شرط رهبر انقلاب برای عفو این چهره مشهور چه بود؟
شرط رهبر انقلاب برای عفو این چهره مشهور چه بود؟

بخشی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی به تاریخ سیزدهم آذرماه سال ۱۳۷۹ را می‌خوانید.

 

در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سیزدهم آذر ماه سال ۱۳۷۹ آمده است؛

آقای [عبدالناصر] همتی، رئیس بیمه مرکزی آمد و گزارشی از وضع بیمه داد.گفت، دولتی‌ بودن بیمه در قانون اساسی، مانع توسعه آن و جذب سرمایه‌ها است و نیز عدم حمایت دولت و به خصوص [آقای حسین نمازی]، وزیر [اموراقتصادی و] دارایی هم از مسائل منفی دیگر است. مدیران بیمه هم آمدند. پس از گزارش آقای همتی، برای آنها سخنرانی‌کردم و مطالبی در مورد ضرورت بیمه در توسعه اقتصادی و ایجاد آرامش و اطمینان، برای جذب سرمایه‌ها در توسعه و تولید و نقش بخش خصوصی‌گفتم.

آقای [حسین] انواری، نماینده سراب آمد و گفت، در زمان دولت سازندگی، فرماندار بوده و طرح‌های عمرانی که در سخنرانی در هریس و سراب مطرح کردید، در حال انجام است؛ سد و راه و کانال و معادن نفلین سینیت و غیر از آنها دیگر چیزی نیست. خواستار کمک برای تعویض [آقای علی ملکوتی]، رئیس‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌سراب شد و پیشنهاد کرد، برای نجات‌کشور وارد صحنه شوم و کشور را از این جنجال‌های بی‌ثمر سیاسی و رکود اقتصادی نجات دهم و گفت، اکثر نمایندگان مجلس‌ که مواجه با درخواست‌های به‌حق مردم حوزه انتخابیه خود شده‌اند، روحیه واقع‌گرایی پیدا کرده‌اند و ارزش‌کارهای سازندگی را می‌دانند.گفتم، غیرمستقیم کمک می‌کنم.

آقای [اسحاق] جهانگیری، [وزیر معادن و فلزات] آمد. حل مسئله آقای عبدالله نوری را پیگیری‌ کرد. گفتم، رهبری‌ گفتند که در یک سخنرانی جواب را دادند؛ گویا گفته‌اند، اگر آنچه را با اظهارات‌شان خراب‌کرده‌اند، با اظهار حق جبران کنند، قابل‌ عفواند. امیدوار است، برای وزارت دو وزارتخانه ادغام شده صنایع و معادن که امروز در مجلس تصویب شد، معرفی شود.

عصر آقای [محمدرضا] موالی‌زاده، نماینده سابق اهواز آمد. به سمت سفیر در الجزایر معرفی شده است. در مورد سیاست‌مان درآنجا مشورت‌ کرد. در خصوص جبهه نجات اسلامی پولیساریو و همکاری‌های نفتی، تذکراتی دادم. اسرائیل، لبنان و سوریه را تهدید کرده که در صورت ادامه عملیات حزب‌الله لبنان، به ارتش سوریه موجود در لبنان، حمله خواهدکرد و فلسطینی‌ها، پیشنهادهای [ایهود] باراک، [نخست‌وزیر اسرائیل] را ردکرده‌اند.

منبع: اطلاعات انلاین