قصه‌گویی؛ ابزاری برای ساخت شخصیت
قصه‌گویی؛ ابزاری برای ساخت شخصیت

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان این‌که در فرهنگ ما از قصه‌گویی به عنوان ابزاری برای ساخت شخصیت استفاده می‌شود، گفت: ما ایرانی‌ها اساساً با قصه و داستان مأنوسیم و به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. در کنار این‌که بسیاری از مضامین ارزشمند دینی، اخلاقی و… در قالب داستان و قصه به ما رسیده است.

 این روزها دومین دوسالانه «قصه‌گویی نهال امید» با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا در منطقه آزاد ارس و شهر جلفا در حال برگزاری است.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره برگزاری این جشنواره با اشاره به این‌که  ۶۰ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی کودکان و نوجوانان هستند، گفت: نکته مهم در این آمار حضور خانواده‌ها در کنار فرزندان در کتابخانه‌هاست که موجب شده است نهاد در میان دستگاه‌های فرهنگی دارای ترکیبی طلایی و منحصر به فرد باشد. کتاب، کتابدار، کودک و خانواده در کنار هم در فضای امنی به نام کتابخانه حضور دارند. برای همین جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.

او با اشاره به “افزایش سه‌هزار نفری مشارکت‌کنندگان نسبت به دوره اول” گفت:  این افزایش نشان از اهمیت و اقبال به این رویداد تأثیرگذار  دارد و آمار مشارکت به همکاران کتابدار و علاقه‌مندان به قصه‌گویی  انگیزه داده تا از ابزار قصه‌گویی برای ارتباط‌گیری با مخاطب استفاده کنند.

قصه‌گویی  یک هنر شایسته و سازنده است

هراتی با اشاره به اینکه قصه‌گویی  یک هنر شایسته و سازنده است، بیان کرد: ما ایرانی‌ها اساساً با قصه و داستان مأنوسیم و به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. در کنار این‌که بسیاری از مضامین ارزشمند دینی، اخلاقی و… در قالب داستان و قصه به ما رسیده است؛ ما قالب‌های ارائه هنری چون نقالی، پرده‌خوانی و حتی روحوضی و تعزیه را برای حفظ تاریخ شفاهی، انتقال مفاهیم، روایت وقایع و سرگرمی و آموزش داریم. بنابراین قصه‌گویی در فرهنگ ما سن و سال ندارد و محدود به حوزه کودک و نوجوان نیست.

به گزارشزیرنویس،بر اساس آمارها برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب اعم از فیلم و سریال و یا برنامه‌های سرگرمی آن‌هایی هستند که قصه یا داستانی در پس‌شان نهفته است، چراکه در فرهنگ ما از قصه‌گویی به عنوان ابزاری برای ساخت شخصیت استفاده می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره توجه به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان چراغ راه ما در انجام فعالیت‌های فرهنگی در نهاد است؛ اخیراً مقام معظم رهبری در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به حوزه کودک و نوجوانان اشاره ویژه‌ای داشتند که نشان از اهمیت این حوزه است.

ما چندین سال است در نهاد بر روی مخاطبان کودک و نوجوان متمرکز شده‌ایم و برنامه‌های متنوعی در این حوزه برگزار می‌کنیم؛ از جمله جشنواره هدهد سفید و اهدای نشان هدهد سفید، که داوران آن کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه هستند، تا تولید کتاب هدهد سفید که بیش از ۴۵ درصد محتوای آن توسط اعضای کودک و نوجوان کتابخانه تولید می‌شود. علاوه بر این ساخت برنامه تلویزیونی هدهد سفید و ساخت و تجهیز کتابخانه‌های هدهد سفید از جمله کارهای مهم ما در این حوزه است.

بنابراین ما به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوان مدت‌ها است واقفیم و در این حوزه امروز روی شخصیت‌سازی کار می‌کنیم.

او افزود: مجموعه فعالیت‌های ما در حوزه کودک و نوجوان برآمده از یک نگاه راهبردی به این حوزه است که برای آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. علاوه بر فعالیت‌هایی که امروز در کتابخانه‌های عمومی در حال انجام است در حوزه تجاری‌سازی و ایجاد ظرفیت‌های توسعه در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه هم کار می‌کنیم. در این راستا به زودی از عروسک‌های جدیدی رونمایی می‌کنیم که مدت‌ها است بر روی شخصیت‌سازی آن‌ها کار کرده‌ایم و دارای برآیندهای مختلف تربیتی در حوزه کودک و نوجوان هستند.

هراتی تأکید کرد: امسال رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) صریحاً بیان کردند که هر کس ایران و منافع ملی را دوست دارد برای ترویج ایمان و امید تلاش کند. اساساً یکی از اهداف و سرفصل‌های جشنواره قصه‌گویی نهال امید، همانگونه که از نام آن مشخص است، ترویج امید در کودکان و نوجوانان است. سعی کردیم در داوری‌ها و رویکردهای فراخوان جشنواره کاملاً انگیزشی و امیدآفرین باشیم و به قصه‌های خوب توجه کردیم.

موضوعات آزاد، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، شعارهای سال و… از جمله موضوعاتی است که تلاش کردیم در ارائه قصه‌ها مورد توجه قرار گیرد. در کنار این موضوع حضور خانواده‌ها به عنوان قصه‌گو یکی دیگر از نکته‌های قابل توجه جشنواره است. ما در مراحل پایانی جشنواره یک زوج قصه‌گو را داریم که همزمان با یکدیگر از مرحله استانی بالا آمده‌اند و بناست در مرحله نهایی به رقابت بپردازند.

دبیر دومین جشنواره قصه‌گویی با اشاره به جهت‌دهی به فعالیت‌های این دوره و تأکید بر معرفی تاریخ و شخصیت‌های انقلاب اسلامی، افزود:  می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های این جشنواره قصه‌ها و داستان‌هایی است که رنگ و بوی مشاهیر ایران‌زمین و شخصیت‌های انقلابی‌مان را دارد.

بنابراین ما به دنبال ایجاد جریان در خلال برگزاری جشنواره هستیم و به آن به عنوان یک کار تفریحی و اوقات فراغت نگاه نمی‌کنیم. ما به کمک این جشنواره داستان‌های تاریخی، اسلامی و قرآنی را منتقل می‌کنیم و به حفظ و پاسداشت ادبیات غنی ایرانی اهتمام داریم. رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات‌شان فرموده‌اند: قصه‌گویی هنر بسیار خوبی است. قصه‌های خوب سازنده شخصیت کودک‌اند.

هراتی برگزاری این جشنواره در منطقه آزاد ارس را در راستای  ضرورت تمرکززدایی و توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان‌ها خواند.

منبع:ایسنا