به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، رهبران عربستان سعودی و قطر در پایان سفر «محمدبن سلمان»، ولیعهد عربستان به دوحه، پایتخت قطر بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه مشترک، عربستان سعودی و قطر بر عزم خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند. عربستان سعودی و قطر […]

به گزارش زیرنویس به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، رهبران عربستان سعودی و قطر در پایان سفر «محمدبن سلمان»، ولیعهد عربستان به دوحه، پایتخت قطر بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه مشترک، عربستان سعودی و قطر بر عزم خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

عربستان سعودی و قطر همچنین نسبت به فاجعه انسانی در نوار غزه و جنایات وحشیانه نیروهای اشغالگر اسرائیل ابراز نگرانی کردند. دو کشور بر عزم خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌های حیاتی تاکید کردند.

عربستان سعودی و قطر در بیانیه مشترک خود همچنین نگرانی عمیق را نسبت به فاجعه انسانی در نوار غزه و جنایات وحشیانه علیه فلسطینی‌ها که جان هزاران غیرنظامی بی دفاع از جمله کودکان، زنان و سالمندان را گرفته است، ابراز کردند. آنها بر لزوم توقف جنگ در سرزمین‌های فلسطینی و حمایت از غیرنظامیان مطابق با قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی تاکید کردند. دو کشور همچنین بر اهمیت نقشی که جامعه بین‌المللی باید در پایان دادن به جنگ و تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف حملات وحشیانه خود و توقف آوارگی اجباری فلسطینی‌ها از نوار غزه ایفا کند، تاکید کردند و گفتند که عملکرد اسرائیل نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین المللی و قوانین بین المللی است.

دو طرف همچنین بر لزوم توانمندسازی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ایفای نقش در ارایه کمک‌های بشردوستانه و امدادی به مردم فلسطین، از جمله سازمان ملل متحد، به‌ویژه آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و حمایت از آنها تاکید کردند. دو طرف در ادامه بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل جامع و عادلانه برای مساله فلسطین مطابق با اصل راه‌حل دو دولتی، ابتکار صلح عربی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی مربوطه، به‌گونه‌ای که تضمین‌کننده حقوق فلسطینی‌ها باشد، تاکید کردند.

عربستان سعودی و قطر همچنین تعدادی توافقنامه و یادداشت تفاهم از جمله همکاری مشترک بین بانک‌های مرکزی دو کشور و همکاری در زمینه جوانان و امور ورزش امضا کردند. این پیمان‌ها به مناسبت سفر محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان برای شرکت در نشست شورای عالی همکاری خلیج فارس و هفتمین نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر امضا شد.

نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برگزار شد. ولیعهد عربستان و امیر قطر تاکید کردند که همکاری‌های دو کشور را در همه زمینه‌ها افزایش می‌دهند.

محمد بن سلمان در سخنرانی خود گفت: «روابط دوجانبه بین دو کشور شاهد توسعه سریع و همکاری در همه سطوح است. شورای هماهنگی قطر یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و هماهنگی بین دو کشور خواهد بود که مظهر این روابط و لازم است با جدیت تمام تلاش شود تا زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه به گونه‌ای که به رنسانس آینده و رشد پایدار برای دو کشور و مردمان دو کشور منجر شود، تعمیق و گسترش یابد.»

شیخ تمیم نیز در سخنرانی خود به ولیعهد عربستان به مناسبت کسب نامزدی عربستان برای میزبانی نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ و نامزدی عربستان برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ تبریک گفت و قول حمایت قطر از عربستان در جریان میزبانی از این دو رویداد جهانی را داد.

منبع: مـهر