اسرائیل از حمله حماس خبر داشت، اما باور نمی‌کرد
اسرائیل از حمله حماس خبر داشت، اما باور نمی‌کرد

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اسناد، ایمیل‌ها و مصاحبه‌های موجود حاکی از آن است که مقامات اسرائیلی از یک سال پیش سند نقشه حمله حماس را در اختیار داشته اند؛ اما مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل این طرح را خیلی بلندپروازانه فرض کرده و عملیاتی شدن آن از سوی گروهی به قد و قواره حماس را […]

خبر مهمی که لو رفت: اسرائیل از حمله حماس خبر داشت، اما باور نمی‌کرد

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اسناد، ایمیل‌ها و مصاحبه‌های موجود حاکی از آن است که مقامات اسرائیلی از یک سال پیش سند نقشه حمله حماس را در اختیار داشته اند؛ اما مقامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل این طرح را خیلی بلندپروازانه فرض کرده و عملیاتی شدن آن از سوی گروهی به قد و قواره حماس را دشوار ارزیابی کرده بودند.

اما کجای کار اشتباه بود؟ نقشه عملیات حماس در حدود ۴۰ صفحه‌ تهیه و تنظیم شده است.مقامات اسرائیلی آن را با اسم رمز «دیوار شهر اریحا» می‌شناسند. 

حماس در این سند جزئیات روز حمله در تاریخ اسرائیل را جز به جز و نکته به نکته ترسیم کرده است، البته بی‌آنکه تاریخ مشخصی برای آغاز چنین حمله‌ای قید شده باشد.

محتوای این سند که توسط نیویورک‌تایمز مورد بررسی قرار گرفته است، نشان می دهد یک حمله روشمند برای درهم شکستن استحکامات اطراف نوار غزه، تصرف شهرهای اسرائیل و حمله به پایگاه‌های کلیدی نظامی طراحی شده است.

به نظر می‌رسد آنچه که در روز هفتم اکتبر روی داد اجرای مو به موی همین سند بوده است.

این سند اشاره می‌کند که در ابتدا باید یک رگبار راکتی انجام شود، سپس هواپیماهای بدون سرنشین برای از کار انداختن دوربین‌های امنیتی و مسلسل‌های خودکار در امتداد مرز پرواز می‌کنند، و  افراد مسلح هم همزمان به طور دسته جمعی با پاراگلایدر، موتورسیکلت و پیاده به داخل خاک اسرائیل هجوم می‌آورند. این اتفاق عینا در روز هفتم اکتبر اتفاق افتاد.

علاوه بر این‌ها، این طرح شامل جزئیاتی در مورد مکان و تعداد نیروهای نظامی اسرائیل، مراکز ارتباطی و سایر اطلاعات حساس بود و همین مسئله این سؤال را مطرح می‌کند که اصلا حماس چگونه توانسته این اطلاعات را به دست آورد؟ شاید اطلاعات از داخل تشکیلات امنیتی اسرائیل درز کرده باشد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این سند مهم و حساس، به اطلاع و رویت بسیاری از رهبران نظامی و اطلاعاتی اسرائیل می‌رسد، اما کارشناسان ذی ربط به این نتیجه می‌رسند که حمله‌ای در این مقیاس و با این سطح از جاه‌طلبی، از توانایی‌های حماس خارج است. البته مشخص نیست که آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یا دیگر رهبران ارشد سیاسی نیز این سند را دیده‌اند یا خیر؟

در همین حال در ماه ژوئیه و بعد از رویت این سند و درست سه ماه قبل از آغاز حملات، یک تحلیلگر کهنه‌کار آژانس اطلاعات اسرائیل، هشدار می‌دهد که حماس یک تمرین آموزشی یک روزه ضربتی انجام داده که شبیه به مطالب سند مذکور است.

این تحلیلگر در قالب ایمیل‌های رمزگذاری شده به مقامات اسرائیلی نوشته که «من کاملا این موضوع را رد می‌کنم [که برخی معتقدند] که این سناریو تخیلی است.»

او در ایمیل خود می‌نویسد که این تمرین آموزشی حماس کاملا با «محتوای سند دیوار اریحا» مطابقت دارد. او در ادامه اشاره می‌کند که «این نقشه برای شروع جنگ طراحی شده است و فقط حمله به یک روستا نیست.»

البته مقامات اسرائیلی در محافل خصوصی اعتراف می کنند که اگر ارتش این هشدارها را جدی می گرفت و نیروهای کمکی قابل توجهی را به سمت جنوب هدایت می کرد، اسرائیل می‌توانست شدت حملات را کم کند یا حتی از آنها جلوگیری کند.

عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر در حال حاضر به عنوان بدترین شکست اطلاعاتی اسرائیل از زمان حمله غافلگیرانه‌ای است که منجر به جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ شد.

پشتوانه همه این ناکامی‌ها یک باور نادرست و مهلک بود؛ اینکه حماس فاقد توانایی حمله است و جرائت انجام این کار را نخواهد داشت.

برخی مقامات اسرائیلی گفتند که این باور به حدی در دولت اسرائیل ریشه دوانده بود که آنها شواهد جلوی چشمشان را هم نادیده گرفتند.

سند دیوار شهر اریحا تنها یکی از چندین نمونه از طرح‌های حمله حماس در طول این سال‌ها است.

به عنوان مثال، در یک یادداشت وزارت دفاع اسرائیل به سال ۲۰۱۶، که به رویت روزنامه تایمز رسیده است، آمده: «حماس قصد دارد رویارویی بعدی را به داخل خاک اسرائیل بکشاند».

منبع: اطلاعات انلاین