‌اند.

٨ ماه دیگر بازی‌های المپیک و پارالمپیک در پاریس برگزار می‌شود. به جا و لازم است تا کنترل دوپینگ ورزشکاران برای این دو رویداد خیلی دقیق‌تر و نتیجه بخش‌تر انجام شود چرا که برملا شدن دوپینگ در پاریس منجر به آبروریزی جهانی می‌شود. قطعاً نتیجه گیری در بازی‌های المپیک و پارالمپیک مهم است، اما به همان اندازه هم باید به فکر اعتبار و آبروی ورزش کشور بود.

منبع: مهر

+