چرا آتش‌بس با پیروزی نظامی و سیاسی برای حماس همراه بود؟
چرا آتش‌بس با پیروزی نظامی و سیاسی برای حماس همراه بود؟

گرچه این آتش‌بس موقت منجر به آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست و خارجی‌ها و آزادی تعدادی اسیر فلسطینی شد، اما مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی پیش‌تر هم از برقراری «وقفه» در جنگ به جای آتش‌بس کلی حمایت کرده بودند و در هفته‌های قبل از آتش‌بس علنا گفتند که آتش‌بس سراسری به نفع حماس است. با این […]

- چرا آتش‌بس با پیروزی نظامی و سیاسی برای حماس همراه بود؟

گرچه این آتش‌بس موقت منجر به آزادی ده‌ها اسیر صهیونیست و خارجی‌ها و آزادی تعدادی اسیر فلسطینی شد، اما مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی پیش‌تر هم از برقراری «وقفه» در جنگ به جای آتش‌بس کلی حمایت کرده بودند و در هفته‌های قبل از آتش‌بس علنا گفتند که آتش‌بس سراسری به نفع حماس است.

با این حال، از آنجایی که این وقفه‌های کوتاه مدت چند بار تمدید شد، می‌توان آنها را دست‌کم یک آتش‌بس موقت در نظر گرفت. نگرانی این بود که حماس قوی‌تر ظاهر شود و نیروهایش بتوانند به حملات زمینی و هوایی ویرانگر رژیم صهیونیستی در شمال غزه و احتمالا در جنوب غزه پاسخ دهند.

این سؤالات مبنی بر اینکه آیا حماس از آتش‌بس موقت نفع برده یا خیر، ممکن است به‌زودی پاسخ داده شود، زیرا تل‌آویو عملیات تهاجمی خود را در روز جمعه با انجام حملات هوایی در نوار غزه پس از اینکه مدعی شد حماس شرایط آتش‌بس را نقض کرده، از سر گرفت.

میک مالروی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه و یکی از همکاران شبکه ای‌بی‌سی نیوز، وقفه در درگیری‌ها را به عنوان یک «پیروزی خالص» و تمام و کمال برای حماس، «هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی» توصیف کرد.

او گفت: «من معتقدم اسرائیل می‌دانست که چنین خواهد شد، اما ارزش آن را داشت که آنها گروگان‌های خود را بازگردانند.»

مالروی و دیگر تحلیلگران امنیت ملی که با ای‌بی‌سی نیوز صحبت کردند، موافق هستند که حماس احتمالا از آتش‌بس موقت برای بازسازی، تسلیح دوباره و جابجایی نیروهایش در غزه استفاده کرده‌است. مالروی می‌گوید: «این حرکت نیروهای اسرائیلی را متوقف کرده و به حماس اجازه می‌دهد تا برای کسب برتری تاکتیکی مانور دهد.»

رابرت آبرامز، ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده که سابقا فرمانده نیروهای ایالات متحده در کره بود، به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «یکی از نقاط ضعف‌هایی که ما داریم، این است که نمی‌دانیم چه مقدار از تشکیلات نظامی حماس منهدم شده یا ضربه دیده‌است. ما نمی‌دانیم که چند پست فرماندهی ویران شده‌است. ما نمی‌دانیم که چه مقدار از سلاح‌ها، مهمات‌ها یا مواد منفجره آنها توقیف یا منهدم شده‌است. هرچه آتش‌بس طولانی‌تر باشد، به حماس فرصت می‌دهد برای تجهیز مجدد، بازاندیشی و استقرار دوباره آماده شود.»

اما اریک اوهلریش، از نظامیان بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده به ای‌بی‌سی نیوز گفت، ممکن است اسرای بازگشته به اراضی اشغالی فلسطین اطلاعات مفیدی برای ارتش رژیم صهیونیستی فراهم کرده باشند و این وقفه احتمالا خطراتی را برای حماس به همراه دارد.

اوهلریش گفت: «هنگامی آنها توسط نظامیان ارتش اسرائیل تخلیه اطلاعاتی شوند، ارتش اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نگهداری آنها خواهد داشت. به طور بالقوه، اگر نظامیان اسرائیل دقیق و باهوش باشند، می‌توانند بفهمند که گروگان‌ها کجا بودند و مهمتر از همه، آنها می‌توان در مورد وضعیت حماس، انگیزه‌ها یا ترس‌ها و دیگر موارد صحبت کنند.»

این نظامی سابق آمریکایی افزود، اما دستاوردهای اطلاعاتی تل‌آویو ممکن است به دنبال موافقت رژیم صهیونیستی برای توقف پرواز پهپادهای شناسایی بر فراز غزه در زمان‌های خاص در طول آتش‌بس، از بین رفته باشد.

او افزود: «آنها قصد دارند ارزیابی خودشان را داشته باشند که اسرائیلی‌ها می‌خواهند به کجا حمله کنند. آنها می‌خواهند موقعیت نیروهایشان را مشخص کنند و جای نادرستی نباشند و خودشان را در وضعیتی قرار دهند که بتوانند حمله کنند و حرکت اسرائیلی‌ها را کُند کنند. بنابراین اطمینان دارم که یک تحرک شدید و پرخشونت در کار باشد.»

منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی گفتند که تهاجم زمینی به نوار غزه در روزهای آینده به شیوه‌ای که آن را «هوشمندانه و غافلگیرکننده» خواندند، از سر گرفته می‌شود. این در حالی است که اشغالگران امروز (شنبه) به حملات در غزه ادامه می‌دهند.

منبع: اطلاعات انلاین