انتخابات اسفند؛ مشارکت ۵۰ درصدی و رقابت شدید لیست‌های متعدد اصولگرایی
انتخابات اسفند؛ مشارکت ۵۰ درصدی و رقابت شدید لیست‌های متعدد اصولگرایی

  امرالله شیخیانی، دبیرکل حزب مردم در گفت‌وگو با «اطلاعات آنلاین» درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده گفت: آرایش سیاسی مجلس دوازدهم از یک جناح و اندیشه و از نظر گرایشی یکدست‌تر از مجلس یازدهم خواهد بود. البته در مجلس فعلی، افرادی با گرایش‌های اعتدالی و اصلاحاتی نیز حضور دارند.  وی پیش بینی کرد که اکثریت […]

انتخابات اسفند؛ مشارکت ۵۰ درصدی و رقابت شدید لیست‌های متعدد اصولگرایی

 

امرالله شیخیانی، دبیرکل حزب مردم در گفت‌وگو با «اطلاعات آنلاین» درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده گفت: آرایش سیاسی مجلس دوازدهم از یک جناح و اندیشه و از نظر گرایشی یکدست‌تر از مجلس یازدهم خواهد بود. البته در مجلس فعلی، افرادی با گرایش‌های اعتدالی و اصلاحاتی نیز حضور دارند. 

وی پیش بینی کرد که اکثریت مجلس آینده در اختیار جریان اصولگرا خواهد بود. همچنین شانس نمایندگان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان برای کسب جایگاهی در فراکسیون‌ها، هیات رئیسه، ریاست کمیسیون‌ها یا حتی نایب رییسی کمیسیون‌ها در مجلس آینده بسیار کم است.

این عضو اسبق شورای مرکزی خانه احزاب به رقابت های درون جریانی بین اصولگرایان شاره کرد و افزود: رقابت بین گروه های مختلف جریان اصولگرا بسیار زیاد و فشرده است. بنابراین به نظر نمی رسد که طیف‌های مختلف این جریان برای ارائه یک فهرست واحد انتخاباتی به وحدت برسند. این احتمال نیز وجود دارد که این جریان به طور کلی با سه فهرست جداگانه در انتخابات آینده شرکت کند. البته در این سه فهرست هم نام برخی افراد به صورت مشترک گنجانده می شود. این به مفهوم این است که کرسی ها مجلس آینده در این سه فهرست توزیع می‌شود.

شیخیانی با اشاره به نگاه اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان به انتخابات مجلس آینده عنوان کرد: جریان اصلاحات به معنای اخص هنوز به این تصمیم نرسیده‌اند که به صورت کمی و کیفی در این انتخابات مشارکت بالا داشته باشند و فهرستی ارائه دهند. البته منظور من این نیست که این جریان انتخابات را تحریم می‌کند. بلکه افرادی با گرایشات اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در حوزه های انتخاباتی مختلف شرکت می‌کنند. این افراد اگر به مجلس هم ورود پیدا کنند گرایشات خود را کنار گذاشته و با شخصیت فردی و تخصصی خود در مجلس فعالیت می‌کنند.

به گفته وی اکثریت صاحبان رای در انتخابات مجلس آینده گرایش اصولگرایانه خواهند داشت. وی با اشاره به راهکار افزایش مشارکت در انتخابات گفت: زمانی که افرادی از گرایش‌های مختلف سیاسی در انتخابات حضور داشته باشند، دامنه گستره و مشارکت رای دهندگان افزایش پیدا می‌کند. به طوریکه می‌توان انتظار مشارکت ۵۰ درصد به بالا را داشته باشیم. اما قانون فعلی دچار تگناهایی است.

به پیش بینی وی میزان مشارکت در انتخابات مجلس آینده حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

منبع: اطلاعات انلاین